اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

دغدغه والدین در روزهای کرونایی/ رعایت دستورالعمل‌ها نظارت همه جانبه را می طلبد

نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی از الزامات بازگشایی مدارس بوده که متأسفانه مسئولان حوزه بهداشت و درمان و والدین دانش آموزان خراسان جنوبی از کم توجهی برخی مدارس به این موضوع گلایه مند هستند.

دغدغه والدین در روزهای کرونایی/ رعایت دستورالعمل‌ها نظارت همه جانبه را می طلبد

خبرگزاری فارس - خراسان‌جنوبی؛ این روزها وقتی صبح زود در خیابان‌های شهر قدم می‌زنی صدای دانش‌آموزانی را می‌شنوی که دوباره روح تازه‌ای به شهر داده و یاد خاطرات شیرین مدرسه را برایت زنده می‌کنند، خاطراتی که با شیوع کرونا در سه سال گذشته رنگ باخته بود اما اکنون با دستورالعمل جدید ستاد مبارزه با این بیماری در کشور برگزاری کلاس‌های درس علاوه بر شکل مجازی به کلاس‌های حضوری نیز تغییر یافته است.

با آغاز طرح واکسیناسیون در کشور معلمان جزو گروه‌های اولویت‌دار برای تزریق واکسن به شمار آمدند تا دوباره مدارس بازگشایی و آموزش‌های حضوری همچنان که همه معتقد هستند این آموزش‌ها تأثیرگذاری بیشتری در یادگیری دانش‌آموزان دارد آغاز گردد.

واکسیناسیون دانش‌آموزان زیر ۱۲ سال نیز از چند مدت گذشته با هدف ایمن‌سازی این گروه سنی با توجه به آغاز بازگشایی مدارس در حال انجام بوده اما متأسفانه گاهی از مواقع هنوز شاهد عدم مراجعه برخی از دانش‌آموزان واجد شرایط و معلمان برای تزریق واکسن کرونا هستیم.

دلهره والدینی که دانش‌آموزان خود را این روزها به مدارس می‌سپارند نیز دور از انتظار نبوده چون در واقع فرزندان تمام سرمایه‌های خانواده‌ها بوده و هستند بنابراین نظارت بر رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی که مورد تأکید بوده امری الزامی است.

گنجایش کم کلاس‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی را با مشکل مواجه ساخته است

فاطمه محمدی، مادر یکی از دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهارداشت: از زمان بازگشایی مدارس با دغدغه زیادی فرزندم را راهی مدرسه می‌کنم و این دغدغه با توجه به شنیده‌هایی که برخی از معلمان هنوز نسبت به تزریق واکسن اقدام نکرده‌اند، بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به سردی هوا در موقع حضور دانش‌آموزان در کلاس امکان باز کردن پنجره‌ها برای تبادل هوا وجود ندارد، تصریح کرد: همچنین متأسفانه کلاس‌ها گنجایش این تعداد دانش‌آموزان را نداشته و این مسئله موضوع رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را با مشکل مواجه می‌سازد که باید نسبت به این موضوعات نظارت بیشتری اعمال شود.

نظارت بر حضور دانش‌آموزان دارای علامت بیماری در مدارس وجود ندارد

مصطفی عرب پدر یکی از دانش‌آموزان پایه هفتم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهارداشت: مدرسه فرزندم در شمال شهر بوده که نظارت کافی بر این مدارس وجود ندارد و والدین با عدم اطمینان خاطر فرزندان خود را به مدارس می‌فرستند که در صورت عدم حضور دانش‌آموزان برایشان غیبت زده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فضای کلاس‌ها کوچک و تعداد دانش‌آموزان زیاد بوده که هر چند این موضوع به مسؤولان مدارس گوش زده می‌شود اما پاسخ درستی جز کمبود امکانات داده نمی‌شود، اضافه کرد: علاوه بر این موضوع از سوی دانش‌آموزان خود می‌شنویم که برخی از دوستانشان دارای علامت بوده و همچنان به مدرسه مراجعه کرده و نظارتی بر این امر وجود ندارد.

عرب گفت: به نظر می‌رسد همچنان در مورد اجباری کردن معلمان و دانش‌آموزان به انجام واکسیناسیون برای حضور در مدارس اقدامی جدی صورت نگرفته و این موضوع سبب دغدغه مندی بیشتر والدین شده است.

افزایش ۱۳ درصدی مبتلایان به بیماری کرونا در گروه سنی زیر ۲۰ سال استان

« کامبیز مهدی‌زاده» معاون بهداشتی دانشگاه‌ علوم پزشکی بیرجند و رئیس مرکز بهداشت خراسان‌جنوبی در ارتباط با نظارت‌ بر اجرای اصول بهداشتی در مدارس اظهارداشت: متأسفانه هر چند نظارت‌ها در مدارس وجود داشته اما شاهد افزایش ابتلا به کرونا در گروه سنی زیر ۲۰ سال استان که اکثر آنها را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند هستیم.

وی تصریح کرد: آمارهای نشان می‌دهد میزان ابتلا در این گروه سنی در استان قبل از بازگشایی مدارس از مجموع مبتلایان به این بیماری در مردادماه ۱۴۰۰ حدود پنج درصد بوده و این درحالی است که با بازگشایی مدارس شاهد افزایش ۱۳ درصدی مبتلایان به این بیماری در گروه سنی زیر ۲۰ در طی هفته گذشته در استان می‌باشیم.

بازگشایی مدارس  و  رعایت نکردن دستورالعمل ها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه براساس پروتکل‌های بهداشتی و حتی پروتکل ۰۶ که باید دستورالعمل مدارس قرار گیرد و به آموزش و پرورش ابلاغ شده  است، گفت: اولین نکته‌ای که باید در بازگشایی مدارس رعایت می‌شد تشکیل شورای سلامت مدرسه با داشتن ۱۴ آیتم بوده که براساس این دستورالعمل اگر ۸۵ درصد این موراد رعایت شود، مدرسه مجاز به بازگشایی بوده و ۱۵ درصد مابقی این آیتم‌ها نیز باید در حین بازگشایی مرتفع شود.

وی یادآور شد: متأسفانه در بسیاری از مدارسی که بازگشایی شده این اتفاق نیفتاده و به این دستورالعمل توجه نشده است.

مهدی‌زاده یکی دیگر از نکات مهم که باید در مدارس به آن توجه کنند را غربالگری روزانه دانش‌آموزان و معلمان عنوان کرد و افزود: براساس دستورالعمل ابلاغی به مدارس باید روزانه در مورد علامت دار بودن یا نبودن دانش‌آموزان و معلمان و همچنین ارتباط با افراد دارای بیماری پرسیده شود که متأسفانه این موضوع نیز در اغلب مدارس رعایت نمی‌شود.

وی ادامه داد: هفته گذشته در بازدیدی که از برخی از مدارس انجام شد با دانش‌آموزان دارای علامت بیماری مواجه شدیم که تعیین تکلیف نشده بودند و همراه سایر دانش آموزان در کلاس حضور داشتند.

 وی بیان کرد: همچنین دانش‌آموزانی که یکی از والدینشان دارای کرونای تشخیص داده شده بودند در کنار سایر دانش‌آموزان در کلاس درس حضور داشتند.

حساسیتی بر حضور دانش‌آموزان و معلمانی که واکسن نزده‌اند وجود ندارد

رئیس مرکز بهداشت خراسان‌جنوبی با اشاره به اهمیت تهویه هوا در کلاس‌های درس و تمام مکان‌های تجمعی افراد گفت: براساس دستورالعمل‌ها تهویه کلاس‌ها رویه‌ای دارد که متأسفانه در بسیاری از کلاس‌ها و دستگاه‌های دولتی انجام نمی‌شود.

مهدی‌زاده به لزوم واکسیناسیون دانش‌آموزان و معلمان برای حفظ سلامتی خود و دیگران اشاره داشت و یادآور شد: متأسفانه هنوز دانش‌آموزان و معلمانی وجود داشته که نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام نکرده‌اند و در کلاس‌ها حضور می‌یابند و حساسیتی در این مورد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کلاس‌ها رعایت فاصله طولی به سبب حجم کوچک کلاس‌ها امکان‌پذیر نیست، اضافه کرد: رعایت استفاده از ماسک در مدارس شهری بالا بوده اما در مدارس روستایی بسیار پایین بوده و گاهی ماسک‌ها برای مدت طولانی استفاده می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مورد نظارت بر اتوبوس‌های بین راهی که بسیاری از موارد رعایت اصول بهداشتی صورت نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: باید همه افراد برای حفظ سلامتی خود و دیگران ملزم به رعایت اصول بهداشتی برای تردد در جامعه باشند زیرا امکان نظارت کامل دانشگاه علوم پزشکی با توجه به کمبود امکانات و نیروی انسانی بر همه موارد وجود ندارد و باید تمام دستگاه‌های اجرایی در این راستا همکاری کنند.

کمیسیون بهداشت مدارس وظیفه نظارت و غربالگری دانش‌آموزان را بر عهده دارد

« رضا یکه‌خانی» معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی نیز در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: آموزش و پروش تابع آمار بوده و اگر آمار افزایشی باشد به همه مدارس ابلاغ شده که موظف هستند در مورد نحوه آموزش‌ها که به صورت حضوری و یا مجازی باشد تصمیم‌گیری کنند.

وی با بیان اینکه الزامی برای اینکه آموزش‌ها حضوری باشد وجود نداشته و ندارد، تصریح کرد: برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس در کنار شورای مدرسه، کمیسیون سلامت نیز وظیفه نظارت و غربالگری دانش‌آموزان و معلمان را دارد.

مدارس بهترین مکان برای آموزش اصول بهداشتی مقابله با کرونا

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی اولویت این سازمان را سلامت دانش‌آموزان و معلمان دانست و افزود: امروز حضور کرونا در جامعه بر همگان مسلم و قطعی بوده و باید با رعایت یک سری اصول بهداشتی با آن مقابله صحیح صورت گیرد.

یکه‌خانی با اشاره به اینکه باید روش‌های مقابله با این بیماری به همه آموزش داده شود، تصریح کرد: مدارس شاید بهترین مکان برای این آموزش‌ها در جامعه باشد.

وی ادامه داد: در مدارس نظارت بر اصول و دستورالعمل‌های بهداشتی وجود داشته و یکی از آیتم‌ها نظارت کمیته سلامت بوده که یکی از اعضای آن مربی بهداشت است.

وی بیان داشت: اگر دانش‌آموزی نخواهد در کلاس‌های حضوری بنا به بیماری زمینه‌ای که دارد شرکت کند می‌تواند با گواهی پزشکی نسبت به این امر اقدام کرده و از آموزش‌های مجازی بهره‌مند شود.

رعایت دستورالعمل‌ها در مدارس نظارت همه جانبه و مشارکت اولیاء را می‌طلبد

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در رابطه با نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سرویس‌های مدارس گفت: نظارت بر این موضوع توسط کمیته بهداشت و سلامت مدارس انجام می‌گیرد اما نظارت بر سرویس‌های ایاب و ذهاب شهری در حیطه وظایف آموزش و پرورش نیست.

یکه‌خانی بر لزوم نهادینه شدن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در جامعه اشاره داشت و اضافه کرد: هر چند سلامت دانش‌آموزان و معلمان جزو اولویت‌های آموزش و پرورش بوده اما این موضوع نظارت همه جانبه و مشارکت اولیاء را می‌طلبد.

و اما....

 اگر چه نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس وجود دارد اما این نظارت‌ها کافی نبوده و با توجه به اهمیت این موضوع و دغدغه والدین نسبت به فرستادن عزیزانشان به مدارس، توجه ویژه به بخش امری الزامی به نظر می‌آید تا شاهد مشکلاتی در آینده نباشیم.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول