اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

کارگاه پارچه‌بافی ترکمن در گنبدکاووس راه‌اندازی می‌شود/ آموزش لباس محلی ترکمن با تلفیقی از هنر و سنت‌ به نسل جوان در گنبدکاووس

بافنده پارچه ترکمن و کارآفرین گلستانی گفت: برای احیا لباس زنان محلی ترکمن پارچه‌بافی ترکمن با تلفیقی از هنر و سنت به دختران جوان علاقمند آموزش داده می‌شود.

کارگاه پارچه‌بافی ترکمن در گنبدکاووس راه‌اندازی می‌شود/ آموزش لباس محلی ترکمن با تلفیقی از هنر و سنت‌ به نسل جوان در گنبدکاووس

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، پوشاک اقوام‌مختلف در جهان، از باورهای تاریخی و وقایع خاص آن منطقه نشات گرفته و در واقع جزیی از نماد فرهنگی و البته سنت‌های آن منطقه است.

بیشتر پوشاک‌های سنتی در جهان مربوط به یک دوره خاص بوده اما پوشاک ترکمن را نمی‌توان به دوره خاص مرتبط کرد و در واقع آنچه که قومیت‌های مختلف ایرانی را از هم متمایز می‌کند ترکیب عناصر دوره‌های مختلف تاریخی است.متاسفانه امروزه در شهر و روستاهای گلستان و ترکمن‌نشین کمتر با نوجوان ترکمن را‌با لباس‌های‌محلی در اجتماع می‌بینیم.

ورود مدهای جدید و بی‌هویت خارجی سبب از رونق افتادن لباس‌های بومی و محلی شده است.

خبرنگار خبرگزاری فارس گفت‌وگوی تفصیلی با سرکار خانم «فرشته مهماندوست» کارآفرین، دوزنده و بافنده لباس و پارچه‌های ترکمن انجام داده است که با هم می‌خوانیم:

فارس: لطفا درباره فعالیت‌های خود توضیحاتی دهید؟
مهماندوست: «فرشته مهماندوست» هستم از نوجوانی به دوزندگی و خیاطی علاقمند بوده و آموزش دیدم که بخش عمده آن مربوط به دوخت لباس‌های زنان ترکمن است.

فارس: در حال حاضر چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهید؟
مهماندوست:
از سال ۱۳۹۰ آموزشگاه خیاطی لباس محلی زنان ترکمن را با اخذ مجوزهای لازم شروع کردم و از سال ۱۳۹۳ در زمینه تلفیق هنر و سنت در لباس ترکمن فعالیت های خود را ادامه دادم و اکنون نیز علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی در این زمینه به آموزش دختران جوان ترکمن نیز می‌پردازم.

فارس: به نظر شما این آموزش‌ها چه تاثیری در حفظ و ماندگاری لباس‌های سنتی دارد؟
مهماندوست:
همانطور که می‌بینید در حال حاضر جوانان کمتر رغبت به پوشیدن لباس سنتی در اجتماع داشته و تنها در مراسمات خاص مانند عروسی این لباس‌ها و زیورآلات پوشیده می‌شود.


کارگاه آموزش دوخت لباس محلی ترکمن

 

با توجه به گذر زمان و کهولت سن هنرمندان و دوزندگان این رشته هنری بر آن شدم برای حفظ و احیا سنت‌های ترکمن به ویژه لباس ترکمن و استفاده از زیورآلات و سوزن‌دوزی‌ها در اینگونه لباس‌ها آموزشگاهی راه‌اندازی کرده و به دختران جوان علاقمند آموزش دهم.

فارس: استقبال جوانان از این آموزش‌ها چطور بوده است؟
مهماندوست: خوشبختانه هنوز جوانان و دختران علاقمند به این رشته‌های هنری وجود دارد و از سال ۱۳۹۰ تاکنون توانستم به بیش از یک‌هزار نفر‌این رشته هنری را آموزش دهم که برخی از آنها با علاقمندی و پشتکار توانستند بعد از دوره‌های آموزشی، مزون، کارگاه‌های تولیدی و حتی آموزشگاه باز کرده و فعالیت کنند.
به نظرم این شغل علاوه بر فعالیت در اجتماع می‌تواند‌ به عنوان مشاغل خانگی برای بانوان ترکمن محسوب شده و از این راه درآمدزایی داشته باشند.


لباس محلی مردان ترکمن

فارس: تاکنون در نمایشگاه‌هایی حضور داشتید؟

مهماندوست: بله در سال‌های گذشته به مدت سه سال‌متوالی در شیراز به همراه گروه پیوند اقوام ایران، در‌ کیش دو سال به عنوان عرضه محصولات ترکمن و در گرگان و گنبدکاووس در همه نمایشگاه‌هایی که فعال شده بود حضور داشتم و محصولات خود را معرفی و عرضه کرده‌ام.

فارس: برای فعالیت‌های خود در آینده چه برنامه‌هایی دارید؟
مهماندوست:
تلاش دارم تا کارگاه پارچه‌بافی ترکمن را راه‌اندازی کرده تا در این کارگاه دوخت لباس ترکمن به  صورت تلفیقی از هنر و سنت ترکمن در لباس‌های محلی آنها و نحوه استفاده از سوزن‌دوزی و زیورآلات در لباس‌های ترکمن و همچنین پارچه‌بافی ترکمن «کتن» به علاقمندان جوان آموزش داده شود تا این هنر ارزشمند همچنان احیا شود.


لباس محلی ترکمن در جشن‌ها و عروسی‌ها


لباس محلی زنان اقوام استان گلستان

همچنین تلاش دارم تا این حرفه و رشته به صورت یک استاندارد در مرکز آموزشی علمی کاربردی تدریس شده و گواهینامه معتبر به کارآموزان اعطا شود، به نظر بنده باید پارچه‌بافی ترکمن به صورت تلفیقی از هنر و سنت در رشته‌های کار و دانش و یا فنی و حرفه‌ای در‌ مدارس استان در نظر گرفته شود تا به عنوان یک رشته تدریس و به دانش‌آموختگان آن گواهینامه اعطا شود.

فارس: برای احیا این سنت ترکمن چه باید کرد؟
مهماندوست:
به نظر می‌رسد حمایت و فرهنگ‌سازی استفاده از لباس‌های‌ محلی در کشور دو عامل‌مهم احیا سنت‌های هر قوم باشد.
حمایت از تولیدکنندگان و هنرمندان این رشته با ارائه تسهیلات با کارمزد پایین، امکانات مورد نیاز تا حد زیادی در احیا رشته‌های هنری موثر است.
انتهای پیام/۲۳۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول