اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

امضای 18 سند همکاری در سفر رئیس جمهور ازبکستان به مسکو

رؤسای جمهور ازبکستان و روسیه در چارچوب دیداری در شهر «مسکو» بر پایبندی به روابط و همپیمانی راهبردی بین دو کشور تاکید کردند.

امضای 18 سند همکاری در سفر رئیس جمهور ازبکستان به مسکو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در چارچوب دیداری در شهر «مسکو» بر پایبندی به روابط شراکت و هم پیمانی راهبردی بین دو کشور تاکید کردند.

رئیس جمهور روسیه در این دیدار که در کاخ «کرملین» برگزار شد، گفت: ازبکستان نه تنها یک همسایه نزدیک ماست، بلکه هم پیمان ماست. یک کشور بزرگ منطقه‌ای است که ما را مشترکات تاریخی و در حال حاضر نیز جهات زیادی به هم پیوند می‌دهد.

پوتین افزود: هم اکنون 18 درصد مبادلات بازرگانی ازبکستان متعلق به روسیه است. مبادلات بازرگانی با وجود پاندمی افزایش می‌یابد که در سال گذشته میلادی بیش از 15 درصد افزایش پیدا کرده است. این یک شاخص بسیار مناسب است که ما حتی در دوران سخت نیز به طور موفقیت آمیز همکاری می‌کنیم.  

وی همچنین اظهار داشت: امروز همکاری میان ما در تمام ابعاد از جمله اقتصادی، روابط فرهنگی، زیربناهایی و حمل و نقلی انجام می‌گیرد. ما موضوعات بسیاری برای بررسی داریم.  

رئیس جمهور ازبکستان نیز گفت: طی سال‌های اخیر در روابط دو کشور دستاوردهای بزرگی به دست آمده است، ما چنین شاخص هایی را هیچ وقت نداشتیم. چنانچه اظهار داشتید، مبادلات بازرگانی افزایش می‌یابد، به طوری که طی 5 ماه گذشته میلادی در سطح 5 میلیارد دلار قرار گرفته، تا پایان سال نیز در سطح 7 میلیارد دلار قرار خواهد گرفت. چنین شاخص‌هایی در روابط ما هنوز مشاهده نشده است.  

میرضیایف ادامه داد: کمیسیون بین دولتی به ریاست نخست وزیران به طور فعال برگزار می‌شود. قبل از سفر اقدامات جدی انجام شده است که می‌توان به برگزاری 3 نشست بزرگ از جمله نشست‌های منطقه ای، آموزشی و رسانه‌ای اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر به نتایج اشاره کنیم، امروز طرح‌هایی به مبلغ 14 میلیارد دلار در دست تنظیم است.

میرضیایف همچنین عنوان کرد: امروز، به نظرم، برای بررسی مسائل بین منطقه‌ای، روابط دوجانبه، مسائل امنیتی و افغانستان یک فرصت خوبی داریم.

روسای جمهور ضمن رضایتمندی بزرگ بر سطح بالای روابط دوجانبه بین دو کشور مبنی بر شراکت و هم پیمانی راهبردی تاکید کردند.

در چارچوب این گفت و گو، به گسترش بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی و سرمایه گذاری توجه خاص شد.

روسای جمهور بر اهمیت گسترش همکاری‌های سرمایه گذاری در تمام زمینه‌های اقتصادی تاکید کردند. دومین نشست همکاری‌های بین منطقه‌ای که در آستانه سفر رئیس جمهور ازبکستان برگزار شد، در این زمینه نقش بزرگی ایفا کرده است. قراردادهای جدید در زمینه‌های صنعتی، انرژی، حمل و نقلی، داروسازی، صنایع نساجی و غذایی امضا شد.  

میرضیایف تاکید کرد که در زمینه اقتصادی هنوز پتانسیل بزرگ برای گسترش همکاری‌های دوجانبه وجود دارد. در این ارتباط چشم انداز گسترش همکاری‌های متقابل در زمینه‌های اولویت دار مورد بررسی قرار گرفت.   

روسای جمهور همچنین به گسترش همکاری‌های فرهنگی توجه خاص داشتند.

تاکید شد که در ماه می سال جاری میلادی در شهر «بخارا» نشست روسای دانشگاه‌ها، روزهای 16 و 17 نوامبر در شهر «مسکو» و دومین همایش آموزشی برگزار  شد و طی آنان بیش از 35 قرارداد در ابعاد جدید شراکت به امضا رسیده است.

روسای جمهور همچنین در مورد مسائل منطقه‌ای و بین المللی مورد علاقه طرفین نیز تبادل نظر کردند.

همچنین بر اهمیت تداوم رایزنی‌های دوجانبه بین دستگاه‌های سیاست خارجی و دفاعی دو کشور تاکید شد.

طرفین در مورد مسایل امنیت منطقه‌ای و اوضاع افغانستان نیز تبادل نظر کردند.  

طرف روسیه از گام‌های مهم ازبکستان مبنی بر ارائه کمک به روند صلح آمیز در افغانستان استقبال کرد.  

روسای جمهور آمادگی خود را برای گسترش همکاری‌های متقابل در چارچوب سازمان ملل متحد، جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع، سازمان همکاری شانگهای و دیگر ساختارهای بین المللی ابراز داشتند.    

طرفین در پایان این دیدار که در فضای صمیمی و دوستانه برگزار شد، مجددا پایبندی خود را برای تحکیم روابط شراکت و هم پیمانی راهبردی بین ازبکستان و روسیه تاکید کردند.

روسای جمهور در پایان مذاکرات بیانیه مشترک در مورد همکاری‌های متقابل در زمینه تامین امنیت بین المللی اطلاع رسانی را صادر کردند که در مجموع در چارچوب این سفر 18 سند دوجانبه به امضا رسید.

شایان ذکر است که طی سال‌های اخیر در این زمینه‌ها موفقیت‌های بزرگی به دست آمده است. نشست کمیسیون مشترک در سطح نخست وزیران و نشست کمیسیون بین دولتی در همکاری‌های اقتصادی به طور منظم برگزار می‌شود. همکاری های نزدیک بین مناطق برقرار شده است. فقط در سال جاری میلادی بیش از 50 سفر متقابل در سطح بالا انجام شده است.

در سال 2020 میلادی مبادلات بازرگانی بین دو کشور از سطح 5 میلیارد و 600 میلیون دلار فراتر رفته است. طی 10 ماه گذشته سال جاری میلادی این شاخص به 6 میلیارد دلار رسیده است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری میلادی به سطح 7 میلیارد دلار نزدیک شود.  

طی 4 سال اخیر تعداد شرکت‌ها با مشارکت سرمایه روسیه در ازبکستان 2 برابر افزایش یافته و تقریبا به 3 هزار واحد رسیده است.

امروز حجم سرمایه گذاری‌های روسیه در اقتصاد ازبکستان از 10 میلیارد دلار فراتر رفته و این شاخص در حال افزایش است. هم اکنون تنظیم طرح‌های اولویت دار به ارزش 14 میلیارد دلار انجام می‌شود.

روسیه یکی از بزرگ ترین همکاران اقتصادی و بازرگانی ازبکستان است.

مبادلات بازرگانی این دو کشور در سال 2020 میلادی با 15.4 درصد کاهش نسبت به سال 2019 میلادی در سطح 5 میلیارد و 641 میلیون دلار قرار گرفته است.

در حال حاضر در ازبکستان بیش از 961 واحد شرکت مشترک با سرمایه‌گذاری روسیه فعالیت می‌کنند. در ازبکستان نمایندگی 64 شرکت روسیه به ثبت رسیده است.

در روسیه نیز بیش از 560 شرکت شراکت سرمایه‌گذاران ازبکی در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

روسیه استقلال این کشور را در تاریخ 20 مارس سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این  دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول