اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

طرح‌های آبخیزداری کشور باید با سرعت بیشتری اجرایی شود/ تنها نیمی از مطالعات اجرایی شده است

مدیرکل دفتر حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر لزوم تسریع در اجرای طرح های آبخیزداری گفت: تنها نیمی از مطالعات طرح های آبخیزداری در کشور اجرایی شده است.

طرح‌های آبخیزداری کشور باید با سرعت بیشتری اجرایی شود/ تنها نیمی از مطالعات اجرایی شده است

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، مدیرکل دفتر حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور صبح امروز در جریان سفر خود به یزد در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت پیشگیری از فرسایش خاک و وقوع ریزگردها در کشور اظهار کرد: موضوع خاک و فرسایش خاکی در کشور ما بسیار مهم است و اگر خاک و پوشش گیاهی خوب داشته باشیم قطعا آب هم خواهیم داشت و مشکلی در تامین آب نداریم.

هوشنگ جزی با بیان اینکه بهترین راهکار برای حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش و لغزش زمین، توسعه آبخیزداری در کشور است افزود: سالانه بیش از ۱۶ درصد فرسایش خاک در ایران داریم که این میزان در حدود ۲ میلیارد تن خاک در کشور است.

وی ادامه داد: این در حالی اتفاق می افتد که به‌ طور متوسط تشکیل یک سانتیمتر خاک در اقلیم خشک و بیابانی کشور ما ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ سال طول می‌ کشد.

مدیرکل دفتر حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر لزوم حفظ پوشش گیاهی و آبخیزداری برای جلوگیری از فرسایش خاک اضافه کرد: اگر خاک را حفظ کنیم مشکلات آبی هم خود به خود حل می شود که این مهم بسته به اجرای درست و پرسرعت طرح های آبخیزداری است.

جزی با تاکید بر لزوم افزایش اعتبارات برای اجرای طرح های آبخیزداری در عرصه‌های طبیعی کشور اظهار داشت: درحال حاضر اعتبار طرح‌های موجود هم به سختی تامین می شود اما باید توجه داشت که اجرای پروژه‌های آبخیزداری در کاهش تبعات خشکسالی نیز اثر دارد و احیای منابع آبی را نیز به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه نظام برنامه‌ریزی کشور به دنبال افتتاح پروژه های بزرگ است و فکر می‌کند اگر در زمان مدیریت کوتاه چیزی افتتاح نشود ارزشی ندارد افزود: سرمایه گذاری در بخش های منابع طبیعی بسیار ضعیف است و اعتباری برای آن دیده نشده است.

مدیرکل دفتر حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به فرهنگ سازی پیرامون ضرورت اجرای طرح‌ های آبخیزداری برای مردم اظهار داشت: با تقویت مشارکت مردم در این حوزه می‌توان سرمایه‌گذاری مردم و کشاورزان را برای اجرای طرح‌های آبخیزداری افزایش داد که در استان یزد نمونه این مشارکت را داریم.  

انتهای پیام/ص/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول