اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

رتبه 92 ایران در خروج نخبگان/ تکلیف افزایش ظرفیت پزشکی هفته آینده مشخص می‌شود

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: جمع‌بندی ستاد نقشه جامع علمی کشور از افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی، هفته آینده ارائه می‌شود.

رتبه 92 ایران در خروج نخبگان/ تکلیف افزایش ظرفیت پزشکی هفته آینده مشخص می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، سعید رضا عاملی دبیر عالی شورای انقلاب فرهنگی در نشست خبری که به مناسبت سالروز تاسیس این شورا برگزار شد،گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی فراقوه‌ای است و مشارکت قوای سه گانه را در بر می‌گیرد.

* ایران در رشد علمی رتبه ۴ دنیا را دارد

وی خاطرنشان کرد: ایران در رشد علمی رتبه ۴ دنیا را دارد و در دستاوردهای علمی و انتشار مقالات رتبه ۱۶ دنیا از آن ماست که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه بی تاثیر نبوده است.

عاملی با بیان اینکه از سال گذشته تا به امروز ۱۷ جلسه مهم در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شده و مصوباتی نیز در حوزه‌های مختلف تدوین و ابلاغ شده، گفت: تصویب ماده واحده‌ای برای یکپارچه سازی مهدکودک‌های کشور، تصویب سند جامع علم و فناوری در حوزه دفاعی و تصویب سیاست‌ها و اقدامات مرتبط با کنکور نیز از مصوبات است، براساس نظام سنجش و پذیرش جدید، ۶۰ درصد ارزیابی‌ها از طریق دوره دبیرستان و ۴۰ درصد نیز از طریق آزمون صورت می‌گیرد، نهایی سازی اساسنامه ستاد نانو  و برخی مصوبات دیگر نیز از مهم‌ترین مصوباتی است که طی یک سال اخیر در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به اشاره به جلسات شورای تحول علوم انسانی، خاطرنشان کرد: این شورا جلسات متعددی را در حوزه برنامه‌ها و سیاست‌های خود تشکیل می‌دهد، شورای تحول علوم انسانی ۱۷ کارگروه دارد که مصوبات این کارگروه ها به نوعی همان مصوبات شورای برنامه ریزی وزارت علوم محسوب می‌شود که تاکنون ۹۰ رشته را بررسی و تصویب کرده است.

وی درباره روند تأیید رؤسای دانشگاه‌ها و دلیل اعلام اسامی رؤسای تأیید شده بعد از جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست،گفت: رؤسای دانشگاه‌ها در کارگروه تأیید رؤسای دانشگاه‌های کشور ارزیابی و تایید می‌شوند، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، وزرای علوم و بهداشت ، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، گاهی رئیس دانشگاه آزاد و رئیس بخش نظارت و بازرسی دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اعضای این جلسه هستند. رئیس دانشگاه آزاد زمانی به کمیته دعوت می شود که نیاز به تأیید رؤسای استانی واحدهای دانشگاه آزاد باشد و رئیس بخش نظارت و بازرسی دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز عضو کمیته است که قبلا به جلسات دعوت نمی‌شد، ولی از امسال دعوت می‌شود.

به گفته عاملی، هفته پیش جلسه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد و سه نفر از رؤسای دانشگاه‌ها که تصویب‌شده بودند معرفی شدند، دلیل این‌که بعد از جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رؤسای تأیید شده اعلام شدند، این است که شورا اختیارات خود را به این کارگروه واگذار کرده است و در واقع مصوبات این کارگروه مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی محسوب می‌شوند و از این بابت به این سبک اعلام می‌شود.

وی درباره افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی نیز گفت: جلسه‌ای روز گذشته به دستور رئیس جمهور برای جمع آوری نظرات موافق و مخالف در زمینه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی برگزار شد، تمام افرادی که در جلسه حضور داشتند موافق بودند که در حوزه پزشک عمومی، تخصصی و توزیع پزشک نگرانی وجود دارد و نیازمند افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو هستیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نباید در عرصه پزشکی فقط نگاهمان به وضعیت شهر تهران باشد؛ در واقع نسبت پزشک در هر ۱۰ هزار نفر جمعیت در تهران ۳۵ است و این نسبت در بسیاری از کشورهای پیشرفته بین ۳۰ تا ۶۰ پزشک است؛ اگرچه وضعیت تهران مطلوب است اما در برخی تخصص‌ها با نوبت‌های طولانی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: مخالفان افزایش ظرفیت پزشکی نگران کیفیت امکانات زیرساخت‌ها و تامین منابع مالی آموزش پزشکی در صورت افزایش ظرفیت هستند که راه حل مخالفین این است  اگرچه آموزش پزشکی از آموزش عالی جداست اما نباید از امکانات یکدیگر غافل شویم مثلا دانشگاه تهران ۶۰۰ آزمایشگاه پیشرفته دارد و بیش از ۲۷ تله امروز به آموزش پزشکی اضافه شده است و ما باید از امکانات آموزش عالی برای آموزش پزشکی استفاده کنیم. جمع بندی نهایی در خصوص افزایش ظرفیت پزشکی هفته آینده صورت می گیرد.

عاملی با اشاره به آمار خروج نخبگان از ایران، گفت:‌ این آمار اغراق آمیز است، متاسفانه سیاه نمایی هایی در مورد ایران در سطح جهان صورت می گیرد، ایران هراسی، شیعه هراسی و تحریم هراسی باعث این موضوع شده است که نخبگان و افراد در صورتی که در کشورهای دیگر شغل بهتری پیدا کنند کشور را ترک کنند اگرچه ما باید شرایط شغلی بهتری فراهم کنیم اما اگر کسی هم قلبش برای ایران بتپد، باید به کشور برگردد، همانطور که می‌بینیم افرادی را که پس از ۲۰ سال به کشور برمی‌گردند.

* رتبه ایران در خروج نخبگان ۹۲ در دنیاست

وی با بیان اینکه رتبه ایران از نظر خروج نخبگان رتبه ۹۲ دنیاست، گفت: اگرچه این وضعیت مطلوب نیست اما در مورد خروج نخبگان هم اغراق های زیادی صورت می گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در سال ۹۹، ۷۳ هزار دانشجو در رشته تجربی معدل ۱۳ تا ۲۰ داشتند، گفت: دانش‌آموزان ایرانی که معدل بالا دارند به راحتی جذب دانشگاه‌های برتر دنیا می‌شوند و این در شرایطی است که معدل دیپلم نقش محوری در جذب دانشجو ندارد.

وی درباره جذب نخبگان در کشور تاکید کرد که باید شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که ماندگاری آنها در کشور بیشتر شود.

* مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم‌الاجراست

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین درباره برخی انتقادهایی که از سوی نمایندگان در مورد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می شود، گفت: برخی نمایندگان تصور می کند که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید سیاست های مختلف تصویب کند و اجرای این سیاست‌ها نیازمند قانون است، در صورتی که این دیدگاه خلاف مطالبات رهبری و امام است و نگاه آنها به شورا به عنوان قرارگاه فرهنگ و دانش کشور است. بنابراین قرارگاه دانش می‌تواند در جاهایی  نیز دست به اقدام و عمل بزند، براساس نظر رهبری مصوبات شورا حکم قانون را دارد و لازم‌الاجراست.

وی درباره سیاست این شورا در مورد  ادغام آموزش پزشگی با  آموزش عالی  نیز گفت: سیاست کلان رهبری ناظر بر جدا بودن دو حوزه است. اگر قرار باشد تصمیم گیری در این زمینه صورت بگیرد باید سیاست‌ها مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد، به طور کلی نظر شورا این است که این دو قلمرو از هم جدا نشوند بلکه از توانمندی های یکدیگر استفاده کنند، بنابراین بحث‌ها و جدال‌های نهادی در این زمینه مفید نیست که در حال حاضر هم استقرار جدی در آموزش پزشکی ایجاد شده که برهم زدن آن به مصلحت کشور نیست.

* مصوبه کنکوری شورا برای سازمان سنجش لازم‌الاجرا است

عاملی در این نشست همچنین درباره مصوبات کنکور گفت: ۶ ماده از سیاست‌های کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی که مصوب شده برای سازمان سنجش آموزش کشور لازم اجرا است و اگر این سازمان از آن تخطی کند تخلف کرده است و از طریق سیستم حقوقی کشور پیگیری می‌شود.

وی درباره حذف کنکور نیز گفت: فعلاً نسبت حذف کنکور را ۴۰ به ۶۰ گرفته‌ایم، که ۴۰ درصد آن کنکور در دروس تخصصی خواهد بود و ۶۰ درصد دروس دوره دبیرستان آموزش و پرورش است. اما برخی در این خصوص مقاومت می‌کنند. تا زمانی که ما اطمینان حاصل نکنیم وضعیت جایگزین، وضعیت کامل و توانمندی است نباید به سمت حذف کامل کنکور حرکت کنیم.

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره‌ای هم به سهمیه‌های کنکور کرد و گفت: در مورد سیاست‌های سهمیه‌های کنکور نیز در ستاد نقشه جامع علمی کشور کارهایی صورت گرفته که به زودی اعلام می‌شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی ۶ ماه فرصت داده است به ستاد نقشه که وقت آن در حال اتمام است. ما سیاست‌ها را تصویب می‌کنیم و مجلس شورای اسلامی نیز باید قانون را اصلاح کند. در این زمینه سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران را مجلس تصویب کرده است و یک واقعیت این است که با بومی گزینی و سایر سهمیه‌ها، سهم غیر سهمیه‌ای ها از سهمیه‌ای ها کم‌تر شده است.ما به طور کلی با انواعی از سهمیه ها که حدود ۱۹ نوع سهمیه هستند، در کنکور مواجهیم که باید به وضعیت مطلوب برسیم.

وی درباره تشکیل کمیته مشترک بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس به منظور همکاری‌های مشترک برای تصمیم گیری برخی مسائل اعم از سهمیه ها گفت: اگرچه همکاری با کمیسیون‌های مشترک مجلس از گذشته  وجود داشته، اما متاسفانه این همکاری به یک همکاری نظام مند تبدیل نشده است، البته اخیرا رئیس مجلس دستور داده کارگروهی برای تقویت این همکاری تشکیل شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز از این همکاری ها استقبال می کند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول