اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

پایان نشست «همکاری آسیای مرکزی و کره جنوبی» با تصویب یک بیانیه

چهاردهمین نشست وزرای امور خارجه مجمع «همکاری آسیای مرکزی و کره جنوبی» در شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان با تصویب یک بیانیه به پایان رسید.

پایان نشست «همکاری آسیای مرکزی و کره جنوبی» با تصویب یک بیانیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، چهاردهمین نشست وزرای امور خارجه مجمع «همکاری آسیای مرکزی و کره جنوبی» در شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان با تصویب یک بیانیه به پایان رسید.

بنابر اظهارات «سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان و ریاست دوره‌ای این مجمع، هیئت‌های رسمی کشورهای آسیای مرکزی و کره جنوبی بر این دیدگاه اتفاق نظر دارند که مجمع «همکاری آسیای مرکزی و کره جنوبی» سال به سال پتانسیل خود را افزایش داده و به اهداف ترسیم کرده خویش دست می‌یابد.

وی گفت: بیانیه مشترک وزرای امور خارجه کشورهای عضو مجمع حاوی ارزیابی کشورهای آسیای مرکزی و کره جنوبی از وضعیت همکاری‌ها و چشم انداز آتی آن است. تصویب برنامه کاری دبیرخانه مجمع برای سال 2022 در راستای حمایت از پروژه‌های مربوط به حوزه‌هایی مانند حمل و نقل و لجستیک، انرژی، نوسازی و تنوع بخشی صنعتی، تغییرات آب و هوایی و محیط زیست، بهداشت و پزشکی، آموزش، فرهنگ و گردشگری از اهمیت زیادی برخوردار است.

وزیر خارجه تاجیکستان افزود: کشورهای شرکت کننده از بحث و گفت و گو و تبادل نظر در فضای دوستانه، عمل گرایانه و حسن اعتماد ابراز رضایت کردند.

در چارچوب این نشست همچنین 4 جلسه تخصصی در زمینه‌های جنگلداری، بی طرفی کربن، سلامت و دیجیتالی شدن برگزار شد.

در این نشست نامزدی «لی جونگ گوک» نماینده کره جنوبی به عنوان مدیر دبیرخانه مجمع تایید شد.

کشورهای شرکت کننده از فعالیت موثر شورای تجاری دبیرخانه مجمع، گروه‌های کاری وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و نخستین همایش کارآفرینان و بازرگانان آسیای مرکزی و کره جنوبی اظهار رضایت کردند.

همچنین ریاست دوره ای مجمع «همکاری آسیای مرکزی و کره جنوبی» به کره جنوبی واگذار شد که بر این اساس پانزدهمین نشست آن در شهر «سئول» برگزار خواهد شد.

مجمع «همکاری آسیای مرکزی و کره جنوبی» به عنوان یک نهاد مشورتی چندجانبه سطح عالی (در سطح معاونان وزرای خارجه) در سال 2007 از سوی کره  جنوبی ایجاد شده بود که بعدا وضعیت آن به سطح وزرای امور خارجه ارتقا یافت.

در چارچوب این مجمع، کشورهای شرکت کننده در مورد روابط دو و چندجانبه و تبادل تجربیات در زمینه‌های مختلف اقتصادی مانند ایجاد مناطق ویژه اقتصادی، کشاورزی، انرژی، فن آوری، بهداشتی، آموزشی گفت‌وگو و تبادل نظر می‌کنند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول