اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

نظارت بر جوجه‌ریزی بیش از 19 میلیون قطعه در خراسان‌جنوبی

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: در حوزه طیور نظارت بر جوجه‌ریزی 19 میلیون و 267 هزار و 243 قطعه در هفت ماهه امسال صورت گرفته است.

نظارت بر جوجه‌ریزی بیش از 19 میلیون قطعه در خراسان‌جنوبی

محمد اصغرزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: حمل هرگونه فرآورده دام و طیور و فرآورده‌های خام دامی به جهت جلوگیری از انتقال و گسترش بیماری‌های دامی مستلزم اخذ گواهی حمل بهداشتی است.

وی تصریح کرد: در همین راستا اقداماتی از جمله صدور مجوز حمل ۱۰۶ هزار و ۹۴۴ رأس گوسفند و بز، ۳ هزار و ۴۲۷ رأس گاو، ۴۸۰ قطعه بوقلمون و ۱۵ میلیون و ۷۲۳ هزار و ۲۵۰ کیلوگرم شیر خام در هفت ماهه ابتدای سال انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در حوزه طیور نظارت بر جوجه‌ریزی ۱۹ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۲۴۳ قطعه در هفت ماهه امسال صورت گرفته ، یادآور شد: همچنین طی این مدت نظارت بر واکسیناسیون توسط بخش خصوصی با مصرف نزدیک به ۱۰۳ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۳۰۳ دز واکسن و واکسیناسیون ۲ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۲۱۰ قطعه طیور بومی و صنعتی با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت انجام شده است.

اصغرزاده با اشاره به پایش مرتب واحدهای پرورش طیور، گفت: ورود و خروج هرگونه طیور به واحدهای پرورشی با مجوز وتحت نظارت شبکه دامپزشکی انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین پایش باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک در واحدهای پرورش مرغ بدون آنتی‌بیوتیک و به صورت برنامه‌ریزی شده در سایر واحدها پایش باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک در طیور گوشتی و پایش بیماری آنفولانزا و نیوکاسل  نیز در سرلوحه کار اداره‌کل دامپزشکی استان است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی افزود: نظارت و پایش استخرهای پرورش ماهی نیز از دیگر اقدامات دامپزشکی است.

اصغرزاده به اقدامات دامپزشکی درحوزه بهداشت و بیمارهای دامی اشاره و یادآور شد: در این حوزه واکسیناسیون ۷ میلیون و ۲۱۸ هزار و ۱۸۶ رأس گوسفند و بز علیه بیماری آبله، واکسیناسیون ۲۶ هزار و ۳۴۱ رأس گاو و گوساله و ۴۷۵ هزار و ۵۳ رأس گوسفند علیه بیماری تب برفکی و واکسیناسیون یک میلیون و ۴۷۳ هزار و ۳۸۷ رأس گوسفند و بز علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از ابتدای سال انجام شده است.

وی ادامه داد: جهت جلوگیری از انتقال بیمارهای مشترک از دام به انسان نیز در هفت ماهه امسال ۱۱ هزار و ۴۹۹ رأس گاو وگوساله و ۳۱۳ هزار و ۸۹۵ رأس گوسفند و بز علیه بیماری تب مالت واکسینه شده اند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه عملیات تست سل و بروسلوز در جمعیت گاوی به تعداد ۹ هزار و ۹۴ رأس از ابتدای سال تاکنون در استان انجام شده، خاطرنشان کرد: در کنار فعالیت‌های بخش دولتی، بخش خصوصی دامپزشکی نیز نزدیک به ۳۹۵ هزار و ۴۵۱ رأس گوسفند وبز را علیه بیماری آنتروتوکسمی، ۱۷ هزار و ۹۹۵ رأس دام علیه قانقاریا و ۶۷ هزار و ۶۵۰ رأس دام علیه بیماری واگالاکسی واکسینه شده است.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ح/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول