اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

واشنگتن پست: سران آسیای مرکزی کنترل شبکه های اجتماعی را تشدید می کنند

واشنگتن پست در مطلبی نوشت: سران کشورهای آسیای مرکزی در تلاش هستند به پیروی از روسیه کنترل شبکه های اجتماعی را تشدید کنند.

واشنگتن پست: سران آسیای مرکزی کنترل شبکه های اجتماعی را تشدید می کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، روزنامه واشنگتن پست در مطلبی به بررسی مسئله تشدید نظارت و کنترل شبکه‌های اجتماعی در آسیای مرکزی پرداخته است.

این روزنامه آمریکایی در مطلب خود خاطرنشان می‌کند که در کشورهای آسیای مرکزی تمایلی به بررسی این موضوع که تا چه حدی آنها می‌توانند آزادی اینترنت را محدود کنند، وجود دارد. مقابله آنها با فناوری‌های بزرگ در حالی صورت می‌گیرد که دولت‌های کشورهای آسیای مرکزی به طور فزاینده‌ای در برابر نفوذ غرب مقاومت می‌کنند و در عوض  به قدرت‌های مانند چین که سرمایه‌گذاری هنگفتی در منطقه می‌کنند، متمرکز می‌شوند.

آسیای مرکزی در خصوص کنترل اینترنت همچنین از متحد سنتی خود، فدراسیون روسیه، الگوبرداری می‌کند. کشورهای آسیای مرکزی از ترس واکنش عمومی باید با احتیاط حرکت کنند. روسیه مرتبا غول‌های فناوری را به دلیل امتناع از حذف محتوای که این کشور ممنوع اعلام کرده است، جریمه می‌کند، اما مقامات تاکنون در مورد فیلتر شبکه‌های اجتماعی محبوب مانند یوتیوب تردید دارند.

بازار آنلاین هلندی گلوبال ویس همچنین در مطلبی در مورد کنترل اینترنت در آسیای مرکزی نوشت و خاطرنشان کرد که مقامات منطقه در تلاش هستند تا از طریق بومی سازی داده‌ها کنترل بیشتری بر اینترنت به دست آوردند.

چندی قبل، در سال جاری میلادی، قزاقستان قانون جدیدی در مورد «بومی سازی داده‌ها» را به تصویب رساند که شرکت‌های شبکه های اجتماعی را ملزم کرده تا محتوای را  که از سوی مقامات محلی به عنوان خطرات بالقوه برای کودکان  شناسایی شده است، در عرض 24 ساعت حذف کنند. شرکت‌هایی که این قوانین را رعایت نمی‌کنند، بسته خواهند شد. مقامات این لایحه را با این استدلال که از حقوق کودکان حمایت می‌کنند، توجیه کردند.

غول های اینترنتی در گذشته در برابر چنین اقداماتی برای نظارت و کنترل محتوا مقاومت نشان داده‌اند، اما وجود امکان تعریف این قوانین  می‌تواند به مانعی غیر قابل عبور در آینده تبدیل شود.

در تاریخ 3 نوامبر، «اوزکام نظارت»، آژانس اصلی تنظیم کننده ارتباطات ازبکستان، دسترسی به چندین سرویس آنلاین را به دلیل عدم وجود ثبت رسمی در کشور مسدود کرد. برنامه‌های محبوب پیام رسان و ارائه دهندگان شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، فیس بوک، اینستاگرام و لینکدین حدود یک ساعت در دسترس نبودند.

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان بی درنگ رئیس آژانس تنظیم کننده ارتباطات این کشور را به دلیل تصمیم «یکجانبه و اشتباه» برکنار کرد. با این حال، تنها چند ماه پیش، میرضیایف قانونی در مورد سیاست جدید برای بومی سازی داده‌ها را امضا کرد که طبق آن ارائه دهندگان خدمات آنلاین ملزم به ذخیره فیزیکی داده‌های شخصی شهروندان ازبکستان در داخل این کشور هستند.

در حالی که بازگرداندن دسترسی به شبکه‌های اجتماعی از سوی برخی ناظران به عنوان یک «پیروزی» تلقی می‌شد، این حادثه بیشتر شبیه نمایش از سوی میرضیایف بود، راهی برای آگاه کردن جامعه از این که وی شبکه‌های ارتباطی کشور و دسترسی به برنامه‌های محبوب شبکه‌های اجتماعی را کنترل می‌کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول