اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

عشق آباد میزبان همایش «سیاست صلح و اعتماد - مبنای امنیت، ثبات و توسعه بین‌المللی»

ترکمنستان در آستانه روز بی طرفی گردهمایی «سیاست صلح و اعتماد - مبنای امنیت، ثبات و توسعه بین‌المللی» را برگزار کرد.

عشق آباد میزبان همایش «سیاست صلح و اعتماد - مبنای امنیت، ثبات و توسعه بین‌المللی»

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، ترکمنستان در آستانه روز بی طرفی گردهمایی «سیاست صلح و اعتماد - مبنای امنیت، ثبات و توسعه بین‌المللی» را برگزار کرد.

این همایش با حضور «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان، روسای سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای، روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک معتبر در این کشور در «عشق آباد» برگزار شد.

گردهمایی «سیاست صلح و اعتماد - مبنای امنیت، ثبات و توسعه بین‌المللی» پس از برگزاری جلسه علنی رسمی با حضور رئیس جمهور ترکمنستان و مراسم امضای بسته‌های اسناد، در نشست‌های فراگیر به کار خود ادامه داد.

رهبر ترکمنستان در سخنرانی خود در این مجمع خواهان فلسفه جدیدی از روابط بین‌الملل شد که بر اساس عمل‌گرایی سالم و مثبت و با تمام ارزش‌های انسانی شکل گرفته است.

«بردی محمداف» به منحصر به فرد بودن بی طرفی ترکمنستان که مبتنی بر واقعیت‌های مدرن و تجربه تاریخی مردم است، با هدف تضمین صلح و امنیت در منطقه و حمایت از فرآیندهای سازنده اقتصادی و سیاسی، حل و فصل اختلافات از طریق ابزارهای سیاسی، دیپلماتیک و مذاکره اشاره کرد. 

در پایان این جلسات، شرکت کنندگان در حاشیه به طور واضح در مورد «سیاست صلح و اعتماد: بی‌طرفی و دیپلماسی پیشگیرانه در ایجاد صلح»، «پیوند ناگسستنی فرهنگ صلح با برنامه توسعه پایدار» و «فرآیندهای شکل‌گیری فرهنگ جهانی صلح و دوستی» سخنرانی کردند.

همچنین گزارش‌های کوتاهی در مورد نتایج هر یک از جلسات موضوعی توسط «ناتالیا ژرمن»، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در آسیای مرکزی، «دیمیتری شلاپچنکو» هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ترکمنستان ارائه شد.

در این نشست «خسرو ناظری» دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی و «جان مک گرگور» رئیس مرکز سازمان امنیت و همکاری اروپا و دیگران سخنرانی کردند.

شرکت‌کنندگان در همایش همچنین از کشورهای عضو سازمان ملل متحد، سازمان‌های منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای خواستند تا در ترویج فرهنگ صلح، و گفت‌وگوی بین‌فرهنگی و بین مذهبی مشارکت کنند و همچنین احترام به کرامت انسانی، کثرت‌گرایی و تنوع را از طریق دوستی و صلح توسعه دهند.

شایان ذکر است، نتایج سخنان شرکت کنندگان در  مجمع عمومی سازمان ملل متحد منتشر خواهد شد.

 در حاشیه اجلاس بین المللی صلح و اعتماد، 26 سند دوجانبه و چندجانبه امضا شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول