اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تولید سالانه 90 میلیون تن نفت خام در قزاقستان

رئیس جمهور قزاقستان گفت: قزاقستان در حال حاضر با تولید 90 میلیون تن نفت خام در سال یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان این نوع محصول در جهان به شمار می‌رود.

تولید سالانه 90 میلیون تن نفت خام در قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان در مراسمی به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس کنسرسیوم خط لوله کاسپین شرکت و سخنرانی کرد.

وی ضمن تبریک به شرکت کنندگان به مناسبت سالگرد تاسیس این کنسرسیوم خاطرنشان کرد: بخش نفت و گاز یکی از صنایع کلیدی است که رشد اقتصاد قزاقستان را تعیین می‌کند.

تاکایف افزود: برای توسعه این حوزه، سرمایه‌ کلانی از خارج جذب و فناوری‌های پیشرفته معرفی شده‌اند. قزاقستان در حال حاضر با تولید 90 میلیون تن نفت در سال یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان این نوع محصول در جهان به شمار می‌رود.

بنابر سخنان رئیس جمهور قزاقستان، احداث سیستم خط لوله کاسپین که نفت این کشور از طریق آن صادر می‌شود تاثیر ویژه‌ای بر توسعه بخش نفت و گاز داشته است.

وی خاطرنشان کرد که اجرای این طرح انگیزه قابل توجهی برای توسعه میادین بزرگ با استانداردهای جهانی مانند «تنگیز»، «کاراچغانک» و «کاشاگان» ایجاد کرد که امروز 60 درصد از کل تولید نفت این کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

تاکایف افزود: این کنسرسیوم به بزرگترین پروژه حمل و نقل بین المللی نفت با مشارکت قزاقستان و روسیه و همچنین شرکت‌های نفتی برجسته مانند «شورون»»، «انی»، «لوک‌اویل» و «شل» تبدیل شده است.

به گفته تاکایف، امروزه کنسرسیوم خط لوله کاسپین نمونه‌ای از فعالیت هماهنگ و کارآمد همه سهامداران است. از سال 2001 بیش از 750 میلیون تن نفت قزاقی از طریق این خط لوله به بازارهای جهانی صادر شده است.

وی با بیان این که ظرفیت خروجی این خط لوله تقریبا 2.5 برابر افزایش یافته (تا 67 میلیون تن در سال) گفت: قرار است تا سال 2023 این رقم به  80 میلیون تن افزایش یابد.

بنابر سخنان وی، به طور کلی کنسرسیوم خط لوله کاسپین یک عنصر کلیدی مجموعه نفت و گاز قزاقستان است که سهم قابل توجهی در توسعه اقتصادی کشور و تضمین رفاه شهروندان آن دارد.

تاکایف تصریح کرد: کنسرسیوم مذکور به نمادی از همکاری طولانی مدت قزاقستان با سرمایه گذاران خارجی تبدیل شده است. این پروژه توسط قزاقستان به همراه روسیه اجراو باعث تقویت مشارکت بین دو کشور در حمل و نقل نفت شده است.

در جریان این مراسم معاون نخست وزیر روسیه، مدیر اکتشاف و تولید شرکت «شورون» در منطقه اورآسیا-اقیانوس آرام، مدیر شرکت «لوکایل» روسیه و معاون اول شرکت «ترانس نفت» سخنرانی کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول