اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

حلوا مغزی و شیره ترخینه ملایر ثبت ملی شد

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر گفت: دو نوع از شیرینی سنتی و محلی شهرستان ملایر با نام‌های حلوا مغزی و شیره ترخینه و همچنین قالی دست بافت شهرستان ازندریان در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

حلوا مغزی و شیره ترخینه ملایر ثبت ملی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ابراهیم جلیلی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به منظور حفظ و احیای سنت‌ها، با پیگیری‌های انجام شده و حضور میدانی کارشناسان اداره‌کل مستندات و پرونده ثبت حلوا مغزی، شیره ترخینه ملایر و قالی دستبافت ازندریان تهیه و جهت بررسی و اعلام نظر کارشناسی به وزراتخانه متبوع ارسال شد و پس از بررسی و تایید در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی بیان کرد: یکی از وظایف این اداره حفظ سنت‌ها و رسم و رسوم‌های رو به فراموشی است و در همین راستا کارشناسان این اداره ضمن شناسایی ظرفیت های موجود، پرونده ثبت آنها را تهیه و به وزراتخانه متبوع ارسال می‌کنند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ملایر عنوان کرد: در کنار ثبت ابنیه‌های تاریخی، سنت‌ها و خرده فرهنگ‌های شهرستان نیز حفظ و پاسداری می‌شود بنابراین باید نسبت به ثبت آنها اقدام کرد.

وی بیان کرد: امروزه تعاریف جدیدی در گردشگری مطرح است و وجود میراث ناملموس ثبت شده می‌تواند در این زمینه بسیار تاثیرگذار باشد و گردشگری غذا یکی از ظرفیت‌های جدید در حوزه گردشگری داخلی و بین‌المللی به عنوان یک جاذبه گردشگری مطرح است که احیاء شیرینی و غذاهای سنتی در این قالب می تواند کمک بزرگی به توسعه گردشگری داشته باشد.

انتهای پیام/89003/ ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول