اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

اختراعی برای نجات جان مردم؛ ساخت کوادکوپتر شناساگر افراد گمشده در طبیعت

میلاد نعمتی فناور جوان و بسیجی اردبیلی با روحیه بسیجی و تلاش مداوم خود موفق به ساخت دستگاه‌های مختلف در زمینه پزشکی شده و یکی از اصلی‌ترین اختراعات وی ساخت کوادکوپتری برای شناسایی افراد گمشده و آسیب‌دیده در جنگل و طبیعت است.

اختراعی برای نجات جان مردم؛ ساخت کوادکوپتر شناساگر افراد گمشده در طبیعت

خبرگزاری فارس - اردبیل| مریم محرمی: تجهیزات پزشکی، از آن دسته لوازم و تجهیزاتی است که امروزه دنیا و انسان‌ها به آن بسیار احتیاج دارند. از همین رو در میان تعداد بسیار زیادی از ابزارها و وسایلی که در دنیا وجود دارند، آن دسته از ابزار که در زمینه پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از بالاترین اهمیت برخوردار هستند. چرا که بدون وجود آن‌ها، زندگی انسان‌ها دوام زیادی نداشته و یا دچار مشکل خواهد شد.

با توجه به اهمیت این موضوع هر مخترع و فناوری که به این بخش از علم ورود پیدا کند هم در کنار توسعه علم و دانش خود سبب رفع مشکلات بسیاری در جامعه خواهد شد و میلاد نعمتی، مخترع بسیجی اردبیل یکی از آن جوانانی است که علم خود را به مرحله عمل رسانده و قدم در راه اختراع و تولید گذاشته است.

این مخترع اردبیلی که فناور برتر هشتمین جشنواره جهادگران علم و فناوری، مدیرعامل شرکت نیک‌پی الکترونیک صنعت آرتا و عضو واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه محقق اردبیلی و پارک علم و فناوری استان است موفق به طراحی و ساخت چندین نوع محصول شده که یکی از اصلی‌ترین آنها ساخت کوادکوپتر شناساگر افراد گمشده و آسیب‌دیده در طبیعت است.

فعالیت های علمی و پژوهشی این مخترع جوان و بسیجی اردبیلی سبب شد تا به گفت‌وگو با وی بنشینیم.

 

فارس: لطفا خودتان را معرفی نمایید.

نعمتی: من دانشجوی ترم آخر کارشناسی مهندسی برق الکترونیک از دانشگاه محقق اردبیلی ‌و نویسنده ۲ کتاب با عنوان‌های اصطلاحات پزشکی و آموزش بُردهای الکتریکی و تجهیزات پزشکی به زبان ساده هستم و چند اختراع و طرح صنعتی در دست اقدام برای ثبت دارم و سال قبل و همچنین امسال در جشنواره جهادگران علم و فناوری به‌عنوان فناور برتر استان انتخاب شدم.

فعالیت در حوزه امداد و نجات و مدیریت بحران

فارس: چه دستاوردهایی دارید؟

نعمتی: ما در زمینه امداد و نجات و مدیریت بحران و تجهیزات پزشکی و بیمارستانی کار می‌کنیم و در حال حاضر۴ نمونه محصول داریم که هیچ نمونه داخلی ندارند و طرح نهایی آن‌ها جهت ارائه به بازار، در هفته آینده آماده خواهد شد و یک طرح مانیتورینگ بیمارستانی در حال ساخت داریم که خیلی ارزان‌تر و به صرفه‌تر از دیگر مانیتورهای موجود در بازار است.

در زمینه مدیریت بحران نیز یک طرح جامع داریم با عنوان «خانه‌های پیش‌ساخته جمع‌شو» که کاملا همه امکانات یک ساختمان مسکونی را دارد و فقط با اتصال یک سیم برق و پر کردن مخزن آن که جواب‌گوی ۲۳ روز استفاده یک خانواده ۴ نفره است، این امر محقق می‌گردد و این خانه‌ها که برنامه‌ریزی و طرح‌های آن آماده شده دارای امکاناتی همچون مبلمان جمع‌شو،  تخت‌خواب جمع‌شو، سیستم خنک‌کننده و گرم‌کننده، آشپزخانه، حمام‌، سرویس بهداشتی است.

 

فارس: چه چیزی باعث شد به سمت ساخت تجهیزات پزشکی بروید؟

نعمتی: تمامی کارهای ما مربوط به امداد و نجات و تجهیزات پزشکی است که عامل اصلی علاقه‌مندی و تلاش من در این عرصه، پدر مرحومم بود که ۲ سال پیش دچار بیماری سختی شده و به‌مدت طولانی بستری شد که نمی‌توانست اصلا حرکت کنند و ما به زور حرکت می‌دادیم که این امر باعث اذیت شدن پدرم می‌شد.

یا وقتی در بیمارستان بودم بیمارانی را می‌دیدم که برای انتقال اذیت شده و هم بیمار و هم همراهان آن‌ها از این وضعیت ناراحت بودند، بعد از این اتفاق به فکر افتادم که چه تجهیزاتی را می‌توانیم در این باره به بازار برای راحتی بیماران و همراهان آن‌ها ارائه دهیم که اکثر تجهیزاتی که در لیست شرکت وجود دارد، در این حوزه ساخته شده است.

ایده اصلی ساخت کوادکوپتر بعد از شیوع کرونا به ذهنمان رسید

فارس: در مورد ساخت کوادکوپتر بفرمایید.

نعمتی: ایده اصلی اختراع کوادکوپتری هم که ساختیم بعد از شیوع بیماری کرونا به ذهنمان رسید. از آنجائیکه نشانه اصلی افراد مبتلا به بیماری کرونا دمای بدن آنها بود و احساس نیاز برای شناسایی هر چه سریع‌تر افراد مبتلا به این بیماری وجود داشت، جرقه ساخت چنین سامانه‌ای در ذهن من و همکارم مهندس محمدجواد حلقومی زده شد و شروع به ساخت سیستم کردیم.

این سیستم توسط دوربین حرارتی از ۷ متری دمای افراد را اندازه‌گیری کرده ‌و بعد از این‌که فرد مشکوک به کرونا را  پیدا می‌کرد، از فرد عکس گرفته و همراه آدرس دقیق آن فرد برای ما ارسال می‌کرد و ما می‌توانستیم آن فرد را پیدا کنیم.

با توجه به هوشمند کردن کارت ملی و داشتن اطلاعات هویتی همه افراد ما در این فکر بودیم که  بعد از داشتن عکس فرد مبتلا که توسط پهپاد گرفته می‌شد با در آوردن اطلاعات فرد مورد نظر، سریعا به فرد اطلاع داده شود.

اما پس از آن، پیدا کردن سریع افراد گم‌شده در جنگل‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و مرز بین مرگ و زندگی را تعیین می‌کند. اما چگونه می‌توان در جنگل‌های وسیع و خطرناک مجروحین را به سرعت پیدا کرد؟

تیم تحقیق و توسعه شرکت ما سیستمی مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که با افزایش توانایی دوربین‌های حرارتی سنتی، شناسایی افراد را در جنگل‌های انبوه آسان‌تر می‌کند؛ با استفاده از شبکه یادگیری عمیق می‌توان با سرعت بالا افراد گم‌شده و مجروحان گیرافتاده در جنگل‌های متراکم را پیدا کرد.

تیم‌های امداد و نجات معمولاً برای پیدا کردن افراد گم‌شده در جنگل‌ها از هلی‌کوپتر استفاده می‌کنند. آن‌ها با استفاده از دوربین‌های دوچشمی و حرارتی محیط جنگل را اسکن کرده و به‌دنبال افراد گم‌شده می‌گردند و دوربین‌های حرارتی با تشخیص گرمای بدن، عملیات شناسایی را آسان‌تر می‌کنند. البته دوربین‌های حرارتی در برخی موارد به خاطر پوشش گیاهی گسترده یا تابش نور خورشید، خطا کرده و نمی‌توانند افراد را تشخیص دهند.

فارس: کاربردهای این سیستم چیست؟

نعمتی: تیم R&D شرکت به مدیریت مهندس محمد جواد حلقومی با استفاده از هوش مصنوعی در پی حل این مشکل در دوربین‌های حرارتی هستند و این سیستم جهت استفاده توسط تیم‌های امداد و نجات آماده، نیروهای اعمال قانون، ارتش یا تیم‌های کنترل جمعیت حیوانات آماده بهره‌برداری است.

این دستگاه شناسایی افراد گم شده در طبیعت را آسان‌تر می‌کند

فارس: ویژگی‌های مهم این دستگاه چیست؟

نعمتی: این سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی بوده و با استفاده از شبکه یادگیری و افزایش توانایی دوربین‌های حرارتی سنتی، شناسایی افراد گم‌شده و آسیب‌دیده در طبیعت را در مناطق صعب‌­العبور و به‌ویژه جنگل‌های انبوه آسان‌‌تر می‌کند.

در این روش، دوربین نصب‌شده بر روی کوادکوپتر، چند تصویر حرارتی از منطقه می‌گیرد، سپس هوش مصنوعی با حذف نسبی برگ‌های درختان، افزایش عمق میدان و سایر اصلاحات، با ایجاد تصویری واضح‌‌تر، شناسایی افراد را آسان ‌تر می‌کند؛ به طوری‌که دقت این سیستم در شناسایی افراد، بین ۸۷ تا ۹۵ درصد است که در مقایسه با دقت ۲۵ درصدی دوربین‌‌های حرارتی سنتی، مزیتی مناسب به‌شمار می‌رود.

 

فارس: این سیستم چه مزایایی دیگری دارد؟

نعمتی: از مزایای این سیستم می‌توان سرعت بالا، پایداری در باد شدید، زمان راه­‌اندازی کمتر، مداومت پروازی بالا با باتری کمتر، برد بالا (۲ تا ۳۰ کیلومتر)، حفظ تعادل در حالت خاموش شدن ۲ موتور و امنیت پروازی را از مزایای این سیستم نسبت به سایر کوادکوپترها برشمرد و همچنین این سیستم برای اهداف تیم‌‌های امداد و نجات، نیروهای اعمال قانون و تیم‌های کنترل جمعیت حیوانات قابل استفاده است.

تولید این دستگاه سبب جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌شود

فارس: هدف از اختراع این دستگاه چیست؟

نعمتی: کمک‌رسانی به نیروهای امداد و نجات در پیدا کردن افراد‌ مصدوم و گم‌شده در طبیعت با به‌روزترین سیستم‌ها ‌و جلوگیری از خروج‌ ارز به وسیله واردات این‌گونه محصول، هدف از اختراع این دستگاه است.

این محصول می‌تواند در بحث امداد و نجات (شناسایی افراد مفقود در طبیعت، یا شناسایی افراد زنده زیر آوار و…)، نیروهای اعمال قانون (جهت شناسایی فرد مجرم در بین جمعیت مورد نظر توسط عکس آن به گونه‌ای که عکس فرد مورد نظر به دستگاه داده شود و پرنده با پرواز روی جمعیت، فرد مورد نظر را پیدا کرده و مختصات دقیق آن را به‌صورت لحظه‌ای به ما ارسال می‌کند)‌، ارتش یا تیم‌های کنترل جمیعت حیوانات (تیم های کنترل جمعیت حیوانات در بحث سرشماری حیوانات می‌توانند از این محصول استفاده نمایند) بهره‌برداری کرد.

فارس: بازار هدف و فروش این دستگاه را شناسایی کرده‌اید؟

نعمتی: طبق تحقیقاتی که تیم تحقیقات شرکت درباره بازار این محصول انجام داده، این دستگاه یکی از نیازهای اساسی تمامی ادارات مذکور تشخیص داده شده و امید است با حمایت مسؤولان بتوانیم با تولید این محصول هم در بحث اشتغال‌زایی جوانان و هم در بحث جلوگیری از خروج ارز توسط واردات این‌گونه محصولات موثر بوده و با صادرات آن ارزآوری خوبی داشته باشیم.

طبق تحقیقات که کردیم دستگاهی طراحی شده توسط تیم ما جزو کالاهای وارداتی محسوب می‌شود و با توجه به این‌که مشابه دستگاه تولیدی شرکت طبق جست‌وجوهای انجام‌گرفته هنوز ساخته نشده، لذا ساخت این دستگاه در کنار آنکه کشور را از واردات این محصول بی نیاز می‌کند بلکه با صادرات این محصول به کشورهای همجوار می‌توانیم ارزآوری خوبی به میهن عزیزمان داشته باشیم که با توجه به مذاکرات خود شرکت درخواست خرید تعداد ۱۰ دستگاه از این سامانه به ما داده شده که بعد از قطعی شدن و تامین سرمایه شروع به ساخت سفارش‌ها خواهیم نمود.

فارس: چه انتظاری از مسؤولان دارید؟

نعمتی: انتظاری که ما از مسؤولان داریم کمک به معرفی و فروش محصولات به ادارات مذکور و دریافت مجوزهای لازم و حمایت مالی است و از آن‌ها هم درخواست داریم که در بحث مجوزها به جوانان سخت نگیرند.

خود ما با این‌که درخواست خرید داریم و درباره این موضوع سال قبل برای دریافت مجوزهایی که علوم پزشکی درخواست کرده به سازمان پدافند هوایی کشور و سازمان ارتباطات رادیویی نامه زدیم، هیچ جوابی دریافت نکردیم.

ما درباره اورژانس هوایی بدون سرنشین هوشمند پیش‌بیمارستانی هم کار کردیم که به جلسه شورای دانشگاه علوم پزشکی اردبیل برده شد و متاسفانه گفتند که بودجه ساخت طرح را ندارند.

این طرح نیز تمام دستگاه‌های لازم برای امدادرسانی اولیه تا رسیدن نیروهای اورژانس را داشت که می‌توانست کمک شایانی به‌خصوص در مورد امدادرسانی به بیماران قلبی که در صورت بروز مشکل برای آن‌ها یک ثانیه هم مهم است، داشته باشد.

این سامانه به گونه‌ای بود که بر روی پهپاد، صفحه نمایشی جهت ارتباط اپراتور با افراد نزدیک بیمار جهت آموزش کارکرد سریع دستگاه و کنترل بیمار قرار داده شده بود و در صورت نداشتن ارتباط با اپراتور وقتی پهپاد کنار بیمار نشست؛ بر روی صفحه نمایش با توجه به گزارشی که به اورژانس داده می‌شد، وضعیت بیمار به‌صورت پیش‌فرض پرسیده و دستگاه‌ها و اقداماتی که باید انجام شود را به فرد نزدیک بیمار می‌دهد تا اقدامات اولیه قبل از رسیدن نیروهای اورژانس جهت احیای بیمار انجام و از فوت آن فرد جلوگیری شود؛ امید است بتوانیم بودجه این طرح را نیز بدست آورده و بتوانیم ساخت این سامانه را به پایان برسانیم.

علاج مشکلات اقتصادی، تکیه به امکانات و توانایی‌های داخلی است البته وضع زندگی و معیشت مردم سخت بوده ولی اگر حرکتی قوی و پیگیر و مجاهدانه انجام گیرد، قطعاً به‌تدریج وضع معیشتی مردم نیز بهبود خواهد یافت و اگر به درستی عمل شود، از این مشکل کوتاه‌مدت می‌توان به یک سود بلندمدت رسید.

فارس: در مواجهه با مشکلات چگونه برخورد می‌کنید؟

نعمتی: در مواجهه با مشکلات باید بیش از حد به مشکلات واکنش نشان ندهیم و واقعیت مسئله را بپذیریم و مهم‌تر از آن دیگران را مقصر ندانیم‌ و سعی کنیم تا به نتایجی که در زندگی‌مان می‌بینیم، وابسته نبوده و بیش از حد نتایج را تجزیه و تحلیل نکنیم و در آخر تغییرات را بپذیریم.

 

فارس: رمز موفقیت خود را در چه چیزی می‌دانید؟

نعمتی: کاری که علاقه دارید، پیدا کنید و انجام دهید. تیم ما نیز با همکاری ‌همدلی و علاقه‌ای که به ساخت این محصول داشت، توانست بعد از ۱۶ ماه تلاش بی‌وقفه موفق به تولید این محصول گردد.

فارس: توصیه شما به جوان‌ها چیست؟

نعمتی: هیچ‌وقت نا امید نشوند و به‌دنبال علاقه عاقلانه خود بروند که در این مورد ما بارها شکست خوردیم و دوباره شروع کردیم.

انتهای پیام/۳۴۶۳/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول