اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

مشاهدات میدانی خبرنگار فارس از مناطق زلزله‌زده هرمزگان/ از توزیع 5 هزار چادر تا آغاز بازسازی از روز پنجم+عکس و فیلم

با ورود سپاه و ایجاد آرامش در زمینه توزیع چادر و اقلام امدادی، حالا تیم‌های مشترکی از قرارگاه مدینه نیروی زمینی سپاه و سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان برای ارزیابی نیازهای مردم و همین طور بررسی سطح آسیب‌ها در هر محله و روستا و برنامه ریزی برای بازسازی آنان نیز وارد میدان شده‌اند.

مشاهدات میدانی خبرنگار فارس از مناطق زلزله‌زده هرمزگان/ از توزیع 5 هزار چادر تا آغاز بازسازی از روز پنجم+عکس و فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، با گذشت 5 روز از زلزله مهیب ۶.۳ و ۶.۴ ریشتری در هرمزگان که کانون آن در فین در ۵۰ کیلومتری شمال بندرعباس بود، خبرنگار فارس برای سومین بار پس از زلزله راهی مناطق مختلف آسیب ‌دیده شد تا اقدامات انجام شده نسبت به روزهای گذشته را مورد بررسی قرار دهد.

 

مشاهدات عینی حکایت از آن دارد که زندگی در تمامی مناطق زلزله‌زده جاری است و با وجود این که بسیاری از مردم خانه‌های خود را از دست داده‌اند اما با مشاهده حضور مستمر مسؤولان در کنار آنان و فعالیت گروه‌های جهادی و آغاز کار آواربرداری از برخی روستاها که بلافاصله پس از اسکان اضطراری انجام گرفت، روحیه‌ها بالا و باقی است.

** روستای گیشان غربی که بیشترین آسیب را از زلزله‌ دیده، شاهد بیشترین تراکم فعالیت جهادی نیز هست. بنیاد مسکن بلافاصله پی‌کنی خانه‌ها را پس از انتقال آوار آنها آغاز کرده و به گفته رضا مدرس معاون عمرانی استانداری هرمزگان، برای تمام خانوارهای ساکن این روستا، خانه جدید ساخته خواهد شد. آن سو تر تیمی از پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس نیز با دستور استاندار هرمزگان به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع استان پای کار ساخت و ساز در مناطق زلزله‌زده آمده‌اند نیز مهیای مشارکت در بازسازی هستند.

** مردم مناطق زلزله‌زده به اندازه کافی چادر دارند. لااقل در بیش از 8 روستایی که خبرنگار فارس امروز به آنها سرکشی کرد، چادر به اندازه کافی برای مردم برپا شده است.

** در سرزه اما شورا و دهیاری در حضور خبرنگار فارس از مدیرکل هلال احمر هرمزگان درخواست تعداد بیشتری از چادر را دارند. به گفته سلحشور مدیرکل هلال احمر هرمزگان، امشب تعداد دیگری چادر نیز به منطقه می‌رسد تا در میان خانواده‌هایی که جمعیت بیشتری دارند توزیع شود.

 

** مدیرکل هلال احمر هرمزگان در همین باره به خبرنگار فارس گفت: تا ظهر روز ۵شنبه ۲۷ آبان بیش از ۵ هزار چادر منطقه توزیع شده است.

** پرسش فارس از میان مردم منطقه زلزله‌زده روی دیگر ماجرای وجود تقاضای بالا برای چادر در منطقه را نیز روشن می‌کند. ماجرا از این قرار است که با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، این روزها اوج کشت و کار در منطقه بوده و بسیاری از کارگران فصلی در این موقع از سال از منطقه بشاگرد و جنوب استان کرمان راهی بخش فین به عنوان یکی از کانون‌های کشاورزی خارج از فصل می‌شوند. گاهی جمعیت این منطقه در فصل کشاورزی تا دو برابر نیز افزایش می‌یابد و یکی از عمده‌ترین دلایلی که متقاضیان چادر از شمار منازل مسکونی بیشتر است نیز وجود کارگران فصلی در منطقه است که آنان نیز به چادر نیاز دارند. 

** رازمند، مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بندرعباس نیز به فارس گفت: در مناطق زلزله زده بخش فین شهرستان بندرعباس، ساخت دو هزار و ۴۹۸ واحد مسکونی نیاز است و  ۷۰۰ واحد نیز به تعمیر نیاز دارد.

** آوار برداری بزودی در دیگر روستاها از جمله در ذورتو، مزرا، لاور، فین و رضوان نیز آغاز می‌شود. این را رضا مدرس به خبرنگار فارس می‌گوید و تأکید دارد که برای انجام ساخت و سازهای جدید، دو تن از اساتید برجسته علوم زمین شناسی دانشگاه هرمزگان نیز با بررسی هر منطقه، وضعیت گسل‌های فعال را مشخص و در جانمایی ساخت‌و سازهای جدید نیز همفکری می‌کنند.

 

** با ورود سپاه و ایجاد آرامش در زمینه توزیع چادر و اقلام امدادی، حالا تیم‌های مشترکی از قرارگاه مدینه نیروی زمینی سپاه و سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان برای ارزیابی نیازهای مردم و همین طور بررسی سطح آسیب‌ها در هر محله و روستا و برنامه ریزی برای بازسازی آنان نیز وارد میدان شده‌اند.

 

 

** راه بندرعباس - سیرجان که از حدود ۸۰ کیلومتری بندرعباس تحت الشعاع این زمین لرزه بوده، به خوبی آثار زلزله را با خود به همراه دارد. وقتی از زیر پلی در مسیر جاده ترانزیتی بندرعباس - سیرجان در ورودی روستای گیشان عبور کردیم، آثار زلزله شدید بر چهره آن هویدا بود. ترک‌هایی بر پایه پل ظاهر شده بود که بنابر اعلام راهداری هرمزگان بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به ابنیه جاده‌ای خسارت وارد شده است.

 

** کودکان اما در میان هیاهوی زلزله، دل به برنامه‌ای شاد و مفرح داده‌اند که با همکاری استانداری هرمزگان و از سوی کانون پرورش فکری در جریان است. آنان شادمانه دل به رویای کودکی سپرده‌اند.

 

 

** زهرا کوچولو دختر خوش‌چهره و خندان اهل گیشان غربی از راه دور ما را صدا کرد و گفت: عروسکی که آن آقا بهم قول داده بود، امروز رسید! ما کنجکاو می‌شویم که ماجرا چیست و پدرش نقل می‌کند که در جریان بازدید شبانه آقای مخبر معاون اول رییس جمهور در ساعت 2 نیمه شب، زهرا کوچولو که بشدت از زلزله ترسیده بود، قول یک عروسک زیبا را از مخبر می‌گیرد و حالا عروسک به دست او رسیده بود. از او خواستیم عروسک را بیرون بیاورد تا ما هم ببینیم اما جواب شنیدیم که عروسک از تهران آمده و خسته است و خوابیده!

 

 

** آن سو تر دو کودک فارغ از همه دنیا، سوار بر تاب مستعملی در ورودی روستا برای هم از تاب تاب عباسی می‌گویند. تاب تاب عباسی، خدا منو نندازی، اگر میخوای بندازی توی بغل مامانم بندازی. و ما چقدر خدا را شکر می‌گوییم که با وجود شدیدترین و مهیب‌ترین زلزله تاریخ هرمزگان در سده‌های اخیر خسارت جانی به مردم وارد نشد. چه خوب که دو کودک مادری پرمهر دارند که آنان را در آغوش می‌گیرد.

 

** صدای شِنی بیل مکانیکی اما ما را به خود می‌آورد. کار آواربرداری خانه‌ای به کمک کامیون‌های اعزامی از بندرعباس از شرکت مهندسی زیرساخت خلیج فارس و بنیاد مسکن پایان یافته و آنان راهی سوی دیگر روستا می‌شوند.

** در میانه سرکشی از روستاهای زلزله‌زده در ورودی یک روستا، پیرزنی رنجور را در مقابل چادری دیدم. او گوش‌هایش درست نمی‌شنید اما به محض دیدن پیاده شدن ما از ماشین، جلو آمد و دست‌هایش را رو به آسمان کرد و خدا را شکر گفت و خواست ما را که جویای سلامتیش بودم به چادرش دعوت کند. این همه وسعت تنعم آنهم از زندگی که زلزله هیچ برایش نگذارده، ما را شرمنده می‌کند.

 

** در جای جای مناطق زلزله‌زده فین همه مردم یک دل خدا را شاکرند که زلزله آن گونه نبوده که جان عزیزان‌شان را بگیرد. بسیاری دلیل نبود تلفات در زلزله را وقت عصر عنوان می‌کنند که عموم مردم  خارج از خانه‌ها بوده‌اند.

** کانون زمین لرزه به گفته سازمان زمین شناسی، سرزه در بخش فین بوده است. نقطه دقیق کانون زلزله را با دکتر مهدی مسعودی دکترای زمین شناسی در مجاورت روستای سرزه بازدید کردیم. او می‌گوید: مطالعات دقیق زمین شناسی در منطقه مرکزی و شرقی و شمالی هرمزگان انجام نشده و در مورد رفتار گسل‌ها در منطقه وضعیت روشنی وجود ندارد. او از شکاف‌های عمیق روی زمین در کوه‌های حاشیه روستای سرزه نیز می‌گوید: این شکاف‌ها در مسیر گسل‌ اصلی نیستند. (مشروح گفت‌وگوی فارس با این دکترای زمین شناسی از محل کانون زلزله بزودی منتشر می‌شود)

 

** وقوع ۲۰۰ پس لرزه پس از زلزله اصلی. با بررسی سایت مرکز ژئوفیزیک ایران می‌توان وقوع بیش از 200 پس لرزه ثبت شده در منطقه را مشاهده کرد. از سوی دیگر گروه‌های جهادی مستقر در روستاهای همجوار با کانون زلزله نیز می‌گویند از شب تا صبح چندین بار منطقه می‌لرزد و بسیاری از خانواده‌هایی که با وجود خانه‌های به ظاهر سالم درخواست چادر دارند، از بیم همین پس لرزه‌ها است.

** در مجموع آنچه از منطقه زلزله‌زده می‌توان روایت کرد، حرکت به سمت عادی شدن شرایط با تلاش عمومی است. مهم‌ترین مسأله اما کار بازسازی جدی و مستمر منازل مردم است که اقدام سریع‌تر دولت برای ابلاغ اعتبارات حمایتی به بانک‌ها را می‌طلبد. بنیاد مسکن نیز نباید بگذارد کار و تلاش در این مناطق از حرکت باز ایستد. 

گزارش: مهدی خسروی 

عکاس و فیلمبردار: مهدی منصوری - جهانگیر حاجی زاده

انتهای پیام/ 88055 /ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول