اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

فرسایش سالانه ۱۳ تُن خاک در خراسان شمالی

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری خراسان شمالی گفت: سال گذشته ۱۳ تن فرسایش خاک در استان رخ داد که میزان قابل توجهی در بحث فرسایش زمین است.

فرسایش سالانه ۱۳ تُن خاک در خراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، ظهر امروز حسن وحید، مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری خراسان شمالی در گفت‌وگو با رسانه ها با بیان اینکه ۷۲ درصد اراضی خراسان شمالی ملی است، اظهارکرد: تغییرات اقلیمی استان ناشی از خشکسالی‌های اخیر وکاهش نزولات جوی باعث فرو نشست زمین شده است.

وی افزود: هرساله باد و طوفان در منطقه جوزک و جنگل‌های قرخود وجود دارد که طرح آبخیزداری برای کمک به رفع مشکل این منطقه در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان با بیان اینکه هر طرح آبخیزداری ۴ تن از فرسایش خاک و ۹ تن از رسوب جلوگیری می‌کند، گفت: یک میلیون هکتار طرح آبخیزداری برای اراضی استان تهیه شده که تاکنون در بیش از ۷۰۰ هکتارطرح انجام شده است.

به گفته وحید همچنین قرق بیش از ۴ هزار هکتار از مناطق جنگلی بخش مانه و سملقان و همچنین کاشت درخت‌های جنگلی در این منطقه مانع از فرسایش خاک و احیا دوباره اراضی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان عنوان کرد: سیلاب باعث فرسایش آبی می‌شود و نتیجه آن ایجاد خندق، فرسایش شیاری و بطور کلی نابودی خاک است.

وی با اشاره به احیای ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی با کمک مردم افزود: امسال در نشستی با بهره برداران استان مقرر شد، ۱۰۰ هزار هکتار توسط بهره برداران احیا شود.

وحید با بیان اینکه پارسال ۱۳ تن فرسایش خاک داشتیم که میزان قابل توجهی در بحث فرسایش زمین است، تصریح کرد: امسال با کمک مردم و بهره برداران با اقداماتی نظیر کاشت درختچه، کاشت علوفه دامی این میزان فرسایش به نصف کاهش یافت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کنترل خاک در عرصه‌های هایی که دچار فرسایش شده اند و احیای پوشش گیاهی در اراضی تخریب شده را تنها راهکار رفع مشکل منطقه عنوان کرد.

انتهای‌پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول