اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

بزرگترین پناهگاه حیات‌وحش کشور در «نایبندان» طبس

رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس گفت: پناهگاه حیات وحش نایبندان در طبس با وسعت حدود 1.5 میلیون هکتار، وسیع‌ترین منطقه حفاظت شده ایران محسوب می‌شود.

بزرگترین پناهگاه حیات‌وحش کشور در «نایبندان» طبس

«مرتضی تقی‌زاده» رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در طبس، اظهار داشت: پناهگاه حیات‌وحش «نایبندان» در طبس با وسعت حدود ۱.۵ میلیون هکتار، وسیع‌ترین منطقه حفاظت شده ایران محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در این منطقه ورود افراد، فعالیت‌های معدنی و چرای دام بدون مجوز برای حفظ امنیت حیات‌وحش ممنوع است، بیان داشت: روند جمعیتی حیات‌وحش در نایبندان با توجه به پوشش گیاهی و وجود گربه‌سانان به صورت تعادلی است.

«نایبندان» زیستگاه شاهکار خلقت

رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس با بیان اینکه بیشترین جمعیت این منطقه مربوط به قوچ و میش است، گفت: کل و بز، جبیر، یوزپلنگ، پلنگ، کفتار، کاراکال، گربه‌وحشی، شاه روباه، روباه معمولی، افعی شاخ‌دار، کبک، تیهو، عقاب طلایی، دلیجه، جغد، هوبره و انواع دیگری از چهارپایان، پرندگان و خزندگان نیز در این پناهگاه زیست می‌کنند.

تقی‌زاده تصریح کرد: میانگین دمای سالیانه در منطقه نایبندان بین ۱۴ و ۱۹ درجه سانتی‌گراد و میانگین بارش سالیانه آن بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلی‌متر است که همین موضوع موجب به وجود آمدن آب و هوایی با دمای بالا، خشک و گرم و خشک شده است.

وی با بیان اینکه منابع آبی این پناهگاه سنگ آب‌ها، چشمه‌ها و رودخانه‌های فصلی است، اضافه کرد: بیش از ۱۵۰ باب چشمه طبیعی در این منطقه وجود دارد و همچنین برای تأمین آب مورد نیاز حیوانات ۱۵ آب انبار ساخته و هر چند مدت این آب انبار‌ها به وسیله تانکر پر آب می‌شوند.

سرشماری پستانداران در حیات‌وحش «طبس»

رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس سرشماری پستانداران یکی از راه‌های پایش جمعیت حیات‌وحش و نرخ زاد و ولد در شهرستان، مدیریت زیستگاه‌ها و برنامه‌ریزی برای تأمین و توزیع آب و علوفه در مناطق ذکر کرد.

تقی‌زاده با بیان اینکه بررسی وضعیت زیستگاه‌ها به منظور شناسایی عوامل تهدید، ارائه راهکار، سیاست‌گذاری و مدیریت گونه‌های جانوری از اهمیت فراوانی برخوردار است، عنوان کرد: بر اساس سرشماری می‌توان با تقویت اقدامات حفاظتی در مناطق و برنامه‌ریزی مناسب در جهت افزایش جمعیت و بهبود شرایط زیستی گونه‌های حیات‌وحش گام‌های مؤثر برداشت.

وی با اشاره به اینکه روش سرشماری به صورت خطی و مشاهده مستقیم گونه‌های بوده است، ادامه داد: برنامه سرشماری با حضور محیط‌بانان، کارشناسان، همیاران و علاقه‌مندان محیط زیست در پناهگاه حیات وحش نایبندان انجام شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس تصریح کرد: در این عملیات اجرایی ۱۳ گروه دو نفره و سه نفره به‌طور پیاده، با موتورسیکلت و خودرو به مدت سه شبانه‌روز حضور داشتند و امیدواریم با توجه به اقدامات خوبی که در سال‌های اخیر در خصوص تجهیز محیط‌بانان و پاسگاه‌ها، بالا بردن ضریب حفاظت، فرهنگ‌سازی و برخورد با متخلفین و شکارچیان غیرمجاز صورت گرفته، شاهد افزایش جمعیت گونه‌های جانوری در این مناطق باشیم.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول