اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

جزئیات نخستین نشست هیأت هماهنگی شیعیان عراق پس از دیدار با الصدر

اعضای هیأت هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی پس از دیدار روز پنجشنبه با رهبر جریان صدر، نشست ویژه‌ای را در منزل رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق برگزار کردند.

جزئیات نخستین نشست  هیأت هماهنگی شیعیان عراق پس از دیدار با الصدر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سعد السعدی» عضو دفتر سیاسی جنبش «عصائب اهل‌الحق» عراق، امروز (شنبه، ۴ دسامبر)، درباره جزئیات نشست اعضای هیأت هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی للقوی الشیعیه» (چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی)  در منزل «همام حمودی» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در بغداد گفت که در این نشست بر حمایت از تظاهرات‌کنندگان و اعتصاب‌کنندگان مخالف نتایج اعلامی انتخابات تاکید شد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» گفت: « اعضای چارچوب هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی، عصر روز جمعه در منزل شیخ همام حمودی رئیس شورای عالی اسلامی نشستی را برگزار کردند و در آن درباره پیشنهادات مقتدی الصدر، رهبر جریان صدر در نشستی که روز پنجشنبه در منزل هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح برگزار شد، به تبادل نظر پرداختند.

السعدی افزود: حاضران در این نشست بر همان معیارهایی که پس از پایان دیدار با الصدر در بیانیه چارچوب هماهنگی اعلام شد تاکید کردند و علاوه بر آن، بر عدم ورود به توافق‌ها با گروه‌های سیاسی مرتبط با تشکیل دولت تا زمان اعلام تصمیم دادگاه فدرال در خصوص اعتراض‌ها و شکایات وارده به نتایج انتخابات، تصریح کردند.

این عضو عصائب اهل الحق عراق گفت که نشست شب گذشته، بخشی از سلسله نشست‌های دوره‌ای اعضای چارچوب هماهنگی بود و  در این نشست بر تجدید حمایت از تظاهرات‌کنندگان و تحصن‌کنندگان در اعتراض به نتایج انتخابات تاکید شد.

کمیسیاریای عالی انتخابات عراق سه‌شنبه هفته پیش، با وجود اعتراضات گسترده به نتایج اولیه انتخابات، فهرست نهایی نامزدهای پیروز شده در انتخابات پارلمانی عراق را که با نتایج اعلام شده تفاوت قابل توجهی نداشت، اعلام کرد. اسامی نامزدهای پیروز در انتخابات برای تایید نهایی به دادگاه فدرال کشور ارائه شد.

کمیته هماهنگی شیعیان عراق ساعاتی پس از اعلام نتایج تأکید کرد که نتایج انتخابات را قبول ندارند و خواستار ابطال آن است؛ به گفته این کمیته در نتایج آراء، تقلب و دستکاری زیادی صورت گرفته است. 

«کاطع الرکابی» عضو ائتلاف دولة القانون به ریاست «نوری المالکی» نیز تصریح کرد که در شرایط کنونی، هیچ مذاکره و توافقی برای تشکیل دولت آتی در عراق در جریان نیست. چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه منتظر تایید نتایج انتخابات از سوی دادگاه فدرال است تا پس از آن، رایزنی‌ها را آغاز کند.

کمیته هماهنگی احزاب شیعی عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی»، عصر پنجشنبه درباره نشست با رهبر جریان صدر بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که افراد حاضر در این نشست درباره مسائل مهمی بحث و تبادل نظر کردند که عبارتند از:

۱. برداشتن گام‌های عملی لازم برای مبارزه با فساد و بازخواست فاسدان و همچنین توقف تضییع عامدانه اموال عمومی.

۲. تأکید بر خروج نیروهای بیگانه مطابق با جدول زمانی اعلام‌شده و ایجاد سازوکاری تضمین‌کننده برای انحصار سلاح در دستان حکومت.

۳. محافظت از الحشدالشعبی و حمایت و سازماندهی آن به‌نحوی که این گام موجب تقویت نقش این سازمان و حفظ امنیت عراق شود.

۴. جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط [با رژیم صهیونیستی] و تمام آنچه مربوط به این اقدام می‌شود.

۵. اقدام مشترک برای حفظ مبانی ملت عراق در تقابل با انحراف‌های اخلاقی و اجتماعی مطابق چارچوب‌های قانونی.

۶. اقدام در جهت بهبود سطح اقتصادی مناطق محروم و جدا کردن رقابت‌های سیاسی از تمامی طرح‌های خدماتی و رفع محرومیت از این مناطق.

در پایان بیانیه مذکور همچنین اعلام شد که در این نشست، دو طرف بر سر تداوم گفت‌و‌گوها و بحث‌ها تا دست‌یابی به حل‌وفصل‌های حقیقی برای بن‌بست کنونی در عرصه سیاسی توافق کردند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول