اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

تدبیر جدی برای مقاوم سازی خانه های خشت و گلی در روستاها/ حوادث در کمین خانه های قدیمی روستایی

تعداد خانه‌های قدیمی خشت و گلی در روستاهای خراسان‌جنوبی کم نبوده و نیازمند تدبیری جدی برای مقاوم سازی داشته تا با رخ دادن حادثه‌ای طبیعی همچون زلزله نگرانی برای خانواده‌های روستایی ایجاد نشود.

تدبیر جدی برای مقاوم سازی خانه های خشت و گلی در روستاها/ حوادث در کمین خانه های قدیمی روستایی

خبرگزاری فارس - خراسان جنوبی؛ مقاوم سازی مسکن‌های قدیمی و فرسوده راهکاری برای پیشگیری از خسارات ناشی از برخی بلایای طبیعی به ویژه زلزله می‌باشد.

خراسان جنوبی یکی از استان‌های زلزله خیز کشور بوده که با قرارگیری این استان بر روی ۵۰ گسل سالانه شاهد زلزله‌های فراوانی است.

هر چند ۷۰ درصد مساحت استان خراسان‌جنوبی در معرض خطر زلزله قرار دارد و تاکنون خسارات فراونی از بابت فرسودگی واحدهای مسکونی به نصیب این مردم شده اما باز هم شاهد برخی از مساکن فرسوده در شهرها و روستاهای استان هستیم.

سالانه در خراسان جنوبی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ مورد زمین لرزه رخ می دهد که این آمار بسیار زیاد بوده و نیاز به توجه به بخش مسکن برای مقاوم سازی داشته زیرا تنها راه مقابله با زلزله و کاهش خسارات ناشی از آن توجه به همین موضوع است.

آسیب فراوانی در انتظار خانواده های روستایی با خانه های قدیمی وجود دارد

غلام علی عباسی یکی از اهالی روستاهای شهرستان سرایان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: خانه‌های قدیمی بسیاری در این روستا وجود دارد که مصالح به کار برده در آن خشت و گل و چوب می باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این خانه‌ها بسیار قدیمی بوده آسیب فراوانی دیده و ترک‌های زیادی دارد که اگر زلزله‌ای رخ دهد تمام خانواده‌ام در زیر آوار می مانند.

مقاومت خانه‌های فرسوده در برابر زلزله‌های خفیف هم صفر است

عباسی با اشاره به اینکه برای مقاوم سازی مسکن‌های روستایی هر چند تسهیلات پرداخت می‌شود اما در توان یک روستایی با درآمد اندک بازپرداخت آن مشکل است، افزود: همچنین پیدا کردن ضامن برای دریافت وام مقاوم سازی مسکن روستایی برای روستائیان مشکل است.

محمد حسن رسولی یکی از اهالی روستاهای فردوس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: مقاوم سازی مساکن روستایی می‌تواند قوت قلبی برای روستائیان باشد تا شب‌های همراه با ترس خود در خانه‌هایی که هیچ اعتباری ندارند را به صبح برسانند.

وی با بیان اینکه بدون شک برخی از خانه‌های این روستا آنچنان فرسوده شده‌اند که میزان مقاومت آن‌ها در برابر زلزله‌های خفیف هم صفر است، اضافه کرد: برخی از خانه‌های روستایی آنقدر قدمت داشته که مأمنی برای موریانه‌ها شده اما با توجه به تنگ‌ناهای اقتصادی که باز هم روستاییان مجبور هستند در داخل این خانه‌هایی که هیچ امنیت جانی ندارند، زندگی کنند.

لزوم حمایت دولت برای مقاوم سازی خانه های روستایی

رسولی با اشاره به اینکه تسهیلاتی که دولت برای مقاوم سازی خانه های روستایی در نظر گرفته بسیار کم بوده و با توجه به شرایط مالی روستائیان این امر از توان مردم روستایی خارج است، اضافه کرد: روستائیان در این خصوص نیاز به حمایت بیشتر دولت دارند.

مقاوم سازی مساکن روستایی خراسان جنوبی ۵۳.۲ درصد است

قاسم تنها، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در حال حاضر براساس سرشماری سال ۹۵ تعداد ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکونی در سطح استان وجود دارد که تاکنون ۴۷ هزار و ۲۶۸ واحد از محل تسهیلات مسکن روستایی مقاوم سازی شده است.

 

وجود بیش از ۳۱۸۰۰ واحد کم دوام در روستاهای خراسان جنوبی

وی درصد مقاوم سازی مساکن روستایی در استان را ۵۳.۲ درصد دانست و گفت: متوسط کشوری مقاوم سازی مساکن روستایی ۵۲ درصد بوده و حال اینکه در مقایسه این آمار در حال حاضر خراسان جنوبی بیش از یک درصد در امر مقاوم سازی مسکن های روستایی جلوتر است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر در روستاهای استان ۳۱ هزار و ۸۱۶ خانه کم دوام وجود دارد که نیازمند مقاوم سازی است.

تنها با بیان اینکه به ازای هر واحد مسکونی ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات با بازپرداخت ۲۰ ساله با نرخ سود ۵ درصد پرداخت می شود، افزود: افراد واجد شرایط می توانند برای دریافت این تسهیلات اقدام و نسبت به مقاوم سازی مساکن روستایی خود هزینه نمایند.

وی با اشاره به اینکه در دو ماه گذشته ۴ هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ویژه مقاوم سازی مسکن روستایی به استان ابلاغ شده است، اضافه کرد: تاکنون حدود یک هزار و ۴۰۰ نفر برای دریافت این تسهیلات به بانک عامل معرفی شده اند و ۸۵۷ نفر نیز برای مقاوم سازی واحد روستایی خود توانسته اند تنظیم قرارداد نمایند.

تصویب افزایش میزان تسهیلات مقاوم سازی مساکن روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: این میزان تسهیلات از نظر بنیاد مسکن برای ساخت منازلی در حد ۳۵ تا ۴۰ مترمربع بوده تا بتواند مکان کوچک و مقاومی برای روستائیان باشد.

تنها ادامه داد: اگر متقاضیان دریافت این تسهیلات قصد گسترش واحدهای خود را داشته باشند باید بتوانند از خودشان مبلغی برای این امر اختصاص دهند.

وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن استان در حال رایزنی برای افزایش این میزان تسهیلات را دارد که خوشبختانه نتایج خوبی در پی داشته است، تصریح کرد: این موضوع مصوب شده که میزان این تسهیلات به ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یابد که در صورت اجرایی شدن این مصوبه اضافه این تسهیلات به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی در رابطه با مشکل روستائیان برای پیدا کردن ضامن و دریافت تسهیلات مقاوم سازی مسکن های خود خاطرنشان کرد: براساس دستورالعمل سفته زنجیره ای برای دریافت این تسهیلات کفایت می کند و نیازی به ضامن کارمند و کاسب وجود ندارد.

سخن پایانی:

اگر چه اقداماتی برای افزایش ساخت و سازها در استان صورت گرفته اما توجه به خانه های فرسوده و احیای آن‌ها با توجه به زیرساخت ها ضروری بوده چون سهل انگاری در این امر فاجعه ای عظیم است.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول