اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

هشدار شیوع آنفلوآنزا در زنجان جدی است/ همراهی خیران مانع بروز بسیاری از آسیب‌ها شد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از پیش‌بینی‌ها برای شیوع آنفلوآنزا خبر داد و گفت: تجربه نشان می‌دهد شیوع آنفلوآنزا در همین ماه یعنی آذرماه آغاز می‌شود که لازمه کنترل آن شناختن درست بیماری است چرا که آنفلوآنزا یک بیماری شناخته شده است که درمان خاص خود را دارد و اگر با کرونا اشتباه گرفته نشود می‌توان با تجویز دارو نسبت به کنترل این بیماری اقدام کرد.

هشدار شیوع آنفلوآنزا در زنجان جدی است/ همراهی خیران مانع بروز بسیاری از آسیب‌ها شد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محمدرضا صائینی در نشست خبری با خبرنگاران با تقدیر از رسانه‌ها برای همراهی با کادر درمان در همه ایام به ویژه از زمان شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: این همراهی منجر به افزایش آگاهی عمومی شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از ارائه خدمات بهداشتی در ۶۵۰ خانه بهداشت در سطح استان خبر داد و افزود: شبکه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق شهری و روستایی نفوذ قابل توجهی دارد به همین دلیل پوشش ۱۰۰ درصدی بهداشتی و درمانی جمعیت استان در مناطق روستایی محقق شده است.

وی راه‌اندازی و نگهداری خدمات بهداشتی و درمانی را در نقاط مختلف استان از شهرها گرفته تا دورترین نقاط کار دشواری دانست و تصریح کرد: در این راستا علاوه بر خدمات معمول، خدمات دندانپزشکی با کمترین تعرفه‌ها در حال ارائه است که به ازای هر ۱۵ هزار نفر یک دندان‌پزشک در مراکز ارائه خدمت می‌کند.

صائینی به تشکیل پرونده الکترونیکی برای مردم استان اشاره و تاکید کرد: تشکیل این پرونده در انجام واکسیناسیون همگانی نقش موثری ایفا کرد.

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان با بیان اینکه نرم‌افزار ارائه خدمات در مراکز بهداشتی تغییر کرده و از مادر و کودک به همه اقشار جامعه ارتقا یافته است، ادامه داد: این تعییر منجر به ارتقای سطح بهداشت و سلامت در جامعه خواهد شد.

بیماری‌های قلبی، سوانح و سرطان 3 عامل نخست مرگ و میر در زنجان است

وی بیماری‌های قلبی، سوانح و سرطان را سه عامل نخست مرگ و میر در سطح استان زنجان اعلام و تصریح کرد: کرونا نیز طی ۲۰ ماه گذشته به این عوامل اضافه شده است.

صائینی به آغاز اجرای برنامه‌های مربوط به جمعیت در سطح استان اشاره کرد و افزود: دانشگاه در کنار مدیریت امور مربوط به بیماری‌ها و کرونا، در صدد برنامه‌ریزی برای پیگیری روند مربوط به کاهش جمعیت هم هست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به اجرای طرح‌های مختلف طی مدت زمان شیوع ویروس کرونا در سطح استان اشاره و تصریح کرد: اجرای این طرح‌ها مانند رهگیری و انجام تست سرپایی کمک قابل توجهی در کنترل و مدیریت بیماری کووید 19 کرده که در ادامه، اجرای این طرح در سطح کشور هم انجام شد.

وی با بیان اینکه ۸۲.۷۳ درصد جمعیت استان دو دز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، ادامه داد: واکسیناسیون کامل جمعیت ساکن در استان در حال حاضر ۷۳.۵ درصد است.

صائینی از پیش‌بینی‌ها برای شیوع آنفلوآنزا خبر داد و گفت: تجربه نشان می‌دهد شیوع آنفلوآنزا در همین ماه یعنی آذرماه آغاز می‌شود که لازمه کنترل آن شناختن درست بیماری است چرا که آنفلوآنزا یک بیماری شناخته شده است که درمان خاص خود را دارد و اگر با کرونا اشتباه گرفته نشود می‌توان با تجویز دارو نسبت به کنترل این بیماری اقدام کرد، ضمن اینکه درصد شیوع این بیماری در بین کودکان هم بالا است.

همچنین معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان هم در این نشست خبری به ارتقای سطح علمی دانشگاه در همه ابعاد اشاره و اظهار کرد: شاخص مقالات منتشر شده از اساتید این دانشگاه از ۰۶. درصد به ۱.۴ درصد رسیده است.

علیرضا شغلی بودجه پژوهشی دانشگاه را از منابع داخلی و خارجی ۶ میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: دانشگاه ۶ مرکز تحقیقاتی دارد که چهار مرکز مجوز دارند و دو مرکز هم در آستانه کسب محوز هستند.

وی تعداد پارک‌های فناوری را ۱۰ پارک اعلام کرد و افزود: مرکز نوآوری مرتبط به دانشگاه هم افتتاح شده است.

دانشگاه علوم پزشکی 5 هزار دانشجو دارد

در ادامه این نشست معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تعداد دانشجویان این دانشگاه را در حال حاضر ۵ هزار نفر اعلام و تصریح کرد: بر خلاف دیگر دانشگاه‌ها آمار دانشجویان این دانشگاه افزایشی است که نیمی از این تعداد بومی هستند.

حسین انبارلویی به فعالیت ۴۵۰ هیأت علمی مرتبط با دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اشاره کرد و افزود: این دانشگاه مرکز قطب ۶ دانشگاه‌های علوم پزشکی هم محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ارتباط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی با توجه به نوع رشته تحصیلی طی دوران کرونا هم برقرار بوده است، ادامه داد: ۶۰ تا ۷۰ درصد دانشجویان این دانشگاه ارتباط خود رابا دانشگاه حفظ کردند و از ظرفیت آن‌ها در امور درمان استفاده شد.

در ادامه معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هم گزارشی از نحوه تامین دارو در ایام شیوع کرونا و محدودیت‌ها را ارائه کرد و گفت: نقش این معاونت در تامین، نگهداری و توزیع اقلام دارویی بسیار حائر اهمیت و ذاتی است.

مریم نوبرانی به راه‌اندازی سامانه تی تک در راستای راهگیری تولید و توزیع تولیدات اشاره و تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از واحدهای تولیدی عضو این سامانه هستند و مجوز مربوطه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت می‌کنند.

وی تعداد شرکت‌های فعال در پخش داروی ملی را در سطح استان ۳۳ شرکت اعلام کرد و افزود: تعداد داروخانه‌های فعال در استان هم در حال حاضر ۱۲۶ واحد است که افزایش تعداد آن‌ها منجر به تسهیل دسترسی مردم به نیازهایشان شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هم در این نشست خبری با اشاره به فعالیت ۱۴ بیمارستان در سطح استان گفت: ۱۰ بیمارستان از این مجموع زیر نظر دانشگاه فعالیت می‌کنند.

علیرضا آرمانی‌کیان با اشاره به افزایش ۴۰ درصید تعداد تخت‌های ویژه از زمان شیوع ویروس کرونا در سطح بیمارستان‌های این استان ادامه داد: بیمارستان‌های زیر نظر دانشگاه در حال حاضر ۲۹۶ تخت ویژه فعال دارند.

وی به برنامه‌ریزی انجام شده برای کنترل شیوع بیماری کووید ۱۹ طی ۲۰ ماه گذشته اشاره و تصریح کرد: مدیریت دانشگاه در همه سطوح برای ارائه خدمت تلاش می‌کند که در این راستا برای کنترل میزان بستری اقدام به ارائه خدمت به ۶ هزار بیمار مبتلا به ویروس کرونا به صورت بستری موقت کرده است.

آرمانی‌کیان تعداد آزمانیشگاه‌های فعال در استان را ۵۱ واحد اعلام کرد و گفت: متوسط رسیدن نیروهای ۶۰ پایگاه اورژانس بر بالین بیمار ۱۱ دقیقه برآورد شده است.

همچنین در این نشست رئیس دانشگاه علوم پزشکی و معاونانش با تقدیر از خیران همراه دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تاکید کردند، اگر نبود این همراهی خیران به ویژه در روزهای آغاز شیوع ویروس کرونا،که اغلب هم خواهان گمنام ماندن هستند مردم آسیب بیشتری می‌دیدند.

انتهای پیام/73004/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول