اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

آزمایش، ۳۰ روز پس از سفر رئیس جمهور/ پایان وقت‌کشی مالکان

معاون اقتصادی استاندار فارس بیان کرد: حقوق کارگران، تولید و اشتغال اموری است که ما در مورد آن نه مسامحه خواهیم کرد نه کوتاه خواهیم آمد; دفتر ریاست جمهوری مکرر، هر هفته پیگیری می‌کند که؛ کار کارخانه آزمایش تا کجا پیش رفته و در چه مرحله ای قرار دارد.

آزمایش، ۳۰ روز پس از سفر رئیس جمهور/ پایان وقت‌کشی مالکان

ساسان مبینی، معاون اقتصادی استاندار فارس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شیراز با اشاره به اقدامات انجام شده پس از سفر رئیس جمهور، حول محور احیای کارخانه آزمایش با اشاره به اعلام آمادگی مدیران کارخانه برای راه اندازی مجدد تولید گفت: با توجه به این که  بخش عمده بدهی های کارخانه به بانک ملت است و چون رقم بدهی ها بالاست، تصمیم گیری بر عهده بانک ملت کشوری است بنابراین برای تعیین تکلیف بدهی ها جلسه ای با حضور استاندار، نماینده مالک و مدیر اجرایی کارخانه در دفتر بانک ملت کشور برگزار شد.

وی با بیان اینکه بانک مدعی انتقال اسناد بود و خود را مالک کارخانه می‌دانست اعلام کرد: طبق اسناد و مدارکی که مالک ارائه داد، مشخص شد چنین اتفاق نیفتاده و سند منتقل نشده است بنابراین بخشی از فرآیند تسهیل شد و نیازی به اقاله قرارداد انتقال مالکیت نیست.

مبینی با اشاره به نگرانی بانک در باب امهال و تقسیط بدهی ها افزود: نگرانی بانک از این جهت است که اگر مساعدتی هم در بحث تسهیل و تقسیط بدهی کند باز منجر به راه اندازی کارخانه و ایجاد اشتغال نشود. 

او تأکید کرد: البته از آنجا که اراده مقامات ارشد استان بر راه اندازی مجدد کارخانه است، مبنا بر این است که مسئله به گونه ای مدیریت شود که درنهایت به راه اندازی و اشتغال منتهی گردد.

مبینی خاطرنشان کرد: مقرر شد تصمیم گیری برای مساعدت بانک منوط به این شود که مالک برنامه عملیاتی خود را ظرف ۱۵ روز به سازمان صمت استان ارائه دهد، و در صورت تأیید این سازمان، پس از مطرح شدن در کار گروه رفع موانع تولید و تصمیمات کارگروه مربوطه، بانک مکلف به تقسیط و تسهیل و امهال گردد و مالک هم تعهد داد برنامه عملیاتی زمان بندی شده را ظرف ۱۵ روز آینده ارائه دهد، به این معنا که کار تقسیط و تسهیل بدهی ها همزمان با برنامه عملیاتی پیش رود و مالک نیز متعهد به ارائه برنامه عملیاتی به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، ظرف مدت ۱۵ روز شد.

بازی دو سر باخت

وی با اشاره بر اصرار بانک مبنی بر برگزاری مزایده خاطرنشان کرد: بانک مصر به برگزاری مزایده بود، اما در این صورت اتفاقی که رخ خواهد داد به نفع هیچ کدام از طرفین نخواهد بود. از آنجا که مطالبه مردم و فشار اجتماعی و همچنین اراده مدیریت ارشد استان  بر احیای کارخانه است قطعا هرگونه طرح  مزایده مجدد با دخالت حوزه قضایی ابطال خواهد شد. کما اینکه تا کنون دو مرتبه اتفاق افتاده است.

مبینی افزود: با تداوم این روند، رکود این واحد تولیدی ادامه خواهد یافت و نه منفعتی برای مالک خواهد داشت، نه بانک به معوقاتش خواهد رسید. بنابراین باید مسیری در پیش گرفت که هم مالک بتواند از مستحدثات استفاده کند و با ایجاد اشتغال، منافعش برگردد. هم بانک به تدریج بتواند معوقاتش را وصول کند. و با ایجاد اشتغال، فشارهای اجتماعی حاکم بر قضیه نیز پایان یابد.

اراده رئیس جمهور و استاندار بر احیای آزمایش است

معاون اقتصادی استاندار فارس  تأکید کرد: اکنون خواست و اراده رئیس جمهوری راه اندازی کارخانه آزمایش است و مکررا هر هفته پیگیر هستند که چه نتیجه‌ای حاصل شده است.

مالیات مسئله فرعی است 

وی در خصوص بدهی مالیاتی کارخانه آزمایش گفت: این مسائل مشکلات فرعی است و در  کارگروه های رفع موانع تولید استان نیز قابل حل است.  ما پله پله که شروع کنیم، این مسائل را همان ابتدا تعیین تکلیف خواهند شد. بدهی تامین اجتماعی، بدهی مالیاتی  در کنار تسویه بدهی بانک ملت بحث های جزئی است که به راحتی قابل حل است. 

مبینی در مورد تغییر اساس نامه کارخانه آزمایش توضیح داد: برند آزمایش در حال حاضر فعال و مشغول به تولید محصول است و  از این ظرفیت می شود برای شروع استفاده کرد. 

وی تصریح کرد: باید در نظر داشت آزمایش الان یک مجموعه کاملا خالی از امکانات تولیدی و تنها یک زمین و ساختمان است. حتی برق هم ندارد، تجهیزات برق و حتی کابل ها هم فروش رفته است. برگشت و راه اندازی چنین واحدی هرکدام زمان خودش را می برد، به همین دلیل برنامه عملیاتی قابل اجرا و امکان پذیر برای ما خیلی مهم است،  البته چون مالکان اصلی صاحب هولدینگ هستند و جاهای دیگر هم در حال تولیدند، بنظر میرسد این کار برایشان شدنی است.

این مسئول با اشاره  به ضرر طرفین افزود: ۳۰۰ میلیارد از سرمایه مالکان کارخانه بلوکه شده و نمی توانند از آن استفاده کنند.

وی با تاکید بر  تعین تکلیف بدهی ها، آن را مسئله ای ضروری  که سبب مسدود شدن حساب ها و تاثیر گذاری بر سایر حوزه ها می شود دانست و از این اتفاق به عنوان بازی دو سر باخت یاد کرد که همه چه مالک چه بانک و چه کسانی که خواهان احیای کارخانه هستند از آن متضرر می شوند.
مبینی در خصوص مزایده کارخانه تصریح کرد: در مورد مزاید حتی شاید مالک هم راضی باشد زیرا ارزش کارخانه بالای سیصد میلیارد تومان برآورد شده، جمع بدهی ها هم ۱۲۰ میلیارد می شود و مازادش سرمایه در گردشی است که می تواند جاهای دیگر از آن استفاده کند منتها اراده استان این نیست. و ما در تلاشیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

اتمام حجت با مالکان آزمایش 

معاون استاندار فارس در پاسخ به این پرسش که اگر اقدام به راه اندازی کارخانه شدنی بوده چرا تا کنون کوتاهی کردند؟ توضیح داد: البته این نقطه ابهام وجود دارد، اما باید اتمام حجت شود و  برنامه عملیاتی زمان بندی شده ارائه دهند تا اقدامات بعدی را از جهت تسهیل گری انجام دهیم، اگر این اتفاق نیفتد از مکانیزم های دیگر استفاده می شود و این جلسه از منظر استان برای تعیین تکلیف و اتمام حجت است.
وی در خصوص مهلت دادن های متوالی و افتادن آزمایش در فرسایش زمانی بیان کرد: قطعا اتفاقات افتاده باید یکجا خاتمه پیدا کند، با پیگیری جدی نهاد ریاست جمهوری و پیگیری شخص استاندار برای تعیین تکلیف موضوع، ما این ظرفیت را به هیچ عنوان معطل نمی کنیم و این بازه زمانی آخرین فرصت برای اتمام حجت   و تعیین تکلیف است. و به هیچ عنوان دنبال زمان خریدن و زمان دادن بیشتر نیستیم، اراده حوزه مدیریت ارشد استان بر تعیین تکلیف موضوع است و ما دیگر مسئله را مشمول مرور زمان نخواهیم کرد.

زمان بندی برای استفاده از همه ظرفیت آزمایش

مبینی در باره انتقال تولیدی که  اکنون با برند اجاره داده شده آزمایش انجام می شود به مرودشت گفت: اگر راه اندازی صورت بگیرد، هیچ اشکالی ندارد ظرفیتی که برون سپاری شده و از برند جای دیگر استفاده می شود، به تدریج با یک برنامه زمانبندی کامل برگردد، البته نه اینکه یک خط کوچک تولید تک محصولی بیاید، بلکه برنامه زمانبندی که مطالبه شده و میشود برای همین است که خط تولید اولیه شروع شود و به تدریج فازهای بعدی شکل بگیرد و توسعه بیابد و طبق برنامه زمان بندی از ظرفیت کامل استفاده شود.

پیگیری مداوم رئیس جمهور

وی تأکید کرد: حقوق کارگران، تولید و اشتغال اموری است که ما درموردش نه مسامحه خواهیم کرد نه کوتاه خواهیم آمد.

معاون استاندار فارس تصریح کرد: دفترریاست جمهوری مکرر، هر هفته پیگیری میکند که کار تا کجا پیش رفته و چه اتفاقی افتاد. و مداوم مسائل آزمایش توسط رئیس جمهور رصد می شود.

انتهای پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول