اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

تاسیس ۷ مرکز اختلالات یادگیری در همدان/ پیگیری ایجاد خوابگاه برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی همدان با بیان اینکه امسال هفت مرکز اختلالات یادگیری در استان اضافه شده است از پیگیری ایجاد خوابگاه برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه خبر داد.

تاسیس ۷ مرکز اختلالات یادگیری در همدان/ پیگیری ایجاد خوابگاه برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

احمد قره‌خانی؛ رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز با نیازهای ویژه در مدارس استثنائی استان دوره تعلیم و تربیت را می‌گذرانند اظهار کرد: این دانش‌آموزان در گروه‌های مختلف آسیب‌دیده بینایی، آسیب‌دیده شنوایی، آسیب‌دیده ذهنی(کم‌توان ذهنی) و گروه در خودمانده(اوتیسم) جای می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه در گروه اختلالات یادگیری نیز دانش‌آموزانی هستند که هوش عادی دارند و باهوش و در مدرسه عادی تحصیل می‌کنند اما نیاز به خدمات کلینیکی دارند گفت: آنها را چند جلسه به کلینیک‌های اختلالات یادگیری ارجاع می‌دهیم تا اقدامات درمانی برای آنها صورت گیرد و به چرخه آموزش و پرورش عادی برگردند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی همدان با اشاره به اینکه مراکز اختلالات یادگیری استان سالانه به ۲ هزار نفر خدمات ارائه می‌دهند خاطرنشان کرد: این تعداد بجز آن یک‌هزار و ۶۰۰ نفری هستند که آسیب دیده شنیداری، بینایی، کم‌توان ذهنی و اوتیسم بودند و خدمات دریافت می‌کنند.

وی از وجود ۴۳ مرکز مستقل یادگیری دانش‌آموزان استثنایی در استان خبر داد و افزود: این تعداد با مدارس ضمیمه ۶۳ مرکز را شامل می‌شود چراکه در برخی مناطق مدرسه استثنایی وجود ندارد و یک یا دو کلاس‌ اختصاص یافته است.

قره‌خانی با بیان اینکه امیدوارم با جذب اعتبار و کمک خیرین بتوانیم مراکز مستقل زیادی را در استان راه‌اندازی کنیم  گفت: امسال بیش از ۴۰۰ تبلت در اختیار دانش‌آموزان با نیازهای ویژه  قرار دادیم، بیش از ۸۰ درصد تبلت دانش‌آموزانی که بدون وسایل هوشمند آموزشی بودند را با منابع دولتی و کمک خیرین تامین کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه آموزش مدارس استثنائی ترکیبی است افزود: آموزش اختلالات یادگیری به صورت کیفی و موردی بوده و سعی کرده‌ایم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری و چهره به چهره داشته باشیم که خوشبختانه تا حدودی موفق بوده‌ایم.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی همدان با اشاره به اینکه در مدارس استثنایی نیز دانش‌آموزان مشکلات و بیماری زمینه‌ای دارند و ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف در آنها بیشتر و خطرپذیر هستند خاطرنشان کرد: برای این دانش‌آموزان آموزش مجازی از طریق شبکه شاد و حضوری با ارائه خدمات توانبخشی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد توجه بوده است.

وی با اشاره به اینکه امسال هفت مرکز اختلالات یادگیری در استان اضافه شده است گفت: قبلا ۱۴ مرکز فعال بود که امسال نیز هفت مرکز اضافه شده و جمعا به ۲۱ مرکز می‌رسد.

قره‌خانی یادآور شد: امسال خوشبختانه در حوزه آزمون‌های دانش‌آموزان نیازهای ویژه ۳ قبولی دانشگاه به دست آمده که در بین دانش‌آموزان آسیب دیده شنوایی و بینایی بودند.

وی با بیان اینکه امیدوارم خانواده‌ها تاخیر رشدی زیر پنج سال فرزندان خود را جدی بگیرند گفت: بسیاری از این خانواده‌ها وقتی کودکانشان دچار مشکل حاد می‌شوند مراجعه می‌کنند که دانش‌آموزان دوران طلایی رشد خود را از دست داده‌اند و آن خدماتی که ما ارائه می‌دهیم تاثیر موثر مانند قبل از پنج سالگی را ندارد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی همدان تصریح کرد: تاکید ما به والدین این است اگر فرزند آنها تاخیر رشد، گفتار و حرکت دارند حتما به آموزش و پرورش استثنایی مراجعه کنند تا بتوانیم در سنی که حساس و مناسب بوده خدمات ارائه دهیم.

وی افزود: اغلب خانواده‌های دانش‌آموزان نیازهای ویژه محروم هستند و فرزندان آنها نیاز به هزینه‌های توانبخشی بالایی دارند که خدمات هر جلسه کاردرمانی بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است که از خیرین می‌خواهیم این دانش‌آموزان را هم ببینند و به یادگیری آنها کمک کنند.

قره‌خانی با بیان اینکه به دنبال این هستیم برای دانش‌آموزان نیازهای ویژه خوابگاه تاسیس کنیم گفت: دانش‌آموزانی از شهرستان‌های مختلف نظیر رزن و سردرود و... به مرکز استان می‌آیند که ما در مدارس خود برای آنها خوابگاه موقت تشکیل داده‌ایم و نیاز است خوابگاهی مستقل تاسیس کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در جذب دانش‌آموزان نیازهای ویژه متوسطه اول و دوم نیاز به خوابگاه داریم چراکه در مناطق و شهرستان‌های استان تعداد مدارس متوسطه کم است و دانش‌آموزان باید به مرکز استان مراجعه کنند که امیدواریم خیرین کمک کنند.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول