اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

آیین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال استاد محمد عابد برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از برگزاری مراسم گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال شاعر جواهرکلام استاد محمد عابد خبر داد.

آیین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال استاد محمد عابد برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سیدقاسم ناظمی اظهار داشت: مراسم گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال شاعر جواهرکلام استاد "محمد عابد" با عنوان "درّ یتیم" روز یکشنبه چهاردهم آذرماه ساعت 18 در سالن پتروشیمی تبریز برگزار می‌شود.

وی افزود: این مراسم با حضور مسوولان برجسته استان، میهمانان کشوری و جمعی از مداحان، شعرا و ادبا همچنین عاشقان اهل بیت (ع) برگزار خواهد شد.

ناظمی از حضور حجت‌الاسلام محمود معرفت از سخنوران برجسته کشوری، حاج علی انسانی از شعرای پیشکسوت شعر آیینی و سیداحد خجسته از مداحان به‌نام کشور در این مراسم خبر داد.

وی همچنین از گرامیداشت ۱۰ نفر از  یاران و همراهان درگذشته استاد عابد همزمان با این مراسم خبر داد و گفت: در این مراسم یاد و نام حاج فیروز زیرک‌کار (فخر الذاکرین)، حاج بیوک آسایش جاوید و حاج محسن عسگری از مداحان برجسته کشور همچنین حاج حیدر خوندل، محمد سهرابی (صدیق)، حیدر خسروشاهی (حزین)، غلامعلی طاهری خسروشاهی، احمد خانی (شکیب)، عباسعلی شبخیز و علی حاجی‌بلند از شعرای نامی اهل بیت (ع) ،گرامی داشته خواهد شد.

براساس این گزارش، مراسم یاد شده با همکاری صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز، سازمان تبلیغات اسلامی استان، بسیج هنرمندان استان، حوزه هنری استان، گروه فرهنگی مذهبی آیینه، انجمن ادبی رضوی،‌کانون مرکزی خدمت رضوی، انجمن خوشنویسان استان و انجمن ادبی استاد عابد برگزار می‌شود.

 زنده یاد استاد محمد عابدی‌خیابان متخلص به "عابد تبریزی" در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی در یک خاندان مذهبی دیده بر جهان گشود.

پدر استاد عابد، ‌شادروان "مولانا یتیم" بود که در شعر "یتیم" تخلص می‌کرد و در عصر خود از نخبه شاعران و قدوه عارفان بود. آن سخندان وارسته در عین بهره‌وری از عرفان  ‌از مداحان سوخته جان و رثاگویان خاندان عصمت و طهارت (ع) بود.

زنده یاد استاد عابد در ایام نوجوانی و در سن 12 سالگی نخستین شعر خود را در عرض ارادت به مقام حضرت علی‌اکبر (ع) سرود و  محضر پدر بزرگوار خود و سایر اساتید به‌نام آن زمان را درک نمود و شیوه‌ها و سبک‌های مختلف شعر ترکی و فارسی را تسخیر کرد و با خلق آثار کم نظیری, شعر و ادب فارسی و ترکی را اعتلا بخشید.

استاد محمد عابد در هنر شعر و شاعری به دستیاری خلاقیت خارق‌العاده‌ای که داشت با بهره‌گیری از بی‌بدیل‌ترین بدایع به الفاظ صامت و بی‌حرکت روح و تحرک می‌بخشید و از جمله شعرای نادری بود که آثار نامیرایی در این زمینه از ایشان به یادگار مانده است.

سینه استاد، گنجینه عظیمی از آیات قرآنی و احادیث اسلامی بود و  بر ادبیات عرب احاطه کامل داشت.

از استاد عابد دیوان اشعار و کتاب‌های "ماه در محاق" و "مهر در شفق" به زبان فارسی و "ستاره سحرگاهی" به زبان ترکی که همه در رثای اهل بیت (ع) هستند به یادگار مانده است.

این شاعر توانا و بلندآوازه در چهاردهم آذرماه ۱۳۸۵ دیده از جهان فرو بست.

مراسم بزرگداشت استاد عابدتبریزی چهاردهم آذرماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۸در تالار پتروشیمی تبریز برگزار می‌شود.

انتهای پیام/۶۰۰۰۲/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول