اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

حصول توافق سیاسی در سودان؛ حمدوک به نخست‌وزیری بازگشت

منابع خبری گفتند که توافق سیاسی در سودان حاصل شده است که بر اساس آن قرار است یک دولت منتخب مدنی در این کشور تشکیل شود.

حصول توافق سیاسی در سودان؛ حمدوک به نخست‌وزیری بازگشت

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های محلی در سودان صبح امروز (یکشنبه/۳۰ آبان) اعلام کردند، گروه نظامی در شورای حاکمیتی با «عبدالله حمدوک» به توافق رسیده‌اند و قرار است حمدوک بار دیگر به نخست‌وزیری بازگردد.

شبکه خبری الجزیره بعد از ظهر امروز خبر داد که این توافق حاصل شده و «عبدالفتاح البرهان»  رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان در مراسم امضای توافق حضور داشته است.

به گزارش الجزیره، بر اساس این توافق، طرفین «متعهد می‌شوند که برای تکمیل مسیر دموکراسی، تلاش کنند... سند قانون اساسی نیز مرجع تکمیل دوره انتقالی است».

بر اساس این توافق، سند قانون اساسی باید اصلاح شود؛ به نحوی که پس از اصلاح، تمامی اقشار سودان بتوانند مشارکت سیاسی داشته باشند.

در این توافق آمده است: «مشارکت بین غیر نظامیان و نظامیان، تضمین امنیت سودان است... شورای حاکمیتی نیز ناظر بر انجام وظایف دوره انتقالی است، ولی در فعالیت اجرایی، هیچ مداخله‌ای نخواهد داشت».

بر اساس این توافق، درباره تظاهراتها و افرادی که در جریان آن کشته و زخمی شدند، تحقیقاتی آغاز خواهد شد و در زمان معین، باید قدرت به یک دولت مدنی منتخب واگذار شود.

در این توافق تأکید شده است که همه زندانیان سیاسی باید آزاد شوند.

حمدوک پس از امضای این توافق گفت: «هر گاه به نقطه بی‌بازگشت رسیدیم، بار دیگر به مسیر درست بازگشته‌ایم... کشور را به مسیر درست بازخواهیم گرداند».

وی هچنین مدعی شد: «باید بر سر نحوه حکومت در سودان به توافق رسید... امضای توافق، درها را به روی حل تمامی مسائل و مشکلات انتقال [قدرت] باز می‌کند».

در سال ۲۰۱۹ بود که در پی سرنگونی «عمر البشیر» در سودان توافقی برای تقسیم قدرت -تا زمان برگزاری انتخابات در اوایل ۲۰۲۴- میان نظامیان و ائتلافی از گروه‌های مدنی به نام «الحریه و التغییر» تقسیم و شورای انتقالی تشکیل شد. ریاست این شورا را البرهان بر عهده گرفت و حمدوک به عنوان نماینده گروه‌های مدنی در قدرت نخست‌وزیر شد.

اما صبح روز دوشنبه (پانزدهم اکتبر) رسانه‌ها از وقوع کودتای نظامی در سودان و بازداشت عبدالله حمدوک نخست‌وزیر و تعدادی دیگر از وزرای دولت انتقالی این کشور خبر دادند.

ساعاتی بعد از انتشار خبرهای اولیه درباره کودتا در سودان، عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان با اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور از انحلال شورای حاکمیتی و شورای وزیران سودان خبر داد.

در پی این موضوع تظاهرات مردمی در سودان به راه افتاد و حدود چهل معترض به دست نظامیان ارتش این کشور کشته شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول