اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

در برخی اقلام دارویی کمبود داریم/ چرا دارو گران شد؟

عضو هیئت مدیره انجمن اقتصاد و مدیریت داروی ایران گفت: وزارت بهداشت مجبور شده تا ارز داروهای با اولویت کمتر را تبدیل به ارز نیمایی کرده و از آنجایی که مکانیزم بیمه‌ها فعال نیست این اختلاف قیمت را مردم از جیب خودشان پرداخت می‌کنند و این برای مردم درد آور است.

در برخی اقلام دارویی کمبود داریم/ چرا دارو گران شد؟

سیدحسام‌الدین شریف‌نیا، داروساز و عضو هیئت مدیره انجمن اقتصاد و مدیریت داروی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره گلایه بیماران از کمبود برخی داروها در بازار، اظهار داشت: مواردی از کمبود برخی اقلام دارویی حقیقتاً وجود دارد و به سمت بدتر شدن شرایط می‌رود، این هم به دلیل وجود موضوع ارز ترجیحی است. امروز به این دلیل که ارز وزارت بهداشت برای دارو نزد بانک مرکزی به اتمام رسیده است و مدتی است که بانک مرکزی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را متوقف کرده است کمبود دارو در کشور به چشم می‌خورد.

وی افزود: امروز شرکت‌ها نمی‌توانند ارز دولتی بگیرند تا بتوانند از طریق آن مواد اولیه دولتی را تهیه و تولید کنند و مشکل عمده همین مسأله است. سابق بر این هم حتی زمانی که ارز دولتی موجود بود اما با توجه به آن‌که بانک‌های هندی یا چینی این نوع ارز را به دلایل تحریم‌های بانکی دریافت نمی‌کردند، شرکت های دارویی نمی‌توانستند مواد اولیه را به موقع دریافت کنند و بسیاری از کمبود داروها در کشور ناشی از همین علت است، علاوه بر آن دریافت این نوع ارز با تحمیل هزینه ۵ تا ۱۰ درصدی همراه بوده است.

قاچاق معکوس برخی‌ داروها در کشور به دلیل ارزان بودن دارو

شریف نیا، به نقش برخی‌ها در قاچاق معکوس داروهای ارزان قیمت اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر بسیاری از اقلام که ارز ترجیحی می‌گرفتند به دلیل دریافت یارانه و ارزان بودن آن‌ها در مقایسه با کشورهای همسایه قاچاق معکوس هم می‌شدند. به طور مثال براساس آماری که سازمان غذا و دارو و گمرکات درباره واردات انواع قلم‌های انسولین دادند مبین آن است این اقلام در سال گذشته ۲۰ تا ۲۵ درصد بیشتر از دوره مشابه سال پیشین، واردات داشته است اما این اقلام از کشور قاچاق معکوس می‌شدند و یکی از دلایل کمبود این داروها نیز همین بود.

این  استادیار دانشگاه تاکید کرد: از سوی دیگر شرکت‌های دارویی به دلیل بالاتر رفتن هزینه‌های سربار خود از یک طرف و تخصیص ارز ترجیحی تنها به مواد موثره دارویی، نتوانسته‌اند سرمایه گذاری جدیدی روی خطوط خود داشته باشند و برخی از موارد کمبود دارویی در کشور نیز به همین علت است، مثال آن کمبود سرم در کشور در ماه‌های اخیر بوده که ناشی از توقف تولید در یکی از خطوط تولید به دلیل فرسوده بودن این خطوط بوده است.

هیچ دارویی از لیست بیمه خارج نشده

وی در پاسخ به این مساله بیان کرد: هیچ دارویی از لیست بیمه خارج نشده و اتفاقی که افتاده این بوده که سهمیه ارزی سازمان غذا به پایان رسیده و این سازمان به ناچار اقدام به اولویت بندی تخصیص ارز کرده و  ارز برخی داروها را تبدیل به ارز نیمایی کرده است و این باعث افزایش قیمت داروها شده است. از طرفی دیگر متاسفانه بیمه‌ها به موقع عمل نکرده اند، کارشناسان چندین سال است که تأکید می‌کنند که ارز ترجیحی را حذف کنید و اختلاف آن را با مکانیزم‌های مختلف به بیمه‌ها بدهید که این اختلاف قیمت را جبران کنند، متأسفانه این کار را انجام نداده‌اند و با وضعیت چنینی روبه رو هستیم.

عضو هیئت مدیره انجمن اقتصاد و مدیریت داروی ایران ابراز کرد: وزارت بهداشت مجبور شده تا ارز داروهای با اولویت کمتر را تبدیل به ارز نیمایی کرده و از آنجایی که مکانیزم بیمه‌ها فعال نیست این اختلاف قیمت را مردم از جیب خودشان پرداخت می‌کنند و این برای مردم درد آور است. باید پیش بینی می شد، اختلاف پول به بیمه‌ها داده می شد و بعد ارز دارو برداشته می شد. اما متأسفانه این هماهنگی بین بیمه و بانک مرکزی و سازمان غذا و دارو وجود نداشته است و طبیعتاً در این باره بیمه‌ها به عنوان مسئول دسترسی بیماران دارو مقصر اصلی هستند.

وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو دسترسی به دارو را آسان کنند

شریف نیا عنوان کرد: وقتی که درباره ارز سخن می‌گوییم باید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو سیاستی به کار ببرند که دسترسی مردم به دارو تسهیل شود. این سیاست از دو جهت قابل بررسی است، نخست دسترسی از نظر موجود بودن و دوم دسترسی از نظر قابل پرداخت بودن است. به این صورت که دارو برای مردم موجود باشد و از طرفی دیگر برای آن‌ها قابل پرداخت باشد.

وی خاطرنشان کرد: سیاست ارز ترجیحی موجب شده تا موجود بودن دارو به دلیل کمبود تحت تاثیر قرار گیرد. اما تعدیل نرخ ارز به نیمایی با حل موضوع موجود بودن دارو می‌تواند دومین عامل دسترسی به دارو یعنی قابل پرداخت بودن از طریق مردم را از بین ببرد. برای اینکه این اتفاق رخ ندهد اینجا باید بیمه‌ها حضور پیدا کنند، بودجه را دریافت کنند و اختلاف نرخ ارز را برای مردم تحت پوشش قرار دهند تا مردم دچار آسیب نشوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول