اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

مشکلات پیش روی فرماندار جدید شهر قدس/ از گود پرماجرای نخاله تا جزیره ناشناخته‌ کاووسیه!

شهرستان قدس یکی از پرتراکم‌ترین شهرها است و در سایه پایتخت مورد کم توجهی مسوولان قرار گرفته و مشکلاتی که در این شهر وجود دارد سال‌ها به جز وعده‌های محقق نشده سهمی دیگری برای همراه نداشته است، گزارشی از برخی مشکلات اساسی این شهرستان می‌خوانید.

مشکلات پیش روی فرماندار جدید شهر قدس/ از گود پرماجرای نخاله تا جزیره ناشناخته‌ کاووسیه!

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرقدس، انتصاب فرمانداران شهرستان‌های استان تهران یکی پس از دیگری ادامه دارد و ملاک‌های مختلفی اعم از عملکرد مدیریتی، تجربه کاری و رویکردهای سیاسی و اجتماعی در ارزیابی آنها مورد توجه قرار گرفته است.

طی انتصابی که استاندار تهران با وحید گلیکانی به عنوانی فرماندار شهرستان قدس انجام داده است، به نظر می رسد جهت رسیدگی به مشکلات متعدد این شهر یک پوست اندازی مدیریتی در ادارات لازم باشد تا با خدمت رسانی واقعی به مردم و رفع دغدغه‌ها و مسائل، تحولی در مدیریت شهر روی دهد.  

گلیکانی حدود ۹ سال پیش به عنوان اولین بخشدار بخش مرکزی پس از شهرستان شدن قدس در این شهر فعالیت داشت و پس از آن معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرمانداری قم و بخشدار مرکزی این شهر را در کارنامه عملکردی خود دارد.

اولویت‌های اصلی این شهر در این گزارش ارائه می‌شود و انتظار می‌رود مشکلاتی که مردم مدت هاست با آن دست و پنجه نرم می کنند، با سرعت و درایت رفع شود تا شهری که با بیش از ۴۲۰ هزار نفر جمعیت به عنوان پرتراکم ترین منطقه شناخته شده و با توجه به ظرفیت‌های بالای اقتصادی که با کمبود سرانه‌های مختلف و مسائل زیرساختی مواجه است، هرچه زودتر به فضای تنفس جدید برسد.

گود پرماجرای نخاله

گودهای به جامانده از برداشت معادن و انتقال و انباشت نخاله‌های ساختمانی از مناطق مختلف استان‌ تهران و البرز در گود نخاله شهرقدس، موجب ایجاد آلودگی هوا و انتشار ذرات گردوغبار شده است.

 

روزانه بیش از ۷۰۰ کامیون به مرکز گودی که در مسیر جاده شهریار و کرج در نزدیکی روستای هفت جوی قرار دارد با تٌناژهای بین ۳ تا بیش از ۱۰ تن نخاله‌های ساختمانی را حمل می‌کنند و درآمد بسیاری در این گود پرماجرا نهفته است که نحوه انعقاد قرارداد آن مشخص نبوده و مبلغ واقعی قرارداد و نوع حساب تعریف شده و چگونگی مصرف این مبالغ و سودهای حاصله از آن بخشی از ابهامات این گود است. 

 

 

بافت فرسوده یا زنگ هشدار 

از ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی شهرستان قدس حدود ۲۷۰ هکتار بافت شهری فرسوده است و حدود ۱۴۰ هزار نفر در این محدوده زندگی می‌کنند و به عبارت دیگر در هر هکتار جمعیتی نزدیک به ۶۰۰ نفر سکونت دارند در حالی که در تهران  تراکم در هر هکتار ۱۲۰ نفر است و شهرقدس که زیر سایه پایتخت قرار دارد، با این اوصاف جزء متراکم ترین شهرها محسوب می‌شود.

حدود ۱۰ درصد مساحت شهر را بافت فرسوده دربرگرفته اما تقریباً نیمی از جمعیت شهری را در خود جای داده است و بافت فرسوده شهری و ناایمن زنگ خطری است که با وقوع حوادث طبیعی جان مردم این شهر را تهدید می‌کند.

ارائه طرح‌های تشویقی، احیا و نوسازی بافت شهری، مشارکت همه جانبه دستگاه‌های مختلف، ساماندهی مناطق کم برخوردار مانند شهرک شهید عزیزی، سرخ حصار، مرکز شهر،  و محمد آباد و جلوگیری از ساخت ساختمان‌های ناایمن و غیرمجاز بخشی از اقداماتی است که می‌توان با آن شهر را از این معضل نجات داد.

یکی از مسائلی که طی سال‌ها مردم با آن مواجه هستند و این موضوع در بازآفرینی بافت فرسوده به دلیل نداشتن سند مشکلاتی را ایجاد کرده، مسئله اوقافی بودن املاک این شهر است.

مسئله زمین‌های اوقافی شهر را بدون شناسنامه کرده است

تقریباً ۸۰ درصد زمین‌های مسکونی، تجاری و صنعتی شهرستان قدس موقوفی هستند و مجوز تبدیل به احسن املاک اوقافی این شهر چندسالی است که با حکم مقام معظم رهبری داده شده اما مردم همچنان در دریافت سند مالکیتی با مشکل مواجه‌اند و باتوجه به در نظر گرفتن نرخ ۱۰ هزار تومان برای هر مترمربع املاک مسکونی، متری ۲۰۰ هزار تومان برای املاک تجاری و متری یک میلیون تومان برای املاک صنعتی در طرح تبدیل به احسن، استقبال کمی از این طرح شده است.

نحوه محاسبه اجاره بها و پذیره‌های دریافتی از سوی اوقاف و سایر هزینه‌های ادارات با توجه به توان اقتصادی مردم مناسب نیست و این هزینه‌های دریافتی نیاز به شفاف‌سازی دارد و فرماندار سابق قدس عنوان کرده بود که اگر ارقام یک عدد واقعی است باید اقدام و در غیر اینصورت با سازمان‌های مربوطه مکاتبه و شرایط تسهیل برای صدور اسناد مالکیت شش‌دانگ را فراهم خواهد کرد.

برای رفع این مسئله لازم است ادارات مربوطه همکاری داشته و پای کار باشند تا مانع جدی که موجب محقق نشدن صدور اسناد مالکیت شده، رفع شود و این امر نیاز به هم افزایی و وحدت رویه داشته تا مشکلات صدور اسناد برطرف شود و مردم از آن استقبال کنند و مشکلات چندین ساله این منطقه که از مطالبات به حق شهرستان است.

شهرفروشی معضل دیگر در شهرقدس

نبود مدیریت هدفمند و یکپارچه، شیوه مدیریت مالی درست و درآمدهای ناپایدار یکی دیگر از بحران‌هایی است که گریبان‌گیر این شهر شده و به عبارت دیگر فروش زمین مصداقی از نقض حقوق شهروندی است منبع درآمدی برای شهر شده است، در این خصوص می‌توان به طبقات مازاد و فروش تراکم، تامین بودجه از ماده ۱۰۰ و پارکینگ فروشی اشاره کرد.

ساختمان‌های بدون پارکینگ موجب شده خودروها در خارج از ساختمان نگهداری شود و این امر معضلاتی دیگری از جمله سرقت، ایجاد ترافیک و سدمعبرهایی در پیاده روها ایجاد کند. 

 کمبود پایگاه های اروژانس

شهرقدس در محورهای اصلی از جمله چیتگر و جاده قدیم تهران کرج قرار داشته و علاوه بر این حدود ۵۰ درصد فعالیت‌های این شهر در بخش صنایع است که این امر علاوه بر پتانسیل‌های اقتصادی منطقه، با حوادث غیرقابل پیش بینی نیز مواجه است که نیازمند امدادرسانی به موقع و ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی است. 

وجود ۵ پایگاه اورژانس در منطقه‌ای با جمعیت نزدیک به نیم میلیون نفر، پاسخ گویی نیاز مردم نیست و لازم است احداث پایگاه‌های بیشتری در نقاط مختلف شهر جهت تسهیل و تسریع در خدمت رسانی انجام شود.

جزیره ناشناخته کاووسیه 

پس از افتتاح پل ورودی شهرقدس و مسدود شدن زیرگذر پل و عبور ریل راه آهن از شهرک مسکونی کاووسیه مشکلاتی جانی و مالی بسیاری برای شهروندان و ساکنین منطقه پیش آمد و ایمن‌سازی این حریم و مناسب‌سازی زیرگذرها و نصب پل عابر مکانیزه از مطالبات مردم است. 

پس از آخرین حادثه تصادف با قطار که منجر به فوت جوان دیگری شد، قطار بازدیدهای مسوولان بازهم راه افتاد و به مردم قول داده شد که پروژه زیرگذر کاووسیه به صورت شبانه روزی با کمک شهردار جدید اجرایی شود اما لازم است متولیان این امر که راه آهن تهران و شهرداری قدس هستند با تعامل دوجانبه این مشکل با سرعت بیشتر برطرف کنند. 

 

 

در آخرین بازدید فرماندار سابق وعده‌ای به مردم داده شد که در نقطه دیگری از شهر با قیمت کارشناسی منازلی به صورت اجاره به شرط تملیک به ساکنین این منطقه واگذار شود اما لازم است نسبت به توان مالی و شرایط اقتصادی ساکنین نیز توجه شود.

شهرستانی که پس از گذشت سال‌ها هنوز حریم مشخص ندارد 

شهرستان قدس در موقعیتی شهری همجوار با مناطق ۱۸، ۲۱ و ۲۲ تهران است و قرار گرفتن در میان حوزه خدمات شهری تهران و برخی تداخل‌هایی با شهرداری ناحیه ۶ منطقه ۱۸ در قسمت شهرک دانش دارد، این تلاقی در روند اجرای طرح‌های عمرانی و خدماتی تاثیر گذار بوده است. همچنین تداخل با شهرداری اندیشه در روستای هفت جوی مشکلات مختلفی برای صنعتگران، کشاورزان و منطقه ایجاد کرده است.

عدم حریم مشخص شهرقدس موجب سوء استفاده از اراضی و ساخت و سازهای غیرمجاز شده و مشخص نبودن تعیین کاربری‌ها و اختلاط بخش صنعتی و مسکونی در کمبود زیرساخت‌ها و سرانه‌ها و توسعه شهری اثرات منفی در پی دارد و پس از گذشت سال‌ها از شهرستان شدن قدس با داشتن 3 روستای تابعه، هنوز حریم مشخصی وجود ندارد.


این مسئله، تداخلی در عملکرد شهرداری و فرمانداری ایجاد کرده و این تعارض‌ها در حوزه خدمات دهی در شهرک‌های صنعتی، حریم رودخانه و ساخت و سازهای غیر مجاز اثرات سوئی در پی داشته است.

معادن شن و ماسه، فرصت یا تهدید 

معادن شن و ماسه شهرستان قدس یکی از پتانسیل اقتصادی منطقه هستند و حدود 700 هکتار از جنوب شهر را در برگرفته‌اند اما علاوه بر فرصت‌هایی که ایجاد کرده، مسائلی از جمله آلودگی زیست محیطی و برداشت بی‌رویه از آن‌ها تهدیدی برای سلامت شهر و شهروندان شده است به طوری که خاکش به چشم مردم می‌رود و نفعش در جای دیگر احصا می‌شود و با جلوگیری از این مسئله تاثیر شایسته‌ای در توسعه و آبادانی ایجاد نمی‌شود.

 

برداشت بیش از حد مجاز و غیراصولی از معادن، در آمیختن ساختمان‌های مسکونی و گودهای حادثه خیز، جان و سلامت شهروندان را چندبرابر به مخاطره انداخته است و یک درصد عوارض معادن و ارزش افزوده مشخص نیست به کجا واریز می شود!

با بازگشت این اعتبار به شهرداری و دهیاری‌ها می‌توان در رفع مشکلات زیست محیطی و اقدامات عمرانی جهت بهبود شرایط اقدام کرد.

فاضلابی که همه را به ستوه آورده

موضوع فاضلاب قدمتی حدود ۱۵ سال دارد که در آن زمان انشعاب‌ها خریداری شد ولی هنوز فاضلاب شهری وارد شبکه نمی‌شود. این مسئله در مناطقی از سطح شهر که دارای زمینی سنگلاخی و غیرقابل نفوذ دارند معضلی است که گلایه‌های بسیاری از مردم را به همراه داشته است.

علاوه بر این، ظرفیت مدول یک تصفیه خانه فاضلاب کامل شده و با ظرفیت تمام کار می‌کند اما فاضلابی که از این سیستم پس از تصفیه خارج می‌شود، استفاده بهینه نمی‌شود و این پساب با فاضلاب صنعتی ترکیب شده و به دشت‌های شهریار وارد می‌شود.

با توجه به اینکه بحران آب یکی از مسائل اصلی در کشور است، توجه به این منبع آبی و کاربرد درست از این پساب به خصوص در آبیاری فضای سبز و مصارف کشاورزی می‌تواند کمک مهمی در استفاده بهینه از منابع طبیعی باشد.

از احداث سینمای شهر خبری نیست 

شهرقدس با جمعیتی حدود ۴۲۰ هزار نفر فاقد سرانه صندلی سینما است و راه اندازی سینمای این شهر سال‌هاست که از وعده‌های مسوولان بوده و تجهیز و افتتاح آن از قول‌های محقق نشده بخش فرهنگی است.

راه اندازی سینمای شهرقدس در ساختمان ایرانیان واقع در ورودی شمالی شهر، توسط رییس اداره فرهنگ و ارشاد اعلام شد و با توجه به اینکه 11 فرهنگسرا در سطح شهر وجود دارد، این سوال است که چرا شهرداری یکی از فرهنگسراها را به احداث سالن سینما اختصاص نداد و در صورت راه اندازی سینما در خارج از شهر، آیا سهم مردم مراجعه به این مرکز فرهنگی است که رفت و آمد و دسترسی به آنجا نیز خود مسائل مختلفی را به دنبال دارد.

جای خالی نشاط و سرزندگی در بوستان‌های شهر

بوستان‌های سطح شهر حال خوشی از ایجاد سرزندگی و نشاط برای خانواده‌ها ندارند و برای انتقال حال خوب و شادابی و گذراندن لحظات سرسبز در بوستان‌ها لازم است ابتدا حال خود بوستان‌ها خوب شود.

 

این فضاهای سبز، محلی ناامن و ناایمن برای جوانان، نوجوانان و بانوان شده‌اند که این امر ناشی از عدم رسیدگی به فضای بوستان‌ها، کمبود وسایل بازی و تفریحی مناسب و سالم، وجود پدیده سگ گردانی، تبادل مواد مخدر و پاتوقی برای معتادان برخی از مشکلاتی بوده که فضای نفس کشیدن را از مردم گرفته است. 

بلاتکلیفی دستگاه سنجش آلودگی هوا 

دستگاه سنجش آلودگی هوا، پس از گذشت ۷ سال به وسیله‌ای جهت سنجش عملکرد مدیریت شهری تبدیل شده است و طبق وعده شهردار سابق در بهمن ماه ۱۳۹۹، قرار بود ۴ ماه دیگر به بهره برداری برسد اما با گذشت بیش از ۵ ماه از آخرین وعده‌ای که داده شده بود، همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

طبق آخرین پیگیری‌ها، رئیس اداره محیط زیست از ساخت اتاقکی در قسمت پارکینگ شهرداری قدس خبر داد که قرار است با نصب تجهیزات توسط شهرداری، سیستم مانیتورینگ و دستگاه آنالایزر تامین و نصب شود تا بتوان داده‌های کیفی از وضعیت هوای شهر را دریافت کرد.

این دستگاه در سال‌های گذشته تهیه شده و با توجه به شرایط اقتصادی و همچنین اهمیت سلامت مردم، لازم است نسبت به این مسئله با جدیت و سرعت بیشتری اقدام شود.«مطالعه بیشتر»

می‌خواهیم خون اهدا کنیم

استقرار پایگاه انتقال خون به طور دائم و رسمی یکی از مطالبات محقق نشده مردم شهرقدس است و این موضوع بارها از مسوولان درخواست شده اما اقدام اثرگذاری صورت نگرفته است.

پایگاه انتقال خون به صورت یک کانکس در گوشه بوستان آزادگان قرار دارد و ساعت کار آن نیمه وقت و در روزهای زوج است و اگر آن روز تعطیل رسمی باشد مردم با درهای بسته آن مواجه خواهند شد و اگر در مناسبتی نذر اهداء خون داشته باشند، نمی‌توانند خون خود را در این مرکز اهدا کنند.

 

 

یکی از خواسته‌های مردم دائمی شدن پایگاه انتقال خون و استقرار در محل مناسب است تا علاوه بر دسترسی بهتر در ساعات مختلف، فضای بزرگ‌تر و بهتری در اختیار قرار داده شود.

شکاف طبقاتی از شهرک الهیه تا شهرک عزیزی

با توزیع ناعادلانه امکانات، شکاف طبقاتی به وجود آمده که موجب دوقطبی شدن شهر شده است و در قسمت شرقی ساختمان‌های لوکس و در قسمت غربی منطقه‌ای کم برخوردار و آسیب پذیر را می‌توان دید که مصداق آن شهرک الهیه و شهرک ابریشم و در نقطه مقابل آن شهرک شهید عزیزی و محمدآباد است که از ابتدایی‌ترین خدمات و مسائل شهری مانند آب شرب، فاضلاب، دسترسی به امکانات و خدمات محروم هستند.

 

تاکنون مسئولان مختلف شهرستانی، استانی و حتی کشوری بازدیدهای متعددی از شهرک شهید عزیزی داشته‌اند اما علی‌رغم وجود مشکلاتی که کاملاً مشهود است، اقدام اثرگذاری تاکنون صورت نگرفته و این منطقه کم برخوردار مورد بی‌مهری مسوولان امر قرار گرفته است.

در منطقه محمدآباد نیز حریم آب منطقه‌ای یکی از عمده مشکلاتی است که ساکنان این منطقه با آن مواجه‌اند و جهت صدور مجوز و بازسازی ساختمان‌ها محدودیت‌هایی را به وجود آورده است.

کم توجهی به نیازها، نابرابری و ناهمگونی در ساخت و سازها و دیگر مشکلات موجب گلایه مندی مردم شهر شده و ادامه این روند و درک نادرست از موقعیت محل خدمت توسط مسوولانی که در میان مردم نیستند، موجب شده ساختار و مدیریت شهری نامناسب شود.

این مسائل بخشی از مشکلاتی است که این شهر با آن روبه‌رو است و امید است با انتصاب سرپرست فرماندار جدید با جدیت و بی‌وقفه شاهد برطرف شدن این مشکلات باشیم چراکه حق مردم شهید پرور و ولایتمدار شهرقدس است که مدیرانی کارآزموده، پاکدست، انقلابی، جهادی و توانمند داشته باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول