اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

تعلل چندین ساله در تکمیل حادثه‌خیزترین محور مواصلاتی سروستان/ بازخوانی وعده‌هایی که ادامه دار است

تقاطع غیرهمسطح مومن آباد نقطه اتصال دو مسیر ارتباطی در شرق شیراز است که به دلیل مختصات هندسی، نقطه‌ای پرخطر و حادثه ساز در جاده‌های فارس محسوب می‌شود.

تعلل چندین ساله در  تکمیل حادثه‌خیزترین محور مواصلاتی سروستان/ بازخوانی وعده‌هایی که ادامه دار است

به گزارش خبرگزاری فارس از سروستان، تقاطع غیر همسطح مؤمن آباد سروستان، بخش قابل توجهی از بار ترافیکی مسیر شیراز اصفهان را تحمل می‌کند و خودرو هایی که از کرمان، زاهدان، بندرعباس و شهر های شرقی فارس قصد حرکت به سمت پاسارگاد و اصفهان را دارند، از این محور تردد می‌کنند.

همزمان با احداث جاده خرامه به سروستان در شهریور ماه سال 96 که با حضور مسئولان ارشد شهرستانی، استانی و کشوری افتتاح شد با توجه به اهمیت این محور و حجم ترددها، باید تقاطع غیرهمسطح سروستان- خاوران هم اجرا می‌شد که به دلایل نامعلوم این بخش کار، از پروژه اصلی حذف شده است در صورتی که گفته می شد احداث تقاطع غیر همسطح از ابتدا که این پروژه به مناقصه گذاشته شده بخش جدا نشدنی این پروژه بوده است.

با توجه به اینکه این محور مواصلاتی، یک جاده ترانزیتی و اصلی است و گفته می شود در طول شبانه روز بیش از چند هزار خودرو از این مسیر به سمت شهرها و استان‌های شرقی فارس تردد می‌کند  و جاده فسا، ترانزیتی بندر عباس و کرمان نیز از این مسیر می‌گذرد امکان انسداد کامل مسیر نیست ولی مشاهده می شود که ایمن سازی این محور هیچ وقت در اولویت پروژه های استان و شهرستان نبوده است.

در آخرین روزهای تیرماه سال 98 در پی اعتراضات شدید مردم نسبت به مسدود سازی تقاطع مرگ که باعث از بین رفتن یک خانواده چهار نفری شده بود مسئولین شهرستان قول مساعد برای ایمن سازی دادند و دستگاه قضا با ابراز ناراحتی گفت: از همه ظرفیت های ممکن و موجود در سطح شهرستان و استان جهت اقدام عاجل در راستای رفع خطر جانی مردم در این محور مواصلاتی استفاده می کنیم و ان شاء الله به زودی اقداماتی قاطع و قانونی صورت خواهد گرفت.

به مدت کمتر از پنج ماه از آن حادثه در هفته اول دی ماه 98 دو حادثه دلخراش به فاصله ده روز اتفاق افتاد که باز هم با واکنش های شدید مردم رو به رو شد و حیاتی بودن ساخت این تقاطع را بیشتر از پیش یادآور شد.

در همین خصوص نائب رئیس شورای شهر بیان کرد: ضمن پیگیری و جلسات متعدد که با مسئولین شهرستانی و به ویژه استانی داشتیم وعده شروع عملیات احداث تقاطع غیر همسطح مومن آباد از اوایل مرداد ماه داده شد اما دریغ از عمل به وعده های داده شده. 

وی گفت: مسؤولین با اشاره به اینکه از زمان افتتاح جاده فرعی سروستان-خرامه تا امروز ۳۶ نفر فوتی ناشی از تصادف در این تقاطع داشته ایم اعلام کردند عدم عمل به تعهد دستگاه های مقصر در این حادثه را به جد پیگیری خواهند کرد.

پس از اعتراضات شدید مردمی طی چند روز بعد از این واقعه، در 8 دی ماه عنایت الله رحیمی استاندار فارس در سفر به شهرستان سروستان از نقطه حادثه خیز و تقاطع غیر همسطح سه راهی مومن آباد بازدید کرد.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی مرحله دوم ساخت این طرح با اعتبار ۱۸ و نیم میلیارد تومان آغاز شد است قول داد که این طرح در مدت 18 ماه به بهره برداری و در زمان بندی مشخص شده به اتمام خواهد رسید. بعد از گذشت بیشتر از 22 ماه از این قول و رسانه ای کردن شروع این پروژه که طی مراسمی با حضور استاندار برگزار شد به گفته رئیس اداره راه و شهرسازی سروستان، این طرح در حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. 

حمید خزائی گفت: این پروژه در اواخر سال 98 به ما سپرده شد چون تامین اعتبار نشد و نتوانستیم پول لازم را به پیمانکار تزریق کنیم اتمام پروژه با اختلال رو به رو شد.
وی با اشاره به اینکه با همه مشکلات موجود، قسمت راست گرد جاده به مرحله آسفالت ریزی رسیده توضیح داد: بعد از قسمت چپ جاده که در حال ساخته شدن است ستون وسط ساخته می شود که درحال حاضر محوطه ای زده شده و تیر و ستون ریزی داریم.

رئیس اداره راه و شهر سازی ادامه داد: قسمتی از جاده که به سمت نظرآباد کشیده می شود، تکمیل شده و به آسفالت ریزی رسیده و ان شاالله در نظر داریم در صورت امکان جاده را تا روستای نظرآباد ادامه بدهیم.

  خزائی با تاکید بر اینکه پروژه به آرامی پیش روی دارد و همین که تا به حال متوقف نشده جای امیدواری است افزود: با توجه به تورم موجود در این مدت چنانچه اعتبارات لازم تامین نشود مدت زمان اتمام پروژه قابل تخمین نیست.

وی با بیان مشکلات زیادی که برسر راه این پروژه قرار داشته است گفت: پیمانکار تا حدودی آهن آلات و وسایل مورد نیاز را تهیه کرده و در انبار دارد ولی مشکلاتی مثل گرانی سیمان داشتیم که با تلاش های فرمانداری سروستان این مسئله نیز حل شده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی با بیان اینکه ما در این اداره نسبت به کارمان تعهد داریم ادامه داد: وظیفه ما این است که مشکلات این چنینی را برطرفکرده ولی برخی از مسائل مانند مشکلات مالی و نبود بودجه نه تنها در اداره ما بلکه در تمام ادارات، دست ما را برای ارائه خدمت به همشهریان عزیز بسته است.

خزائی در پایان گفت: با توجه به تورم بالا هر چه زمان بیشتر سپری می شود نگرانی ما نسبت به اتمام کار بیشتر می شود البته چنانچه نماینده محترم مجلس و مسئولین ارشد استان و شهرستان بودجه ای را به این پروژه اختصاص  بدهند جای هیچ نگرانی نیست. 
 
در تصادف ها علت‌های و عوامل مختلفی دخیل هستند که بخشی از آن محصول خطاهای انسانی است اما بخش زیادی هم مربوط به ایمن‌سازی مسیرها و جاده‌ها است، مسئله ای که باید بیشتر به آن پرداخت و با توجه به میزان تصادفات جاده ای در استان فارس نسبت به تصادفات کشوری، این موضوع باید در اولویت برنامه ریزی و توجه مسئولان در استان فارس قرار بگیرد.

انتهای پیام/ف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول