اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

میرضیایف: جلوگیری از تبدیل افغانستان به کانون تروریست‌ها ضروری است

رئیس جمهور ازبکستان گفت: جلوگیری از بروز بحران انسانی در افغانستان، انزوای بین المللی این کشور و تبدیل افغانستان به محلی برای تروریست‌ها بی نهایت ضروری است.

میرضیایف: جلوگیری از تبدیل افغانستان به کانون تروریست‌ها ضروری است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در هشتمین نشست شورای همکاری کشورهای ترک زبان در شهر «استانبول» با اشاره به اوضاع افغانستان گفت: جلوگیری از بروز بحران انسانی در افغانستان، انزوای بین المللی این کشور و تبدیل افغانستان به محلی برای تروریست‌ها بی‌نهایت ضروری است.

میرضیایف اظهار داشت: برخوردهای ما در دیالوگ با دولت جدید افغانستان باید هماهنگ باشد.

رئیس جمهور ازبکستان در آغاز سخنرانی خود بر حمایت کامل ازبکستان از تصمیمات تاریخی در مورد تغییر نامگذاری شورای ترک به سازمان کشورهای ترک و ارائه مقام کشور ناظر به ترکمنستان تاکید کرد.

میرضیایف تاکید کرد: ستیزه جویی‌ها و تهدیدات مختلف، آزمایشات ناشی از پاندمی، مشکلات امنیت غذایی، اکولوژی و تغییرات اقلیمی، وظایف جدید و فوری بر عهده کشورهای عضو سازمان می‌گذارد. 

رئیس جمهور ازبکستان ابتکاراتی را مبنی بر به کار گرفتن پتانسیل بزرگ همکاری‌های کشورها و تحکیم سازمان مطرح و ایجاد شرایط مناسب و جذاب برای توسعه روابط تجاری بین کشورها به عنوان اولویت اصلی تعیین کرد.  

میرضیایف بر افزایش دو برابری مبادلات بازرگانی ازبکستان با کشورهای برادر در سال‌های اخیر تاکید کرد و گفت: در این میان، این شاخص‌ها مطابق با ظرفیت موجود نیست. تجزیه و تحلیل‌ها نشان دادند که در سال 2020 میلادی حجم کل واردات کشورهای ما در سطح 420 میلیارد دلار قرار گرفته، در حالیکه حجم کل صادرات متقابل بین کشورهای عضو 21 میلیارد دلار را تشکیل داده است.

وی ادامه داد: به این دلیل، استفاده از کالاهای تولیدی کشورهای عضو سازمان، به جای واردات از کشورهای سوم، یک وظیفه است.

با هدف بررسی همه جانبه امکانات موجود در این زمینه پیشنهاد ایجاد مرکز مطالعات همکاری‌های بازرگانی کشورهای ترک مطرح شد که در راستا رفع موانع تجاری، به کارگیری گسترده تجارت الکترونیکی و افزایش حجم صادرات و واردات است.

رئیس جمهور ازبکستان توسعه حمل و نقل و ترانزیت را یک مسیر مهم گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی کشورهای سازمان قلمداد کرد.

میرضیایف همچنین خواستار تشدید تعاونی صنعتی شد و در همین راستا پیشنهاد ایجاد مراکز مهندسی و فناوری‌ با هدف تنظیم طرح‌های مشترک با سازمان‌های تخصصی کشورهای عضو را مطرح و همچنین آمادگی خود را برای  برگزاری هفته صنعتی کشورهای ترک در سال آینده در ازبکستان اعلام کرد.

رئیس جمهور ازبکستان ضمن اشاره به موضوع گردشگری تنظیم نقشه راهی برای اجرای طرح‌های «گردشگری در دنیایی ترک» و «گردشگری مذهبی» پیشنهاد کرد.

وی همچنین تاکید کرد: جوانان بخش عمده جمعیت کشورهای عضو سازمان را تشکیل می‌دهند، نقش نسل جوان در زندگی و سرنوشت مردم ما، توسعه روابط کشورهای ما بیش از پیش افزایش می‌یابد.  

رئیس جمهور ازبکستان عنوان کرد: حمایت همه جانبه از جوانان، تشویق ابتکارات و طرح‌های خلاقانه آنان، حفاظت از  ارزش‌های ملی در برابر ایده‌های بیگانه یکی از وظایف اصلی است.

در این رابطه وی پیشنهاد کرد که سال 2022 میلادی در دنیایی ترک به عنوان «سال حمایت از ابتکارات جوانان» اعلام شود.

در پایان این نشست تصمیمی در مورد انتقال ریاست سازمان به جمهوری آذربایجان و برگزاری نخستین نشست سازمان کشورهای ترک در سال آینده در ازبکستان اتخاذ شد.

روسای جمهور در این نشست بیش از 10 سند، بیانیه نهایی نشست، «چشم انداز جهان ترک- 2040» و دیگر اسناد مهم را به تصویب رساندند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول