اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

تخلیه زباله در منطقه «انجلسی» بابل متوقف شود/دستگاه‌های نظارتی ورود کنند

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی گفت: تخلیه زباله در سایت زباله انجلسی اشتباه است چرا که تا الان بیشتر کارها در این سایت غیرعلمی انجام شده است.

تخلیه زباله در منطقه «انجلسی» بابل متوقف شود/دستگاه‌های نظارتی ورود کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بابل، مهدی سعادتی عصر امروز در نشست بررسی مشکلات منطقه انجلسی بابل به مسؤولان مرتبطی که به هر دلیلی در این جلسه حاضر نشدند، اظهار کرد: همه باید بفهمیم که تخلیه زباله در این سایت اشتباه است، تا الان بیشتر کارها در این سایت غیرعلمی انجام شده، چرا که دستگاه‌های مسؤول فقط در زمان بازدیدها فعال هستند.

وی با بیان اینکه در این مرکز کار غیرعلمی و غیرتخصصی انجام شده و همچنان هم ادامه دارد،گفت: گام نخست متوجه شدن کار اشتباه‌مان است، اداره محیط زیست نیز خیلی کوتاهی کرده است.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این کارها بازی با جان مردم است و هیچ دستگاهی در حل این مشکل نباید تماشاگر باشد، افزود: باید یک فضای ملی ایجاد تا منابع مورد نیاز برای حل مشکل تهیه شود.

این مسؤول ادامه داد: بعد از این همه مدت اینکه شهرداری این فاجعه را گردن نمی‌گیرد درد است، فرماندار، شهردار و مسؤولان شهرستان بابل باید پاسخگو این فاجعه باشند، خروجی این جلسات نباید در حد تنظیم صورت جلسه باشد.

سعادتی با اعلام اینکه بابل در سال ۱۴۰۰ طرح جامع آب ندارد، گفت: شهرستان بابل با ظرفیت‌های فراوان باید به آن نگاه ویژه شود.

رئیس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز در این جلسه با اشاره به اینکه شیرابه‌ها امان مردم بابل را بریده است، اظهار کرد: در بحث تصفیه شیرابه‌ها ورود کردیم و تصفیه‌خانه ۴۰متر مکعبی احداث شد و می‌توانستیم خیلی بهتر از اینها کار کنیم تا کلیت مشکل برطرف شود.

جواد واثقی تصریح کرد: در دانشگاه با حضور محققان توانمند و با ایجاد بستر مناسب این مشکل را می‌توانستیم علمی حل کنیم، قطعا می‌توانیم بیشتر و مفیدتر در جامعه باشیم، محققان ما در تحقیق از سایت انجلسی تا دم در زندان رفتند.

دادستان بابل نیز در این جلسه با اعلام اینکه در شهرستان بابل در رعایت مسائل بهداشتی و زیست محیطی بسیار مشکل داریم، گفت: معضل بزرگ شهرستان ریختن فاضلاب خانگی در بابل‌رود است ، پساب‌های تولیدی صنعتی ما در شهرک‌های صنعتی مشکل شهرستان است.

حجت‌الاسلام اسماعیل ملاکریمی ادامه داد: شهرک‌های صنعتی کمترین کار که نصب تصفیه خانه است را انجام نمی‌دهند و  شهرداری بابل حداقل کار را در سایت انجلسی انجام نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه خلأهای قانونی دست ما را بسته است، خاطرنشان کرد: شهرداری از وظایف ذاتی خود شانه خالی می‌کند، در این ۱۰ سال شورای شهر چقدر مصوب کردند برای سایت و چقدر از آن را هزینه کردند.

عزیز عابسی، محقق و کارشناس مسائل زیست محیطی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه زباله هفت شهر جمع آوری و به انجلسی می‌رود، بیان کرد: ۱۸۵ تن زباله بابل و ۳۵ تن بقیه شهرها و بیش از ۶۰ تن سهم روستاهاست.

وی با اعلام اینکه هزاران پرنده در منطقه از زباله‌ها تغذیه و زباله‌ها را در منطقه پراکنده می‌کنند، گفت: شهرداری در سال گذشته ۲۷ میلیارد تومان برای مدیریت پسماند دریافت کردند ولی پیشرفتی در سایت شاهد نبودیم و الان می‌گویند پسماند وظیفه ما نیست بودجه را می‌گیرند و پاسخگو نیستند.

عابسی ادامه داد: شهری که ۲۵۰ تن در روز ظرفیت کمپوست دارد چرا تفکیک از مبدأ انجام نمی‌شود این چه نوع کمپوستی است که تفکیک از مبدأ انجام نمی‌شود‌، می‌گویند پول بدهید تا کمپوست را افزایش دهیم و نظارت هم نمی‌پذیریم،تصفیه خانه ۴۰ متر مکعبی بعلت افتادن دست افراد غیر متخصص از کار افتاده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بابل نیز در این جلسه با اشاره به اینکه شهرداری بابل در حال بستن قرارداد با پیمانکار برای اجرای طرح فاضلاب است، گفت: حدود ۷۰۰ پزشک در بابل داریم که پسماند مطب‌هایشان بهمراه پسماندهای خانگی و بیمارستانی به سایت انجلسی می‌رود.

حسین حیدرپور با بیان اینکه کسی را بدون هماهنگی قبلی به سایت راه نمی‌دهند، افزود: لند‌فیل سایت کاملا غیر اصولی است، این سایت بیش از این ظرفیت ندارد و باید بدنبال مکان جدید برای احداث سایت بود، از الان باید زیرساخت و تجهیزات آماده شود و بعد به فکر انتقال بود.

ادبی عضو شورای اسلامی منطقه انجلسی بابل نیز در این جلسه گفت: سال ۷۷ با مخالفت مردم منطقه به‌مدت یک‌سال مجوز تخلیه زباله در این مرکز با زور قوه قهریه تخلیه شد، شیرابه از هلیخال به چهره و بعد به رودخانه بابل رود می‌ریزد، بخش زنبورداری و کشاورزی منطقه در حال نابود شدن است، از بهمن ۷۸ تا بهمن ۸۹ بصورت موقت این سایت تعطیل شد، دوباره مجوز ۶ ماهه برای تخلیه زباله گرفته شد که از آن موضوع بیش از ۲۰ سال می‌گذرد ولی همچنان زباله را در این مکان تخلیه می‌کنند.

وی با بیان اینکه با هر بار مخالفت،با قوه قهریه با ما برخورد می‌شد،گفت: حکم قضایی گرفتیم ولی کمیته تامین با اجرای آن مخالفت کرد، سایت انجلسی برای دفن زباله مناسب نیست، تمام قول‌های مسؤولان در این ۲۳ سال در حد یک صورت جلسه بود.

ادبی با اشاره به اینکه این مشکل باید دو ساله حل شود، تصریح کرد: در سال ۹۵ شهرداری بابل موظف به تفکیک زباله از مبدا شد که بعد ۶ ماه فراموش شد، غلظت شیرابه و حجم زباله زیاد است و آهک پاشی انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی باید ورود کنند خاطرنشان کرد: جان مردم در خطر است، مسؤولان بهداشت و محیط زیست باید انقلابی عمل کنند، پیشنهاد ما این است که دیگر روی سایت انجلسی سرمایه‌گذاری نکنید و به فکر مکان جدید برای زباله‌ها باشید یا اینکه مردم را تا شعاع ۱۰ کیلومتری برای در امان ماندن از این فاجعه زیست محیطی جابه‌جا کنید.

ادبی گفت: ظرفیت این سایت اکنون به گفته مسؤولان شهرداری ۲۵۰ تن است ولی روزانه نزدیک ۳۰۰ تن زباله به این سایت آورده می‌شود و آن ۵۰ تن اضافه ظرفیت این مکان را تبدیل به کوه ۳۰ متری زباله کرده است.

انتهای پیام/۳۱۴۱/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول