اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

فارس من| اعلام جرم علیه نیروگاه تبریز به علت مازوت سوزی/ گاز نیروگاه تبریز وصل شد

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گاز نیروگاه تبریز از شنبه این هفته وصل شده است، گفت: با این وجود رعایت عدالت در توزیع گاز بین نیروگاه های کشور را همچنان پیگیر هستیم.

فارس من| اعلام جرم علیه نیروگاه تبریز به علت مازوت سوزی/  گاز نیروگاه تبریز وصل شد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، روح الله متفکرآزاد  به تشریح جزئیات جلسه نمایندگان آذربایجان‌شرقی و کارشناسان وزارت نفت در خصوص انتقال گاز به نیروگاه تبریز پرداخت.

وی افزود: پیرو سئوال نمایندگان استانی از وزیر نفت در خصوص موضوع مازوت‌سوزی نیروگاه تبریز، جلسه‌ای چهار ساعته با حضور نمایندگان کمیسیون انرژی، کارشناسان وزارت نفت و گاز و نمایندگان استانی تشکیل شد که در آن موضوعات مختلف را بررسی کردیم.

وی ادامه داد: از روز شنبه، ۲۰ آذرماه گاز به نیروگاه تبریز وصل و مقرر شد تا با گذر زمان و مشورت با همکاران، اگر نتیجه‌ مطلوبی حاصل شد، سئوال خود را از وزیر نفت پس بگیریم. 

متفکر آزاد گفت: مهم‌ترین مطالبه‌ ما عدالت است؛ اگر گاز هم کم است باید با عدالت در همه‌ی نیروگاه‌های کشور توزیع شود و کمبود گاز نیز به طور یکسان شامل حال همه نیروگاه‌ها و مازوت در تمام آنها استفاده شود.

وی تاکید کرد: این مسئله به طور جدی در کمیسیون انرژی مطرح خواهد شد و تنها در صورتی که شروط ما محقق شود، رضایت خواهیم داد، اما به جد پیگیر این موضوع هستیم.

نیروگاه حرارتی تبریز و بناب در صورت رفع نشدن مشکلات پلمب می‌شود/ تشکیل پرونده قضایی

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه موضوع رفع مشکلات نیروگاه حرارتی تبریز و بناب مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته که در صورت رفع نشدن فوری مشکلات نیروگاه، اقدامات قانونی لازم از جمله برخورد قضایی با عاملان اصلی و عندالاقتضا تعطیلی نیروگاه به عمل خواهد آمد.

احمد موقری با بیان اینکه بر اساس گزارشات ارائه شده سطح آلودگی ناشی از نیروگاه حرارتی در شهر و مناطق کشاورزی غیر قابل تحمل است، اظهار داشت: بهانه مسئولان نیروگاه مبنی بر مصوبه نهادهای بالادستی برای استفاده از سوخت مازوت پذیرفتنی نیست، چرا که هیچ مرجعی در کشور این اجازه را به خود نمی دهد که ناقض حقوق مردم و بسترساز وقوع جرم باشد.

وی افزود: موضوع استفاده از سوخت مازوت حتی بر فرض اینکه بر اساس دستورات بالادستی برای تامین نیروی برق، توجیهی برای آلودگی هوا نبوده و حداقل ترین کار تهیه و نصب فیلترهای لازم بود که در این مدت بنا به بهانه های متعدد مورد غفلت واقع گردیده است و این مساله مورد قبول مراجع قضایی نبوده و مراجع و افراد مسئول باید پاسخگو باشند و در صورت عدم ارائه توضیحات قابل قبول، بطرق مقتضی جلوی انتشار آلودگی و ادامه وقوع جرم را خواهیم گرفت.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اضافه کرد: مسئولان ذیربط نیروگاه باید پاسخگو باشند چرا که علیرغم اطلاع از موضوع و همچنین با توجه به تذکرات سال های گذشته خود را مقید به رعایت مسایل زیست محیطی ندانسته و در حوزه های مختلف باعث آلودگی زیست محیطی شده اند.

موقری خاطرنشان کرد: با عنایت به عدم تمایل به رفع مشکل و متوقف کردن این موضوع و نبود برنامه ای دقیق برای کاهش آلودگی در سال های گذشته به اتهام آلودگی زیست محیطی  پرونده قضایی  تشکیل شده است.

وی تشریح کرد: با توجه به آمار و گزارشات ارائه شده توسط کارشناسان مشکلات پیش آمده قطعا ترک فعل محسوب شده و دستگاه های ذیربط از جمله محیط زیست و شرکت گاز استان و نیروگاه حرارتی در مرجع قضایی باید پاسخگو باشند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان خاطرنشان کرد: در بحث تأمین نیروی گاز شرکت گاز استان مکلف به تامین گاز نیروگاه های حرارتی استان همسطح با سایر نیروگاه های کشور بوده و در صورت عدم انجام اقدامات لازم برای تأمین گاز نیروگاه، اقدام مقتضی به عمل خواهد آمد.

 

تشکیل پرونده قضایی در رابطه با ترک فعل نیروگاه حرارتی تبریز/ سلامت مردم بازیچه سهل‌انگاری و بی‌توجهی مدیران نیست

دادستان مرکز استان آذربایجان‌شرقی، گفت: در رابطه با ترک فعل نیروگاه حرارتی تبریز پرونده قضایی تشکیل شده و پیگیر هستیم و اگر لازم باشد نسبت به مسائل دیگر ورود خواهیم کرد.

 بابک محبوب علیلو   اظهار داشت: در خصوص فعالیت نیروگاه مشکلات جدی برای حقوق عامه و مسائل زیست‌محیطی متصور می‌شود که امروز به عینه شاهد این مسائل هستیم.

وی افزود: طبق مصوبات باید اقداماتی برای کاهش آلایندگی انجام می‌شد اما بر اساس رصدهای انجام شده  اقدامات لازم در نیروگاه‌های حرارتی تبریز و بناب انجام نشده است.

دادستان مرکز استان آذربایجان‌شرقی  ادامه داد: با توجه به تذکرات مکرر برای حل مشکلات آلایندگی، قطع نظر از اینکه موضوع توسط شرکت گاز استان و شرکت برق استان باید پیگیری و از حق استان دفاع و سهمیه استان محقق می‌گردید، در رابطه با ترک فعل نیروگاه حرارتی تبریز پرونده قضایی تشکیل شده و پیگیر هستیم و اگر لازم باشد نسبت به مسائل دیگر ورود خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: متاسفانه با توجه به اعلام کارشناسان بخشی از موارد آلودگی نیروگاه حرارتی ارتباطی با استفاده از سوخت مازوت نداشته و نشان‌دهنده بی‌توجهی مدیران نیروگاه حرارتی است.

علیلو متذکر شد: مقرر بود در رابطه با رفع مشکلات و آلایندگی‌های نیروگاه حرارتی اقداماتی مناسب انجام شود، متاسفانه تاکنون اقدامی انجام نشده و این موضوع ناشی از بی‌توجهی، اهمال و سهل‌انگاری است.

وی تصریح کرد: رفع نشدن مشکلات آلایندگی نیروگاه حرارتی تبریز موجب بروز مشکلات جدی در حوزه سلامت شهروندان خواهد شد.

دادستان مرکز استان آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه دادستانی با جدیت موضوع را پیگیری کرده و قطعا دستگاه‌های متخلف باید پاسخگوی اهمال و سهل‌انگاری در رفع مشکلات باشند، خاطرنشان کرد: سلامت مردم بازیچه نیست تا با بی‌توجهی زمینه‌ساز ضرر و زیان به سلامت مردم باشیم و قطعا ورود قضایی به این موضوع موجب مسوولیت برای عوامل مرتبط خواهد شد.

اعلام جرم علیه نیروگاه تبریز به علت مازوت سوزی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان‌شرقی، گفت: عمده‌ترین کانون آلودگی هوا در تبریز مازوت‌سوزی نیروگاه و وسایل حمل و نقل است.

 حسن عباس‌نژاد با بیان اینکه معتقدیم پدیده‌های زیست‌محیطی پدیده‌های فرسایشی هستند، اظهار داشت: وضعیت محیط زیستی شهر، مربوط به یکی دو سال نیست از سال‌ها قبل اقدام به توسعه و رشد کرده‌ایم بدون اینکه موارد زیست‌محیطی را در نظر بگیریم.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان، تصریح کرد: پدیده‌های مختلفی باعث آلودگی شهر تبریز می‌شود و عمده کانون‌های آلودگی هوای تبریز وسایل حمل و نقل، مازوت‌سوزی نیروگاه و... است، در فصل سرد با وارونگی هوا، اثرات آلودگی بیشتر دیده می‌شود.

عباس‌نژاد با بیان اینکه  مصرف مازوت مصوبه شورای عالی امنیت ملی است، یادآور شد: نیروگاهی که مازوت می‌سوزاند و پتروشیمی باید از شعاع ۳۰ کیلومتری شهر خارج  باشند.

وی بیان داشت: وضعیت هوای شهر تبریز هم اکنون برای گروه‌های ناسالم حساس است، تاکید کردیم که در صورت مصرف مازوت، ملاحظات صورت گیرد که نمی‌گیرد.

این مقام مسوول متذکر شد: مصرف مازوت مصوبه شورای عالی امنیت ملی کشور است، تنها استانی که نسبت به مصرف مازوت اعلام جرم شده، استان آذربایجان‌شرقی است.

عباس‌نژاد تصریح کرد: هم اکنون پرونده در شعبه ۲۳ بازپرسی در جریان است، باید ملاحظات زیست‌محیطی را در مصرف مازوت در نظر بگیرند، باید از فیلتر استفاده کنند که نمی‌کنند.

مدیریت نیروگاه تبریز سهل‌انگاری کرده و باید پاسخگو باشد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با انتقاد از مدیریت نیروگاه تبریز به خاطر بی‌توجهی به موضوع کاهش آلایندگی یا ایجاد امکان استفاده از گازوئیل در این نیروگاه، گفت: نیروگاه تبریز کمترین هزینه‌ای برای کاهش آلایندگی نکرده و با سوءاستفاده از نیاز استان به برق، در این زمینه سهل‌انگاری کرده است که باید پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه مردم پایه اصلی مدیریت بحران هستند، اظهار داشت: تهیه طرح‌های مدیریت بحران با رویکرد اجتماعی انجام شده و نقش مردم در این زمینه مورد غفلت قرار نگیرد.

جواد رحمتی تأکید کرد: وظایف دستگاه‌ها در حوزه مدیریت بحران، تعریف شده است و دستگاه‌های مسوول باید در طول سال آمادگی مواجهه با بحران‌ها را داشته باشند.
 
وی با اشاره به اینکه بروکراسی اداری در روند پیشگیری و مدیریت بحران یکی از آسیب‌های این حوزه است، گفت: وزارت کشور و استانداری‌ها، مسوولیت اصلی را در مدیریت بحران‌ها دارند و باید اختیارات و اعتبارات کافی در اختیار داشته باشند.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی در خصوص تمهیدات صورت‌گرفته برای تأمین برق در فصل زمستان، متذکر شد: تمام تلاش خود را می‌کنیم که تولید برق در استان دچار وقفه نشود و از دستگاه‌های مسوول هم انتظار همکاری را داریم.
 
وی با اشاره به کاهش سهمیه گاز نیروگاه‌ها و لزوم استفاده از سوخت جایگزین، تصریح کرد: ابلاغیه‌های لازم برای ذخیره‌سازی گازوئیل به نیروگاه‌ها داده شده، اما برخی نیروگاه‌ها مانند نیروگاه تبریز امکان استفاده از این سوخت را ندارند.
 
رحمتی با انتقاد از مدیریت نیروگاه تبریز به خاطر بی‌توجهی به موضوع کاهش آلایندگی یا ایجاد امکان استفاده از گازوئیل در این نیروگاه، گفت: نیروگاه تبریز کمترین هزینه‌ای برای کاهش آلایندگی نکرده و با سوءاستفاده از نیاز استان به برق، در این زمینه سهل‌انگاری کرده است که باید پاسخگو باشد.
 
وی در عین حال بر استمرار اقدامات گذشته برای کاهش آلودگی هوا از جمله طرح‌های ترافیکی و محدودیت فعالیت صنایع آلاینده تأکید کرد و متذکر شد: آلودگی هوا یک پدیده دنباله‌دار است و در طول سال باید از سوی دستگاه‌های مسوول پیگیری شود تا شاهد وضعیت بحرانی نباشیم.

مازوت سوزی نیروگاه حرارتی تبریز در هفته های اخیر باعث آلودگی هوای این کلان شهر برای چند روز متوالی و اعتراض مردم و مسوولان شد. 

کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام کردند که ۲۰ تا ۲۷ درصد آلودگی هوای تبریز سهم نیروگاه این شهر در شرایط استفاده از مازوت به جای گاز است. 

این امر پیگیری نماینده ولی فقیه و استاندار آذربایجان شرقی و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشت و آنان اعلام کردند که حذف سهمیه گاز نیروگاه تبریز در عین تخصیص گاز به نیروگاه های تهران، کرج و اصفهان، غیرقابل قبول است.

گفته می شود سهمیه گاز نیروگاه حرارتی تبریز در سال گذشته توسط وزارت نفت صفر شده است.

مخاطبین «فارس من» دغدغه‌ای مبنی بر «اعتراض به مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های آذربایجان شرقی» به ثبت رساندند و درخواست پیگیری داشتند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول