اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

بزنگاه‌های «برایمان بمان» دیدنی است/ تولد نوزاد بعد از ۱۸سال انتظار + فیلم

تهیه‌کننده مستند «برایمان بمان» که در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور دارد، گفت: بزنگاه های یک اثر مستند در «برایمان بمان» به واسطه اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی و خاص، دیدنی شده است.

 

مهدیه سادات محور تهیه‌کننده مستند «برایمان بمان» که در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور دارد، درباره رویکردهای این اثر نسبت به موضوع زنان به خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: ما رویکردهای مختلفی در مجموعه مستند «پا به ماه» که مستند «برایمان به مان» یکی از اپیزودهای آن است، درباره زنانی داشتیم که روزهای پایانی دوران بارداری خود را سپری می‌کنند. ماجرای این روزها را با کارگردانان مختلفی در میان گذاشتیم تا این که سمیه کریمی سوژه بسیار خوبی را متناسب با مولفه‌های مدنظرمان پیدا و کار را شروع کرد. 

وی درباره نسبت این اثر با جغرافیای و فرهنگ یزد که سوژه ساکن این شهر است، بیان کرد: به جهت این که این مستند از مجموعه مستندهای پا به ماه است می خواستیم قصه بارداری سوژه ها چندان شهری و وابسته به ویژگی های زندگی در این فضا نباشد. بیشتر این که موضوع بارداری و حس مادری یک امر فطری است و اقلیم و جغرافیا هم بر سبک زندگی افراد و تنوع آن ها تاثیر می گذارد و شرایط اجتماعی خاصی را برای هر گروه ایجاد می کند، مدنظر بود. 

محور در پاسخ به این سوال که تهیه کنندگی اثر مستند چه مولفه‌هایی دارد، عنوان کرد: مستند برایمان بمان بر اساس حس مادرانه‌ای که خود من نیز تجربه کرده‌ام ایجاد شد. از اطرافیانم نیز درباره قصه آخر روزهای بارداری‌شان می شنیدم که این لحظه‌ها را هیچ وقت از یاد نمی‌برند و مجموع این ایده ها به یک مجموعه مستند تبدیل شد. به دلیل این که من و یکی از کارگردانان خانم و یکی از کارگردانان آقا در مجموعه «پا به ماه» خودمان مادری و پدری را تجربه کرده بودیم، در لحظه به لحظه کار همراهی فوق العاده بود و جلسات مختلفی با کارگردانان در مراحل پیش تولید و تولید می‌گذاشتیم که چه مولفه‌هایی باید به کار اضافه و کم شود. خوشبختانه با انتخاب‌های درستی که صورت گرفت، سعی کردیم کاری کیفی ارائه کنیم.  

 تهیه‌کننده مستند «برایمان بمان» در پاسخ به این که سیاست‌های اجتماعی جدید مشوق فرزندآوری چقدر در جهت دهی به موضوع مستند «برایمان بمان» تاثیر گذاشته است، گفت: با توجه به سیاست های اجتماعی جدید تشویق به فرزندآوری، به نظرم لازم است این رویکرد جدید در ادامه در حوزه تولید ما‌به‌ازا داشته باشد. اما در هنگام تولید این مجموعه این رویکرد هنوز مطرح نبود. با این وجود نوعی آینده‌پژوهی صورت گرفت که در هنگام پخش و نمایش مستند احتمالا با چنین مشوق‌هایی رو به رو باشیم.

* تعامل پدر با نوزادی که بعد از ۱۸ سال انتظار به دنیا می‌آید

وی درباره میزان تاثیرگذاری جشنواره بین المللی سینماحقیقت بر گسترش مخاطبان این گونه سینمایی عنوان کرد: این رویداد یکی از بهترین و تخصصی ترین جشنواره های سینمایی است. مخاطبان نخبه و مخاطبان فیلم‌شناس و فیلم‌بین خوبی به تماشای آثار این جشنواره می‌نشینند که نقدها و نظراتشان برای فیلمسازان بسیار سازنده و کمک کننده است. 

محور درباره مخاطبان هدف مستند «برایمان بمان» توضیح داد: مخاطبان این اثر از نظر قصه پردازی و زاویه موضوع می توانند مخاطبان عام باشد و از منظر روایت نیز بر این است که مخاطبان تخصصی را جلب کند و نظرات آن ها را بشنود. 

وی درباره اعتماد سوژه به فیلمساز و عوامل تولید نیز خاطر نشان کرد: سوژه فیلم کاملاً صادقانه مقابل دوربین ظاهر شد و فرآیند زندگی زوج را در مقطعی از زندگی‌شان که می‌بینیم کاملا ثبت شدنی و پر از اتفاقات خاص و غیر قابل پیش‌بینی بود و فکر می‌کنم از این نظر می‌تواند نظر مخاطبان را جلب کند؛ زیرا بزنگاه‌های یک اثر مستند در آن قابل دیدن است.

این تهیه کننده درباره فرآیند تولید اثر بیان کرد: سوژه در شهر یزد انتخاب شد و زمان آن از یک هفته مانده به زمان زایمان سوژه آغاز می‌شود. در واقع انتهای دوران بارداری، روز تولد و ماه اول حضور نوزاد در خانواده، سه بخش اصلی این اثر است. در بخش اول به دلیل شرایط خاص سوژه و اتفاقی اورژانسی که برای او افتاد، فیلمبرداری خیلی محدود انجام شد. اما همین موضوع منجر به ایجاد یک نقطه عطف خاص و ویژه در فیلم شد و بیشتر توانستیم بر زمان تولید فرزند تمرکز کرده و ۲۴ ساعت بعد از آن را فیلمبرداری کنیم. تعامل پدر را با نوزادی که بعد از ۱۸ سال انتظار به دنیا می‌آید، ثبت کردیم. امیدوارم مخاطبان از این فیلم لذت ببرند.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول