اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

فارس من|توپ برگزاری کلاس‌ها و آزمون‌های حضوری در زمین دانشگاه‌ها افتاد

بیش از 25 هزار کاربر سامانه فارس من خواستار عدم برگزاری حضوری آزمون‌های پایان ترم شدند و تاکید کردند این آزمون‌ها سبب افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونایی می‌شود، مسئولان دانشگاه اما تاکید داشتند که چون ستادملی کرونا مجوز برگزاری کلاس‌های حضوری را داده پس آزمون‌ها هم حضوری است تا اینکه وزیر علوم آب پاکی را روی دست دانشجوها ریخت و تاکید کرد که نحوه برگزاری آزمون‌ها به دانشگاه‌ها واگذار شده است.

فارس من|توپ برگزاری کلاس‌ها و آزمون‌های حضوری در زمین دانشگاه‌ها افتاد

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم ۱۹ آبان‌ماه از حضوری شدن امتحانات پایان ترم جاری دانشگاه‌ها خبر داد و تاکید کرد: در نامه‌ای که به دانشگاه‌ها ارسال شده، اعلام کرده‌ایم که حتی‌الامکان تاکید بر این است که امتحانات این ترم به صورت حضوری برگزار شود. در این نامه یادآوری شده دانشگاه‌ها در جاهایی که شرایط کرونایی قرمز است یا اینکه از نظر تعداد کلاس‌ها و امتحانات و مسئله خوابگاه امکانات ندارند، می‌توانند محدودتر آموزش حضوری را شروع کنند ولی ترجیحاً امتحانات حضوری برگزار می‌شود.

خاکی صدیق گفت: در حال حاضر برگزاری جلسات گروه‌ها و دفاع از پایان نامه‌ها و رساله‌ها به صورت حضوری در دانشگاه‌ها آغاز شده و کلاس‌هایی هم به صورت محدود در برخی از دانشگاه‌ها که امکان آن را دارند، آغاز شده است.

این خبر سبب شد که بیش از ۲۵ هزار نفر در سامانه فارس من خواستار عدم برگزاری آزمون‌های پایان ترم به صورت حضوری شوند، این کاربران تاکید کردند که « با توجه به برگزاری مجازی کلاس‌های ترم مهر ماه دانشجویان سراسر کشور، انتظار می‌رفت امتحانات این ترم نیز به صورت مجازی برگزار شود، اما در بیانیه‌ای که منتشر شد، اعلام کردند که امتحانات تمامی دانشجویان به صورت حضوری برگزار می‌شود، با توجه به آغاز پیک ششم کرونا در کشور و مشکلات خاص ناشی از آن، از مسئولین مربوطه خواهشمندیم در تصمیم‌گیری‌های خود تجدیدنظر کرده و امتحانات این ترم را نیز به صورت مجازی برگزار کنند.» 

این دانشجویان در پیام‌های دیگری به دانشجویان غیربومی هم اشاره کردند و گفتند: لطفا به فکر دانشجویان غیر بومی هم باشید، در این شرایط بد اقتصادی و کرونایی چطور خوابگاه خودگردان پیدا کنند و از پس هزینه‌ها بربیایند.

در بخش دیگری هم تاکید کردند که « میزان ثبت مبتلایان روزانه کرونا همچنان بالای ۳ هزار نفر است و با بازشدن دانشگاه و مدارس بدون شک رقم بالاتر می‌رود، مسئولان باید درک کنند کسی که دانشگاهش شهرستان دیگری است مثل بمب متحرکی می‌ماند که کرونا را از مکان‌های زرد و قرمز به جاهای آبی و بی خطر می‌برد.»

 

این کاربران به پیک ششم کرونا هم اشاره کردند و در پیام‌های خود آوردند: « دانشجو در پیک ششم کرونا، درس‌هایی که آنلاین تدریس می‌شود، سامانه‌ای که مشکل دارد و هر جلسه برای یادگیری یک مشکلی هست، چطور می‌تواند در امتحان‌ حضوری شرکت کند؟ الان در هر کلاس ۴۰ تا ۶۰ دانشجو وجود دارد این جمعیت برای یک کلاس خیلی زیاد است و فاصله اجتماعی نمی‌تواند رعایت شود.»

کاربران فارس من استرس بیماری کرونا و روزهای غیبت ناشی از آن را هم مطرح و اعلام کردند: « برگزاری حضوری امتحانات فقط به شیوع بیشتر کرونا دامن می‌زند، اگر یک نفر ناقل باشد همه خواهیم گرفت آنوقت منی که از اول ترم سخت درس خواندم اگر وسط امتحان‌ها مریض شوم تکلیفم چه می‌شود؟ حتی سبب می‌شوم آن بیماری را به خانه بیاورم.

وقتی زیر ساخت ها و امکانات مناسب برای امنیت جان دانشجو فراهم نیست پافشاری روی یک تصمیم عجولانه بی اساس است. تاوان مدریت مالی نامناسب شما با ما نیست، این تصمیم برای این است که دانشجوها نتوانند درس‌ها را پاس کنند که پول بیشتری در جیب دانشگاه برود.»

جمعی از این دانشجوها و کاربران حتی در مقابل وزارت علوم تجمع کردند و تاکید کردند که با برگذاری آزمون حضوری مخالف هستند و تصمیم یکباره وزارت علوم ما را شوکه کرده است.

* مسئولان دانشگاه: در برگزاری آزمون‌ها تابع نظر ستاد ملی کرونا هستیم

مسئولان دانشگاه‌ها اما در این بین  تاکید داشتند که ما براساس مصوبه ستاد ملی کرونا عمل می‌کنیم و چون ستاد برگزاری حضوری دانشگاه‌ها را بلامانع اعلام کرده است، پس آزمون‌ها هم به صورت حضوری برگزار می‌شود.

مسئولان دانشگاه آزاد نیز حدود یک ماهی می‌شود که خبر از برگزاری کلاس‌های حضوری می‌دهند، هم تاکید داشتند که آموزش‌های آن‌لاین کیفیت آموزش‌های حضوری را داشته و اگر دانشجویی مشکل دارد، می‌تواند یک ماه مانده به امتحان خودش را به سطح علمی کلاس‌ها برساند و در آزمون‌های حضوری شرکت کند.

* وزیر علوم: تصمیم‌گیری درباره چگونه برگزار شدن آزمون‌های پایان ترم به دانشگاه‌ها واگذار شد

این جریان ادامه داشت تا اینکه محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد که با توجه به جهش جدیدی که از کرونا مشاهده شده این اختیار را به دانشگاه‌ها داده‌ایم تا بر اساس اولویت‌بندی در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. به این صورت که ابتدا برای دانشجویان مقطع دکتری بعد کارشناسی ارشد سپس دوره‌های کارشناسی با توجه به امکانات خوابگاهی و فضای آموزشی و پژوهشی که دارند، برنامه‌ریزی کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول