اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

وقوع 28 هزار فقره تغییر کاربری/چرا تغییر کاربری ها همچنان ادامه دارد؟

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی با اشاره به اینکه 28 هزار فقره تغییر کاربری در6 سال اخیر رخ داده است، دلایل عدم موفقیت در زمینه مقابله با تغییر کاربری ها را عنوان کرد.

وقوع 28 هزار فقره تغییر کاربری/چرا تغییر کاربری ها همچنان ادامه دارد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، صفدر نیازی در نشست خبری به مناسب روز جهانی خاک با اشاره به تشدید خرد شدن اراضی د ر کشور افزود: سال‌های گذشته خرد شدن زمین‌های کشاورزی به شدت افزایش یافته و تعداد قطعات اراضی کشاورزی بیشتر شده است.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی همچنین همکاری نکردن برخی از دستگاه‌های خدمات‌رسان در حوزه آب و برق و گاز را عامل مهمی در تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی دانست و گفت:  برخی موارد نیز شاهد خدمات‌رسانی به ساخت‌وساز‌هایی هستیم که در اراضی کشاورزی به صورت غیرمجاز انجام می‌شود و این کار را برای ما دشوار کرده است.

وی یکی دیگر از علل خرد شدن زمین‌های کشاورزی را قانون ارث دانست و افزود: اینکه وراث سهم الارث را بین خودشان تکه تکه کنند درست نیست در قران هم به تقسیم سهم اشاره شده است و کشاورزان می توانند سهم خود را تقسیم کنند نه خود زمین را.

نیازی همچنین ارزش افزوده اراضی تغییر کاربری یافته را از علل دیگر گرایش به از بین رفتن زمین‌های کشاورزی دانست و گفت: ارزش افزوده بالایی که تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی به ویژه در استان‌های شمالی دارد افراد را ترغیب می‌کند که زمین کشاورزی را تغییر کاربری دهند.

وی افزود: تبدیل روستاها به شهر نیز از دیگر عواملی است که باعث تغییر کاربری و تخریب اراضی کشاورزی می شود.

نیازی ادامه داد: عواملی مانند خروج دام از روستا، عدم پرداختن به کشاورزی، تهیه نقشه جامع برای شهر و مواردی از این قبیل باعث می‌شود کشاورزی روستا تحت تأثیر قرار بگیرد و در مواردی از بین برود.

نیازی با بیان اینکه با توجه به کمبود امکانات و تجهیزات در استان‌ها و همچنین پهناور بودن بسیاری از استان‌های کشور امکان پایش کامل اراضی کشاورزی برای مجموعه سازمان امور اراضی در سراسر کشور بسیار دشوار است ادامه داد: استفاده از تصاویر ماهواره‌ای که هر شش ماه یکبار به‌روزرسانی می‌شود و همچنین استفاده از ظرفیت پنجره واحد زمین با همکاری دیگر دستگاه‌ها در شناسایی تغییر کاربری اراضی کشاورزی در دستور کار سازمان امور اراضی قرار گرفته است و به صورت پایلوت در استان‌های البرز و قزوین در حال اجراست.

*28 هزار تغییر کاربری طی 6 سال

وی تصریح کرد: از سال 94 تا کنون ۴۵ هزار مورد در سطح ۱۹ هزار هکتار تغییر کاربری در قالب فعالیت‌های مرتبط با بخش کشاورزی صورت گرفته است و در این مدت ۲۸ هزار مورد تغییر کاربری در قالب فعالیت‌های بخش غیرکشاورزی رخ داده است.

نیازی ادامه داد: متأسفانه ۸۰ درصد از تغییر کاربری‌ها در حریم شهرها و روستاها صورت می گیرد و تنها ۲۰ درصد از این تغییر کاربری‌ها در اراضی کشاورزی خارج از حریم انجام می‌شود و ما طبق قانون موظف به برخورد با این موارد هستیم.

معاون حفظ کاربری سازمان امور اراضی تأکید کرد: از مشکلات اساسی ما درآمدزایی دستگاه‌ها از صدور مجوز‌هاست، به عنوان مثال کسی که در اراضی کشاورزی حریم شهرها ساخت‌وساز می‌کند فقط جریمه آن را می‌پردازد و موظف به تخریب بنا نیست از این رو وقتی موضوع در محاکم قضایی مطرح می‌شود به استناد اینکه یکی از دستگاه‌های دولتی به آن مجوز داده است حکم برائت می‌گیرد و زمین کشاورزی به حالت اولیه برنمی‌گردد.

نیازی خاطرنشان کرد: در بحث درآمدهای حاصل شده مربوط به حفظ کاربری اراضی کشاورزی طبق قانون باید ۸۰ درصد از آن به سازمان امور اراضی برگردد که متأسفانه این امر محقق نمی‌شود و هر سال مقدار کمی به این سازمان برمی‌گردد به عنوان مثال در سال ۹۶ حدود ۳۴ درصد در سال  ۹۷ حدود ۴۵ درصد در سال ۹۸ تقریباً ۵۱ درصد و در سال گذشته تنها ۲۵ درصد از این مبلغ به سازمان اختصاص یافته است.

وی با اعلام اینکه در شمال کشور ۴۰۰ هزار هکتار زمین شالیزار داریم، گفت: در این مقدار زمین باید دو میلیون تن برنج تولید کنیم اما در حدود ۱۳۰ هزار هکتار از این شالیزارها داخل بافت طرح‌های ‌هادی واقع شده است که زمینه تغییر کاربری آنها بسیار بالاست.

نیازی همچنین گفت: از اقدامات ۱۰۰ روزه سازمان امور اراضی می‌توان به اعطای صد و پنج مورد مجوز صادر شده در موضوع تبصره چهار در ۱۰۷ هکتار اشاره کرد همچنین در بحث تبصره یک ۳۴۹ مورد مجوز در ۴۵ هکتار صادر شده است همچنین ۲۵ مورد مجوز برای طرح‌های معاف از عوارض صادر شده است.

معاون حفظ کاربری سازمان امور اراضی همچنین افزایش قیمت زمین در حریم شهرها و روستاها را از عوامل اصلی تغییر کاربری اراضی کشاورزی و اختلاف آن با قیمت زمین‌های کشاورزی دانست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول