به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران در حاشیه بازدید اهالی رسانه از پروژه ساخت مترو پرند اظهار داشت: در سال 99 بودجهای که بر اساس ردیف بودجه کشور برای پیشرفت این پروژه اختصاص داده شده بود، حدود 50 میلیارد تومان بود که با پیگیریهای شهرداری تهران در سال 1400 برای اولین بار این بودجه 250 میلیارد تومان در نظر گرفته شد و اکنون آنچه که سازمان برنامه و بودجه داده است حدود 250 میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: البته تفاوت بودجه 1400 مترو پرند با سال 99 این است که به طور کلی بودجه در نظر گرفته شده از خزانه اسلامی با سررسید دو ساله است ولی برای بودجه 1400 این موضوع با سررسید سه ساله در نظر گرفته شد و برای سال 1403 نقد میشود.
مدیرعامل شرکت مترو تهران ادامه داد: با در نظر گرفتن سررسید سه ساله و کاهش ارزش پول ارزش بودجه نیز کاهش مییابد و عملاً برنامهها آنطور که باید پیش نخواهد رفت.
امام خاطرنشان کرد: سناریویی که سال گذشته در مترو تهران پیشبینی کردیم این بود که حداقل از دو لاین رفت و برگشت از تهران به پرند حداقل یک لاین راهاندازی شود که یک لاین به طور کلی 750 میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.
وی گفت: اگر بودجه دولت را هم بگیریم که همان از طریق بودجه خزانه اسلامی است باز هم 650 میلیارد تومان دیگر کم خواهیم داشت تا بتوانیم تا یکسال دیگر راهاندازی یک لاین را انجام دهیم.
مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: پیمانکاران پای کار برای پیشرفت پروژه هستند و نیازمند حمایت دولت هستیم تا اتفاقات خوبی برای سال 1401 رقم بخورد.
امام گفت: البته ما به محدودیتهای دولت واقف هستیم و پیشنهاد داشتیم که 25 هکتار زمینی که در این شهر جدید قرار دارد را و مربوط به شرکت عمران شهرجدید است برای پروژه اختصاص دهند البته 25 هکتار دیگر نیز پیش از این در نظر گرفته شده بود که برای پایانه اختصاص یافت.
وی گفت: برای اینکه برای تأمین اعتبار مورد نیاز به جای بودجه نقد این زمینهای شرکت شهرجدید عمران را در اختیار پیمانکاران قرار دهیم نیاز است که کاربری زمینها از طریق کمیسیون ماده 5 تغییر کند و اگر این موضوع محقق شود کارها با سرعت پیش خواهد رفت.
مدیرعامل شرکت مترو تهران با اشاره به اینکه انتظار نداریم که دولت 650 میلیارد تومان مورد نیاز را از طریق منابع نقدینگی به ما بدهد، گفت: در صورت تغییر کاربری این زمینها میتوان پروژه را جلو برد البته در دولت قبل صورتجلسهای بین استانداری تهران و شهرداری پرند و شورای شهر این شهر و شهرداری تهران و شرکت عمران شهرهای جدید انجام شد ولی به سرانجام نرسید که ما درخواست داریم با همت استانداری تهران و وزارت راه و شهرسازی اقدامات انجام گیرد تا دستمان باز شود و به هدفگذاریها برسیم.
امام خاطرنشان کرد: شهر جدید پرند در 35 کیلومتری غرب پایتخت واقع شده و بخشی از این پروژه در محدوده حدفاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول 4 کیلومتر در سال 95 و بخش دیگر از ایستگاه شهرآفتاب تا فرودگاه امام به طول 26 کیلومتر در مرداد 96 تکمیل و به بهرهداری رسید.
وی اعلام کرد: بخش نهایی این طرح از ایستگاه امام تا پرند امتداد دارد که حدود 20 کیلومتر مسافت را شامل میشود و علیرغم پیشرفت 90 درصدی عملیات ساختمانی به دلیل کمبود اعتبارات کامل نشده است.
مدیرعامل شرکت مترو تهران با اعلام اینکه امکان بهرهبرداری از خط مترو شهر جدید پرند تا یکسال آینده وجود دارد گفت: انشاءالله با تأمین اعتبار مورد نیاز از منابع غیرنقد و همکاریهای بیشتر شاهد اتفاقات خوب برای اهالی پرند خواهیم بود.
انتهای پیام/