اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

بهره‌مندی ۹۷ درصد جمعیت روستایی گلستان از خدمات دهیاری‌ها/ ۱۰۱۱ آبادی دارای سکنه در گلستان

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان گفت: ۹۷.۶۲ درصد از جمعیت روستایی استان تحت پوشش خدمات دهیاری‌ها هستند.

بهره‌مندی ۹۷ درصد جمعیت روستایی گلستان از خدمات دهیاری‌ها/ ۱۰۱۱ آبادی دارای سکنه در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، علی نصیبی در گفت‌وگو با خبرنگاران استان با تشریح اطلاعات و آمار مرتبط با توسعه روستاهای استان گلستان اظهار کرد: براساس سرشماری رسمی سال ۱۳۹۵، ۸۷۱ هزار و ۵۴۶ نفر در یک‌هزار و ۱۱ آبادی دارای سکنه استان سکونت دارند و گلستان با ۴۶.۶ درصد جمعیت روستایی، رتبه دوم کشور از لحاظ درصد جمعیت روستایی را داراست.

وی تصریح کرد: بعد از سرشماری رسمی کشور، روستاهای «قرق»، «دوزین»، «صادق آباد»، «گلیداغ»، «سیجوال»، و «کرند» به شهر تبدیل و روستاهای «آیدرویش» و «چشمه نیل» به شهر الحاق شدند که بر این اساس جمعیت روستایی گلستان، اکنون ۸۴۶ هزار و ۱۳۰ نفر است.

نصیبی خاطرنشان کرد: در انتخابات دوره ششم شوراهای اسلامی شهر و روستا، ۳ هزار و ۲۳۴ نفر به عضویت شوراهای روستایی استان در آمده و علاوه بر این، گلستان دارای ۹۲۱ دهیاری است.

مدیرکل امور روستایی و شوراها استانداری گلستان گفت: در هفت شهرستان از ۱۴ شهرستان استان جمعیت روستایی بیش از شهری بوده و بر این اساس ۸۴.۲ درصد جمعیت مراوه‌تپه، ۶۸.۳ درصد جمعیت آققلا، ۶۴.۲ درصد جمعیت کلاله، ۶۳ درصد جمعیت گالیکش، ۶۰.۱ درصد جمعیت مینودشت، ۵۷.۹ درصد جمعیت رامیان و ۵۵.۵ درصد جمعیت گنبدکاووس در روستاها سکونت دارند.

* گرگان کمترین جمعیت روستایی و گنبدکاووس بیشترین جمعیت روستایی استان را دارد

وی با بیان اینکه کمترین درصد روستانشینی استان متعلق به گرگان با ۲۳.۹ درصد است، افزود: از لحاظ تعداد جمعیت روستایی، گنبدکاووس با ۱۹۳ هزار و ۶۷۱ نفر، گرگان با ۱۱۴ هزار و ۸۳۷ نفر و آققلا با ۹۰ هزار و ۶۱۴ نفر بیشترین روستانشین را دارا هستند.

مدیرکل امور روستایی و شوراها استانداری گلستان به ارائه برخی آمار و اطلاعات مرتبط با توسعه روستاهای استان براساس اطلاعات اخذ شده از دستگاه‌های اجرایی در ماه گذشته پرداخت و گفت: ۹۸ درصد از جمعیت روستایی ساکن در روستاهای با قابلیت گازرسانی از نعمت گاز بهره‌‌مند هستند.

نصیبی افزود: ۹۹.۹۷ درصد جمعیت روستایی استان از نعمت برق بهره‌مند بوده، نزدیک به ۱۰۰ درصد از خدمات خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و مراکز جامع روستایی، ۹۸.۴۵ درصد از اینترنت، و ۱۰۰ درصد از تلفن ثابت، بهره‌مند هستند.

وی خاطرنشان کرد: استان گلستان دارای ۲ هزار و ۸۱۷ کیلومتر راه روستایی آسفالته، ۶۴۵ کیلومتر راه روستایی شوسه و ۵۳۱ کیلومتر راه روستایی خاکی است.

* بیش از ۱۰۹ هکتار فضای سبز در اختیار دهیاری‌ها استان گلستان

مدیرکل امور روستایی و شوراها استانداری گلستان با اشاره به پیگیری دستگاه‌های مرتبط به منظور تخصیص اعتبارات لازم برای افزایش پوشش آب شرب روستایی، تقویت شبکه برق و نیز ترمیم راه‌های روستایی، ابراز امیدواری کرد شاهد ارتقا وضعیت استان در این زمینه‌ها باشیم.

نصیبی گفت: فضای سبز در اختیار دهیاری‌ها در استان بیش از ۱۰۹ هکتار و مساحت پارک‌های بازی روستایی گلستان بیش از ۳۲ هکتار است.

مدیرکل امور روستایی و شوراها استانداری گلستان افزود: در سطح روستاهای استان ۱۲۵ هزار و ۸۶۲ مترمربع سالن ورزشی و بیش از ۱۴۴ هکتار زمین ورزشی روباز وجود دارد.

علی نصیبی گفت: براساس آمار اخذ شده از بخشداری‌ها، از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا پایان شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰، تعداد ۳۳ هزار و ۱۶۳ فقره پروانه ساختمانی در روستاهای استان توسط دهیاری‌ها صادر شده است.

* پرداخت ۵۰۵ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌‌قیمت به ۶ هزار و ۱۵۲ طرح اشتغالزا روستایی گلستان

وی خاطرنشان کرد: طی این مدت بیشترین پروانه صادره در استان توسط دهیاری‌ها در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب با ۱۰ هزار و ۶۰۹ و نیز ۸ هزار و ۲۵۳ فقره صورت گرفته است که عامل اصلی آن بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده از سیل بوده است.

مدیرکل امور روستایی استانداری گلستان اظهار کرد: در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰، تعداد ۳ هزار و ۷۸ پروانه ساختمان در روستاها توسط دهیاری‌ها صادر شده که بیشترین پروانه‌های صادره به ترتیب در گنبدکاووس با ۶۹۸ پروانه، آققلا با ۳۷۴ پروانه، کلاله ۳۱۹ پروانه، گرگان ۳۱۰ پروانه، و مراوه‌تپه ۲۷۶ پروانه بوده است.

نصیبی در رابطه با پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت اشتغال روستایی که با پیگیری مشترک اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها پرداخت شده گفت: طی سه سال اخیر ۵۰۵ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌‌قیمت به ۶ هزار و ۱۵۲ طرح اشتغالزا روستایی پرداخت شده که البته این رقم به غیر از تسهیلات پرداختی نهادهای حمایتی، بنیاد علوی و ... است.
 انتهای پیام/۲۳۰۷/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول