اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

بلاتکلیفی 4 ماهه اعضای شورای برخی شهرهای استان تهران/ سردرگمی شوراها از هیأت نظارت تا دیوان عدالت اداری

پس از برگزاری انتخابات و اعلام ابطال آرای برخی افراد منتخب از طرف هیأت نظارت بر انتخابات، برخی از منتخبین به دیوان عدالت اداری شکایت و دیوان رای به ورود آنها به شورا را صادر کرده است، از طرفی هیأت نظارت کماکان نظرش بر ابطال است و این باعث بلاتکلیفی برخی شوراها شده است.

بلاتکلیفی 4 ماهه اعضای شورای برخی شهرهای استان تهران/ سردرگمی شوراها از هیأت نظارت تا دیوان عدالت اداری

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، بعد از انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۲۸ خرداد سال جاری و اعلام نتیجه نهایی توسط نهادهای ذی‌صلاح، به دلیل وجود برخی تخلفات در انتخابات و آرای برخی کاندیداها در شهرهای رودهن، بومهن، پردیس، قرچک، باقرشهر، کهریزک، بومهن، پاکدشت و... در برخی از شهرها انتخابات ابطال و در برخی دیگر تعدادی از اعضای شورای این شهرها بنا به مصوبه هیأت نظارت بر انتخابات برکنار و اعضای علی البدل جایگرین شدند.

 

بعد از ابطلال آرا، اعضای شورایی که بنا به رای هیأت نظارت از شورا خارج شده بودند نسبت به این رای به دیوان عدالت اداری شکایت کرده که دیوان عدالت اداری رای به ورود موقت آن‌ها به شورا را صادر کرده است.

برای نمونه با رای دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۹ آبان ۱۴۰۰ با صدور دستور موقت از ورود اعضای جایگزین ممانعت کرده و مجوز حضور اعضای منتخب  در جلسه شورا را تا صدور رای نهایی صادر کرده است. در بخشی از متن آمده: «مستند به مواد ۳۴ و ۳۵ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، رای به ورود دستور موقت درخواستی مبنی بر جلوگیری از حضور اعضای جایگزین در جلسات شورای شهرقدس و حضور نامیرده به عنوان عضو اصلی تا تعیین تکلیف نهایی در دیوان عدالت اداری صادر و اعلام می‌گردد».

 

رای دیوان به بازگشت اعضای شورای پاکدشت و فرون‌آباد

آرای ۶ کاندیدای انتخاباتی از پاکدشت و فرون آباد این شهرستان باطل شده که پس از شکایت منتخبان، با رای دیوان عدالت ابطال رای آن ها رد شده و تا تعیین تکلیف نهایی این شش نفر به عضویت اصلی شورا درآمدند.

مهدی یوسفی جمارانی فرماندار شهرستان پاکدشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پاکدشت با اشاره به این که ابطال رای ۶ نفر در دیوان عدالت اداری رد شد، اظهار کرد: با شکایت اعضای شورا در دیوان عدالت، این مرجع قانونی ابطال آرای منتخبین در هیئت نظارت استان تهران را رد کرد.

رای دیوان به بازگشت اعضای شورای بومهن

مطابق رای دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۱۳ آمده است:«از این رو مستند به مواد ۳۴ و ۳۵ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، رای به ورود دستور موقت درخواستی مبنی بر توقف عملیات اجرایی ابطال آراء حوزه انتخابیه بومهن و حضور نامبردگان به عنوان اعضای منتخب در جلسات شورا تا تعیین تکلیف نهایی در دیوان عدالت اداری صادر و اعلام می‌گردد».

 

بازگشت یکی از منتخبان به شورای شهر قدس

رئیس شورای شهر قدس به استناد رای دیوان از عضوی که خارج از شورا بوده جهت شرکت در مراسم تحلیف دعوت کرده است.

 

لغو مراسم تحلیف اعضای شورای پاکدشت

بر اساس رای دیوان عدالت اداری اعضای شورا انتظار داشتند که به عنوان عضو وارد شورا شده و عضو علی البدل که جایگزین آنها شده بود از شورا خارج شود، در همین راستا فرماندار پاکدشت طی نامه‌ای به اعضای شورا تاریخ تحلیف را اعلام کرده بود که فرماندار طی نامه‌ای در تاریخ ۱۷ آذر ۱۴۰۰ خطاب به ۵ عضو برکنار  شده آورده است: «به استناد مکاتبه واصله از استانداری محترم تهران مراسم تحلیف، امروز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۰/۹/۱۷ برگزار نمی‌گردد».

 

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری تهران: ما نگفتیم لغو کنند

علیرضا طاهری نسب مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری تهران در خصوص وضعیت شوراها گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: حدود یک هفته دیگر احتمالا تعیین تکلیف می‌شود و استاندار پیگیر موضوع است و تا الان هیچ مکاتبه ای با ما در این خصوص نشده است.

علیرضا طاهری نسب مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری تهران درباره اینکه چرا مراسم تحلیف شورای شهر پاکدشت لغو شده بود اظهار کرد: ما نگفتیم که لفو کنند، این موضوع را در اختیار هیأت نظارت گذاشتیم و اطلاع دقیقی نداریم، هیچ خبری ما نداریم و استاندار با نمایندهای تهران پیگیر موضوع است.

وی در پاسخ به این سوال که رای دیوان برای شورای بومهن صادر شده است آیا رای اجرا می‌شود یا نه، گفت: خیر، در بومهن اجرا نمی‌شود، از ناحیه استانداری درحال پیگیری است ولی ناحیه دفتر شهری هیچ اطلاعی در این خصوص ندارد.

طاهری نسب بیان کرد: یک یا دو هفته‌ای وقت لازم است تا نتیجه کاملا مشخص شود.

سردرگمی شوراها از هیأت نظارت تا دیوان

بعد از صدور رای توسط دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال موقت رای صادر شده توسط هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای، نمایندگان مجلس با طرح الحاق یک تبصره به ماده (۶۳) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران موافقت کردند که مطابق ماده ۶۳ قانون تشکیلات، وظایف، رسیدگی نهایی به شکایات و پرونده‌ها و مدارک انتخابات با هیات مرکزی نظارت بر انتخابات است که هنوز مورد تایید نهایی شورای نگهابان قرار نگرفته است.

احمد نادری نماینده مجلس و رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستای استان تهران در گفت‌‍وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: بعد از مصوبه اخیر مجلس و در صورت تأیید نهایی شورای نگهبان، بالاترین مرجع رسیدگی و تصمیم‌گیری مبنی بر ابطال یا عدم ابطال، مجلس است.

وی افزود: بعد از این مصوبه، اساساً آرای دیوان که موقتاً صادر شده بود، باید ابطال شود.

این نماینده مجلس در پایان خاطر نشان کرد: در رابطه با پیگیری اجرای مصوبه مجلس با استاندار تهران نیز صحبت شده است تا همانطور که نظر مجلس است پیگیری انجام شود.

مطابق مستندات و اطلاعات میدان خبرنگار فارس در برخی شهرها بر اساس نظر دیوان عمل شده است ولی در شهرهایی این اتفاق نیفتاده است و تکلیف شوراها کماکان مشخص نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول