اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید مقامات ترکمنستان و آذربایجان بر همگرایی و توسعه بیشتر روابط

رئیس جمهور ترکمنستان با وزیر اقتصاد آذربایجان گسترش هر چه بیشتر روابط دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

تأکید مقامات ترکمنستان و آذربایجان بر همگرایی و توسعه بیشتر روابط

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در دیدار با «میکائیل جباروف چنگیز اوغلو» وزیر اقتصاد آذربایجان، گسترش هر چه بیشتر روابط دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

محورهای اصلی این گفت و گو، همکاری در حوزه‌های سیاسی، تجاری و اقتصادی، حمل و نقل و ارتباطات و البته سوخت و انرژی مشخص شده است.

در ابتدای دیدار، تعارفات دیپلماتیک و ابلاغ سلام و پیام‌های دوستی «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان به همتای ترکمنستانی خود صورت گرفت.

در ادامه وزیر اقتصاد آذربایجان اظهار داشت کشورهای ما از دیرباز با پیوندهای دوستانه و حسن همجواری با یکدیگر متحد شده‌اند که این امر مرهون ریشه تاریخی، فرهنگی و معنوی دو ملت است که در طول قرن‌ها توسعه یافته و در عصر جدید، روابط ترکمنستان و آذربایجان کیفیت و محتوای جدیدی بدست آورده است.

چنگیز اوغلو خاطرنشان کرد: آذربایجان برای توسعه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور اهمیت بسیاری قائل است.

وی خاطر نشان کرد که در این زمینه، توصیه‌های سران دو کشور زمینه لازم را برای دستیابی به اهداف و مقاصد گفت و گوی بین دولت‌ها را تقویت می‌کند.

به نوبه خود رهبر ملت ترکمنستان، با ابلاغ بهترین آرزوها برای رئیس جمهور آذربایجان و مردم این کشور تعهد «عشق آباد» را که همواره روابط حسنه با نزدیکترین همسایگان خود را ارج نهاده است، اظهار داشت که روابط دو کشور همواره در مسیر رشد و پویایی است. 

بردی محمداف با تاکید بر ماهیت استراتژیک همکاری‌های بین دولتی در زمینه‌های سیاسی، تجاری و اقتصادی، حمل و نقل و ارتباطات، علمی، فنی، فرهنگی و بشردوستانه بر اهمیت تقویت نقش کمیسیون بین دولتی ترکمنستان و آذربایجان در زمینه‌های مختلف تاکید کردند.

در این دیدار تاکید شد که همکاری اقتصادی به عنوان یک نهاد هماهنگ کننده برای توسعه روابط در جهات مختلف است.

در این زمینه خاطرنشان شد که سرمایه گذاری‌های متقابل یکی از عوامل گسترش مشارکت ثمربخش است.

در عین حال تاکید شد که تداوم فراهم کردن شرایط مناسب اقتصادی، ایجاد بستر مناسب و قانونی برای فعالیت کارآفرینان و  تشکیل مجامع و نشست‌ها به تقویت ارتباطات بین محافل تجاری دو کشور کمک می‌کند.

در این دیدار خاطرنشان شد که موقعیت جغرافیایی دو کشور همسایه، زمینه‌های مساعدی را برای تحقق پروژه‌های مشترک در جهت ایجاد کریدورهای حمل و نقل و ترانزیتی فرا قاره‌ای ایجاد می‌کند زیرا مسیرهای زمینی و دریایی برای حمل و نقل کالا سود آوری بسیاری دارد.

همچنین تاکید شد که ادغام آنها در زیرساخت‌های حمل و نقل بین المللی می‌تواند بسیار موثر باشد.

در این زمینه وزیر اقتصاد آذربایجان بر اهمیت ابتکارات خلاقانه رهبر ترکمنستان تاکید کرد.

وی گفت: توافقات به دست آمده در سفر رئیس جمهور ترکمنستان به آذربایجان انگیزه قدرتمندی برای توسعه بیشتر روابط حمل و نقل و لجستیک ایجاد کرده است.

در این زمینه تاکید شد که دو کشور با استفاده از زیر ساخت‌های مدرن خود خدمات ترانزیتی را به کشورهای مختلف ارائه می‌کند.

در ادامه بردی محمداف بر موضوع انرژی تمرکز کرد که در اقتصاد ملی ترکمنستان و آذربایجان موقعیت استراتژیک دارد.

طرفین با تاکید بر اینکه توسعه این بخش برای هر دو کشور که دارای بزرگترین میادین نفت و گاز هستند، از اولویت خاصی برخوردار است.

در پایان این دیدار، دو طرف ابراز اطمینان کردند که روابط بین دو کشور بر مبنای همکاری بلندمدت و سازنده و مملو از محتوای جدید، تقویت خواهد شد.

خاطر نشان می‌شود که بحث و گفت و گو در مورد اکتشاف و توسعه مشترک منابع هیدروکربنی میدان «دوستلیک» در ماه‌های اخیر پس از امضای یادداشت تفاهم بین دولت‌های ترکمنستان و آذربایجان شتاب بیشتری گرفته است.

شایان ذکر است که هر دو کشور از موقعیت ژئواکونومیک و همچنین ژئواستراتژیک مطلوبی برخوردار هستند که تضمین کننده کارایی بالا برای همکاری مشترک در بخش حمل و نقل و لجستیک است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول