اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

دیدار دانشجویان با جبلی/ رسانه ملی در احیای نهال امید پرچمدار باشد

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: رسانه ملی که باید در جهاد همگانی برای احیای نهال امید، پرچمدار باشد، تا پیش از این رویکردی محافظه‌کارانه داشت و تغییر این رویه نیازمند نگاهی تحولگرایانه است.

دیدار  دانشجویان با جبلی/ رسانه ملی در احیای نهال امید پرچمدار باشد

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، حسین قنواتی عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در مراسم روز دانشجو که با حضور رئیس سازمان صدا وسیما در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد، به بیان دغدغه‌های دانشجویان پرداخت.

قنواتی در ابتدای اظهارات خود با بیان اینکه هرچند ایجاد فضایی برای شنیدن نظرات دانشجویان اقدامی مثبت و شایسته تقدیر است لکن محدود کردن چنین فضایی به مناسبت‌های تقویمی و تریبون‌های چند دقیقه‌ای ما را نسبت به اینکه صحبت هایمان نمایشی از انتقادپذیری افراد تلقی شود، نگران می‌کند،‌گفت:‌ پیش از این نیز ما تجربه نشستی با رئیس قبل از شما را داشتیم اما صحبت‌هایمان گزینشی منتشر شد و امیدواریم این‌بار ما را سانسور نکنند.

وی افزود:‌ طی حکمی که 69 روز پیش رهبر انقلاب حضرتعالی را به ریاست صدا و سیما منصوب نمودند، رسانه ملی قرارگاهی برای پراکندن امید در فضای عمومی کشور نامیده شد. امیدی که حدود یک دهه لقلقه زبان مدعیان دروغینی بود که در مسیر ایجاد آن درجامعه، هیچگاه پا را از مرحله شعار فراتر نگذاشته اند و ما امروز حاصل وعده های محقق نشده و دوری جستن این مدعیان ازمیدان عمل را به کرات در گلایه های روزمره مردم می‌شنویم.

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل ادامه داد: درهمه این سالها همیشه افرادی بوده اند که ناکارآمدی شان ضربه کاری بر پیکره امید مردم وارد کرده باشد اما این مردم هیچ زمان از حرکت در مسیر تحقق آرمان های خود پا پس نکشیدند. مثال ضربه زدن به امید، مثال سنگ و چاه و دیوانه است.

قنواتی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی که با وعده های غیرعملی برخی افراد آب رفته، صرفا با اراده ای همگانی در تمام ساختارهای اجرایی کشور قابل بازیابی است،‌تصریح کرد: رسانه ملی که باید در جهاد همگانی برای احیای نهال امید، پرچمدار باشد، تا پیش از این خود با در پیش گرفتن رویکردی محافظه‌کارانه و مواجهه بیست و سی‌وار به مسائل استفاده از عبارات مضحکی همچون «و اما واقعیت ماجرا» تیشه به ریشه سرمایه اجتماعی می‌زد و تغییر این رویه نیازمند نگاهی تحولگرایانه و مبتنی بر ابتکار، انعطاف و استقلال در عمل است.

وی ضمن تاکید بر اینکه استقلال لازمه پرهیز از محافظه کاری این است که رسانه ملی با هویتی مستقل از نهاد های حاکمیتی و امنیتی به ایفای نقش پرداخته و حداقل خبر اتفاقات را قبل از اینکه مردم جزئیات آن را در درشبکه های اجتماعی تحلیل کنند منتشر کند، گفت: منظور ما از استقلال نهادهای حاکمیتی این نیست که صدا و سیما خلاف سیاست‌های کلان و امنیت کشور عمل بکند بلکه منظور این است که صدا و سیما برای اقدام در جهت تامین امنیت و منافع کشور منتظر دستور نمانده و خود اولویت را تشخیص دهد.

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تاکید کرد: حضور به موقع صدا و سیما در به تصویر کشیدن تجمعات اعتراضی مردم اصفهان و شهرکرد هرچند نشان از درک این رویکرد توسط صدا و سیما دارد، اما باید توجه داشت که با نگاهی ساده انگارانه نمیتوان به زبان مردم تبدیل شد. این پرسش وجود دارد که صدا و سیما غیر از بردن دوربین به وسط جمعیت چه ایده دیگری برای پرداخت عمیق تر به مسائل مردم دارد؟

قنواتی با طرح این پرسش که چند گفت‌وگوی کارشناسانه تاکنون در مورد آسیب شناسی دقیق بحران آب در اصفهان انجام شده است؟،‌ تصریح کرد: استقلال مالی رسانه‌ ملی از عوامل موثر در حفظ استقلال فکری این نهاد است؛ لکن این استقلال مالی نباید به هر قیمتی صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: باید حواسمان باشد که تبلیغ پوشاک و خوراک و... ما را به دام تبلیغ سبک زندگی تجملگرایانه نیاندازد و ابتکار تحول در رسانه ملی نیازمند تشکیل اتاق فکرهایی است که بتواند ناهماهنگی‌های سیاست های کلان کشور با سیاست‌های صداو سیما را از بین برده و متناسب با اقتضائات فرهنگ بومی به خلق ایده بپردازد که نمونه‌ی بارز آن مسئله اقتصاد مقاومتی و نقش صداوسیما در تحقق آن است.

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل افزود: در سال‌هایی که شعار اقتصاد مقاومتی به عنوان راهبرد کلان کشور مطرح می‌شد، بخش قابل توجهی از تریبون رسانه‌ی ملی به اشکال مختلف به بلندگوی تبلیغاتی ابرشرکت‌های تولیدکننده‌ی خارجی و ترویج مصرف‌گرایی تعلق گرفته بود. انعطاف آنچه در اتاق های فکر مورد اجماع کارشناسان رسانه ملی قرار میگیرد زمانی قابلیت اجرا پیدا می‌کند که سخت افزارهای آن ایجاد شده باشد. لکن مشاهده می‌شود که ساختار عریض و طویل این سازمان آنچنان فربه شده است که قدرت به دوش کشیدن هزینه‌های جاری خود را هم ندارد چه برسد به راه‌اندازی ایده‌های نو.

وی با اشاره به نیروسازی و تربیت نیرو به عنوان یکی از موانعی که قدرت مانور و انعطاف را از رسانه ملی گرفته‌،‌اظهار داشت: تربیت نیروی رسانه‌ای آگاه به اقتضائات روز رسانه، از مواردی است که باید در دستور کار صداوسیما قرار بگیرد وگویا بی‌دقتی در انتصابات، نبود ساختار مشخص در جذب نیرو موجب شده که نیروهای صداوسیما پس از چندی به ضد این سازمان تبدیل شوند و اظهار کنند که از ابتدا اشتراکاتی با صداوسیما نداشتند، درحالی که به چهره‌های شناخته‌شده‌ رسانه ملی تبدیل شده‌اند. مواردی از این دست لزوم بازنگری در نهادهای تربیت نیرو هم‌چون دانشگاه صداوسیما و فرآیندهای جذب نیرو را نشان می‌دهد.

قنواتی افزود: جناب آقای جبلی، آیا ساختار مشخص و شفافی در جذب نیروی سازمان وجود دارد؟ آیا کل ایران یک دانشگاه است و صرفا باید از آن دانشگاهی که فضای گلخانه ای دارد جذب نیرو کرد؟ در کنار رویکرد جوانگرایی باید به تخصص افراد نیز توجه داشت، بخش های مدیریتی صدا و سیما محلی برای آزمون و خطای افراد مبتدی نیست! در مسئله حفظ نیروهای اصیل، صدا و سیما در دوره قبل با برخورد های چکشی نیز سبب کوچ تهیه کنندگان، کارگردانان و بازیگران به مجموعه های رقیب شد.

وی ادامه داد: آقای دکتر، سازمان برای جلوگیری از این اتفاقات و استفاده از ظرفیت نیرو های اصیل خود چه ایده ای دارد؟ همچنین پیشنهاد می‌شود تا در استان های سراسر کشور از ظرفیت نخبگان و افراد توانمند برای رونق یافتن صدا و سیمای استانی استفاده گردد.

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به ساختارهای نظارتی ناکارآمد به عنوان یکی از موانع پیشرفت رسانه ملی گفت: هر سازمانی در راستای نیل به اهداف خود، باید به طور پیوسته در حال بازبینی خود باشد تا بتواند ضمن حذف ساختارها و عناصر ناکارآمد به بهینه‌ترین مدل ممکن اداره‌ خود دست یابد. این نظارت جدی و مستمر موجب می‌شود که چابک‌ترین وسیله و سریع‌ترین ابزار در راستای وصول هدف مورد استفاده قرار گیرد و از هدررفت هزینه‌های هنگفت بدون رسیدن به خروجی مورد انتظار جلوگیری شود.

قنواتی افزود: آن چه که در سال‌های اخیر شاهد بودیم، ضعف ساختارهای نظارتی در صداوسیما بود. برای مثال کارگردان‌هایی با پروژه‌های شکست‌خورده‌ مکرر، هم‌چنان مورد مراجعه‌ صداوسیما قرار گرفته و محصولات تولیدی آن‌ها مجددا از تریبون رسانه‌ ملی منتشر می‌شود و هر بار همان نتایج ضعیف قبل.

وی ضعف اتاق فکرهای طراح برنامه را نیز نقطه ضعف بعدی دانسته و گفت: آنچه که در سال‌های اخیر شاهد بودیم، اقبال مشهود صدا و سیما به تقلید از برنامه‌های شبکه‌های خارجی بود. با بررسی برنامه‌هایی که در نتیجه‌ این اقبال ساخته شدند، به خوبی می‌توان سردرگمی بین فرم و محتوا و نداشتن رویکرد از خود را دید. اینکه اتاق فکر های طراح برنامه‌های صدا و سیما در طراحی مدل‌های برنامه‌سازی متناسب با اقتضائات فرهنگ بومی و در عین حال موفق در جذب مخاطب، در چنین وضعیت غیرقابل قبولی باشند، نیاز به تمرکز و تغییر جهت جدی برنامه‌ها دارد. در شبکه های تلویزیونی و رادیویی شاهد تولیداتی در حوزه سرگرمی هستیم که در آن جز طنز سخیف برای مردم قابل مشاهده نیست.

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تاکید کرد: ریاست محترم صدا و سیما، موارد مذکور تنها بخشی از چالش‌های موجود رسانه‌ی ملی است. باتوجه به اهمیت چشم‌گیر جایگاهی که در آن قرار گرفته‌اید، اتحادیه‌ انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور از شما درخواست می‌کند تا با حضور در جمع دانشجویان و نخبگان، ضمن طرح ارائه راهکارها توسط دانشجویان، پاسخگوی سوالات و دغدغه‌های ما در جلسات کاربردی، تخصصی و خروجی محور نه تربیونی باشید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول