اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تفاوت‌ها و فرصت‌های انتخابات پارلمانی آتی قرقیزستان

در انتخابات آتی پارلمانی قرقیزستان، احزاب اپوزیسیون با در نظر گرفتن تجربه موفق تغییر قدرت در اکتبر 2020 خود را برای برگزاری تظاهرات آماده می‌کنند.

تفاوت‌ها  و فرصت‌های انتخابات پارلمانی آتی قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «گریگوری میخائیل اف» روزنامه‌نگار و کارشناس سیاسی روس در تحلیلی به بررسی تفاوت‌های انتخابات آتی با انتخابات قبلی قرقیزستان پرداخت.

در این تحلیل آمده است: کمتر از یک هفته به انتخابات پارلمانی قرقیزستان باقی مانده و کمیسیون مرکزی 21 حزب و بیش از 300 نامزد تک کرسی را ثبت کرده که به طور کلی، تنها 90 نفر نماینده خواهند شد که 54 نفر از احزاب و 36 نفر بر اساس سیستم اکثریت انتخاب می‌شوند.

از 21 حزبی که برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند، 10 حزب که شانس ورود به پارلمان قرقیزستان را دارند را می‌توان به 3 گروه تقسیم کرد.

دو حزب بیشترین شانس را برای ورود به پارلمان دارند و آنها حزب «آتا ژورت» و «اینتیماک» هستند. گروه دوم حزب «آلیانس»، «آتا مکین»، «اشنیم»، «SDPK» و «ایمان نورو» هستند. گروه سوم که در واقع رای آوردنشان احتمالی است،  شامل حزب‌های «آذا تیک»، «بوتون قرقیزستان» و «ال اوموتو» می‌شود.

مجلس جدید هر طور که باشد، نقش مهمی را مانند گذشته ایفا نخواهد کرد. ارزش همکاری به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. همچنین احزاب اپوزیسیون با در نظر گرفتن تجربه موفقیت آمیز تغییر قدرت در اکتبر 2020 خود را برای برگزاری تظاهرات گسترده آماده می‌کنند. تا حدودی، این آماده سازی‌ها اثری نمایشی دارند و مقامات این آمادگی‌ها را می‌بینند و برای آن اقدام می‌کنند.

در این انتخابات استفاده گسترده از منابع اداری قابل مشاهده نیست، عجیب ترین نکته، انتخاب اعضای تک نفره است. تعدادی از سیاستمداران در واقع خواهند دید که آیا حمایت آنها از سوی مردم واقعی است یا اینکه محبوبیت آنها فقط یک ظاهر است. این گزینه انتخاباتی می‌تواند بیشترین جنجال را بر سر نتایج به خصوص در مناطق ایجاد کند.

انتخابات کنونی به وضوح تغییر نسل نخبگان سیاسی در قرقیزستان را نشان می‌دهد که در عین  محبوبیت اندیشه‌های ملی و اسلامی به طرز محسوسی افزایش یافته است.

سیاست خارجی توسط افراد جاه طلبی تعیین می‌شود که همزمان ایالات متحده، ترکیه، بریتانیا، چین، عربستان سعودی، قطر، ژاپن و روسیه را شرکای نسبتاً برابر می‌دانند.

یاد آوری می‌شود انتخابات پارلمانی قرقیزستان یکشنبه 28 نوامبر برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول