اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

«جودو» خراسان‌جنوبی درگیر مشکلات داخلی | رئیس هیئت: حمایت می‌کنیم؛ منتقدان: از حمایت خبری نیست!

جودو خراسان‌جنوبی چندین سال است که درگیر مسائل و مشکلاتی شده که گویا پایانی ندارد و اکنون رئیس هیئت قول حمایت از همه را می‌دهد ولی منقدین می‌گویند حمایتی نیست و برخی سنگ‌اندازی می‌کنند.

«جودو» خراسان‌جنوبی درگیر مشکلات داخلی | رئیس هیئت: حمایت می‌کنیم؛ منتقدان: از حمایت خبری نیست!

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، جودو جزو رشته‌های پرطرفدار جهانی است که در کشور درگیر حواشی تعلیق و مسائل دیگر است و در خراسان‌جنوبی نیز درگیر مسائل داخلی است. منتقدین به دنبال تغییر نگاه و روش هستند و ادعا دارند که در بدنه هیئت یکدلی وجود ندارد و مسئولان هیئت ادعا دارند با آغوش باز از همه استقبال می‌کنند.

در همین راستا میزگردی در بستر فضای مجازی ترتیب داده شد و این مسائل در گفت‌وگو با منتقدین، ورزشکاران، مربیان، پیشکسوتان و رئیس هیئت تحلیل و بررسی شد و به موارد مختلف پاسخ‌هایی داده شد.

برنامه‌هایی که اجرایی نشد

«مجتبی قربانی‌نژاد»، مربی و منتقد هیئت جودوی خراسان‌جنوبی اظهار داشت: عملکرد هیئت با تعداد قهرمانان و مربیان فعال آن‌ها است ولی اکنون اگر به خانه جودو برویم شاهد کلاس‌های محدود با مربیان محدود خواهیم بود، همچنین برای اعزام به مسابقات از خود استان ورزشکار و قهرمان ندارند که از شهرهای دیگری مانند مشهد ورزشکار به مسابقات اعزام می‌کنند.

وی با اشاره به عزل رئیس هیئت به دلیل عملکرد ضعیف در چند سال قبل، گفت: به دلیل استفاده از جودوکاران استان‌های دیگر در تیم جودوی خراسان‌جنوبی فدراسیون اسبق تذکر داده بود که در صورت تکرار، تیم جودوی استان را محروم خواهد کرد.

به گفته وی جودو مانند کشتی از رشته‌های پر برخورد محسوب می‌شود ولی خروجی هیئت جودو را که نگاه می‌کنیم به هیچ وجه مانند هیئت کشتی نیست چرا که قهرمانان فراوانی دارند و حتی در لیگ شرکت می‌کنند.

قربانی‌نژاد با بیان اینکه جودو دچار روزمرگی شده و هیچ برنامه و هدفی ندارد، مطرح کرد: رئیس هیئت زمانی که دوباره در مجمع رأی آوردند برنامه‌هایی را اعلام کردند که اکنون حتی یک سوم از آن‌ها نیز اجرایی نشده است.

ارجحیت منافع جمعی به منافع شخصی

این قهرمان اسبق جودو و پیشکسوت خراسان‌جنوبی گفت: تا زمانی که در جودو من محوری حاکم باشد هیچ اتفاقی نمی‌افتد و لازم است که رئیس هیئت که حدود ۱۸ سال است سکان را در دست دارد تغییر کند تا بتوان با نوع نگاه و برنامه‌های یک فرد جوان و متخصص دیگر شاهد تغییراتی باشیم.

قربانی‌نژاد با بیان اینکه نگرش هیئت جودو نگرش رشد نیست، تأکید کرد: لازم است جامعه جودو به یک بلوغ فکری برسد که متوجه شود نباید منافع شخصی را به منافع جمعی ارجحیت داد که اکنون اینگونه نیست.

به گفته وی با تغییر رئیس هیئت لازم است که از پیشکسوتان و مربیانی که اکنون حذف شده‌اند استفاده کرد و در سایه همدلی بدون منیت‌ها کار انجام داد.

این مربی عنوان کرد: جودو یک ورزش میدانی است که حدود ۲۰ سال یک خروجی درست نداشته و این در حالی است که در دوران شهرستان بودن بیرجند تیم دوم استان خراسان بزرگ بودیم ولی اکنون با بودجه و امکانات بیشتر جایگاهی نداریم.

وی در پاسخ به این سؤال که خود به عنوان یک مربی چه خروجی داشته، عنوان کرد: تیم جودو نابینایان را از سال ۸۰ تا ۸۴ داشته است و توانسته مقام‌های دوم و سوم را از آن خود کند، همچنین تیم بسیج را به مقام اولی برساند و تیم دانشجویان دانشگاه آزاد را به مقام سومی رسانده و یکی از شاگردان اون نیز مقام سوم را کسب کرده است.

به گفته قربانی‌نژاد سمت‌های کشوری نیز دارد که مشاور اجرایی انجمن جودوی نابینایان فدارسیون است و رئیس کمیته انفورماتیک انجمن سامبو ایران نیز است.

از دان تشویقی تا مربیان و ورزشکارانی که حذف شدند

برخی از مربیان و پیشکسوتان این رشته ورزشی در خراسان‌جنوبی هم درخواست کردند که نامی از آن‌ها در رسانه آورده نشود.

یکی از مربیان جودو خراسان جنوبی مطرح کرد: مربی‌های بسیاری در بخش آقایان و بانوان رفته‌اند که می‌توانستند در بخش پرورش قهرمان یاری‌گر هیئت باشند.

به گفته وی درست است که یک مربی بانو توانسته در بخش بانوان قهرمان پروری داشته باشد ولی اگر مربیان بانوی دیگر نیز به فعالیت خود ادامه می‌دادند، مسلماً شاهد موفقیت‌های بیشماری بودیم که متأسفانه به دلیل برخی نامهربانی‌ها حذف شدند.

وی عنوان کرد: بسیاری از دان‌ها و احکامی که داده می‌شود نیز تشویقی است که کار درستی اصلاً نیست و نیاز به رسیدگی دارد.

پیشکسوت ورزش جودو نیز تصریح کرد: ما در بخش داوری در استان داوران سطح بالایی داریم ولی برای مسابقات کشوری فقط یک نفر اعزام می‌شود که دلیل این چیست.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ورزشکارانی که اعزام به مسابقات می‌شوند از استان هایی مانند خراسان‌رضوی هستند که در شأن استان نیست و همه آن‌ها شکست خوردند، در بخش قهرمانی بانوان نیز از آنجایی که شرکت‌کنندگان بانو تعداد بسیار اندکی هستند شاهد مدال هستیم و دعوت به اردوها نیز با رایزنی هیئت است.

به گفته وی خود رئیس هیئت تمایل به حمایت دارد ولی کسانی در اطراف ایشان قرار دارند که نمی‌گذارند حمایت‌ها به درستی انجام شود و برخی از استعدادهای عالی استان از بین می‌روند.

وی اظهار داشت: برای اینکه جودو توسعه پیدا کند نیاز است که نسل جوان انقلابی پای کار بیاید که با استفاده از تجربه پیشکسوتان و نگاه جدید جوانان باشد، تا از این نوع تفکرها در هیئت نداشته باشیم و همه با همدلی و تفکر مدیریتی برای توسعه همه‌جانبه گام بردارند.

ضربه اصلی حاشیه به قهرمانان

«مجتبی فیاض‌زاده»، از قهرمانان جودو و دفاع شخصی و مربی این رشته هم درباره وضعیت کنونی جودوی استان، گفت: از برخی استان‌ها عقب‌تر هستیم و آن هم به دلیل دور بودن از مرکز است ولی مسلماً با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری با توجه به پتانسیل‌های موجود استان، به سرعت پیشرفت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: یک نفر به عنوان رئیس هیئت نمی‌تواند به تنهایی همه بار را به دوش بکشد و مستلزم یک کار قوی است و همه با همراهی و دلسوز بودن می‌توانند به قهرمانی و رشد این ورزش کمک کنند.

این قهرمان جودوی خراسان‌جنوبی درباره حاشیه‌های به وجود آمده و اظهار نظر منتقدین، تصریح کرد: اختلاف نظر و عقیده در هیئت‌ها وجود دارد اما بیشترین ضربه را از این نوع نگاه فقط قهرمانان می‌خورند.

به گفته وی نیاز است که با همدلی، همکاری و گفتمان سازنده اختلاف‌ها کنار گذاشته شود و برای توسعه این ورزش در کنار هم کار کنیم، چراکه مسئولان می‌آیند و می‌روند ولی ورزشکارانی که هدف‌گذاری قهرمانی دارند آسیب خواهند دید، پس لازم است که نوع نگاه تغییر کند و با دید بازتر به مسائل پرداخته شود.

معرفی جودو و نگهداشت قهرمانان

این مربی و قهرمان خراسان‌جنوبی برای توسعه قهرمانی در ورزش جودو نیز پیشنهاد داد؛ لازم است مربیان از نظر روانشناسی ورزشی، علم تغذیه و تکینک و روش‌های مبارزه به روز باشند و این کار با برگزاری دوره‌های آموزشی با مربیان تراز اول فدراسیون امکان‌پذیر است.

فیاض‌زاده ادامه داد: همچنین در بخش استعدادیابی لازم است که خیلی قوی عمل کنیم و از سطح مدارس و جامعه شروع شود تا در آینده شاهد ظهور قهرمانان باشیم.

وی در زمینه معرفی جودو به جامعه هم مطرح کرد: می‌توان با معرفی زیبایی‌ها و جذابیت‌های این رشته ورزشی در سطح جامعه این کار را انجام داد که به روش‌های مختلف از قبیل استفاده از رسانه‌ها، بیلبوردهای شهری و ظرفیت بستر فضای مجازی، بهره برد.

به گفته وی جودو یکی از پرطرفدارترین رشته‌های ورزشی در جهان است و می‌توان با نگهداشت قهرمانان فعلی که داشته‌های کنونی هستند در ابتدا به موفقیت‌های بیشتری رسید و از آنجایی که قهرمانان الگوهای جامعه هستند به دنبال آن شاهد جذب علاقه‌مندان و خانواده‌ها خواهیم بود.

آینده درخشان در انتظار جودو

قهرمان جودو و دفاع شخصی استان درباره حمایت از قهرمانان هم گفت: متأسفانه نه در رشته ما بلکه در همه رشته‌ها هزینه‌های قهرمانی بالا و سنگین است و خود ورزشکاران باید این هزینه‌ها را متقبل شوند و این موضوع نکته منفی برای نگهداشت قهرمانان است که مسئولان و متولیان ورزشی لازم است به این نکته توجه کنند.

فیاض‌زاده در پاسخ به این سؤال که هدف‌گذاری شما چیست هم عنوان کرد: نگاه من از لحظه‌ای که پا به عرصه قهرمانی گذاشتم توسعه ورزش قهرمانی و قهرمان‌پروری بود، تمام تلاش خود را خواهم کرد که در آینده شاهد بزرگترین قهرمانی‌ها باشیم و امیدوارم در این مسیر شاهد همدلی و یاری‌گری تمام خانواده جودو و مسئولان تأثیرگذار ورزشی باشم.

وی در زمینه تعلیق جودو و آینده آن نیز عنوان کرد: رئیس فدراسیون مسلماً برنامه‌ریزی‌های درستی در این زمینه دارند و با شکایتی که در زمینه تعلیق شده شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود و به این موضوع امیدوار هستیم.

این مربی و قهرمان اضافه کرد: ولی با وجود این شرایط نباید ناامید بود و با برگزاری مسابقات و اردوها می‌توان برای آینده درخشان گام‌های مؤثری برداشت.

به گفته وی کشور و خراسان‌جنوبی استعدادها و ظرفیت‌های بالایی در این رشته ورزشی جذاب و پرطرفدار المپیکی دارد که می‌توانند در آینده با رسیدگی و توجه مسئولان به جایگاه‌های بالایی دست پیدا کنند.

منتقدین به خانواده بازگردند، رسیدگی می‌کنم

«مهدی حکیم‌زاده» از پیشکسوتان رشته ورزشی جودو نیز در زمینه اظهار نظر منتقدین، گفت: روی هم رفته فضای جودو را خوب می‌بینم و توجه به مدال‌آوری‌هایی که در این مدت داشته‌ایم، تکاپو برای رقابت و کسب مدال بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: برخی از حرف‌ها را قبول ندارم چرا که از برخی منتقدین خود من دعوت کردم که در کنار هیئت باشند ولی قبول نکردند، هر چند همواره نوع نگاه و نظرات متفاوت بوده است ولی لازم می‌بینم که در کنار هم برای توسعه تلاش کنیم.

به گفته وی لازم است که از منیت‌ها کاسته شود و نگاه دلسوزانه که به ورزش وجود داشته باشد وفاق و همدلی نیز شکل می‌گیرد.

حکیم‌زاده در پاسخ به این سؤال که اگر منتقدی با مستندات حاضر شد و گفت هیئت با من همکاری نکرد شما چه کاری خواهید کرد، عنوان کرد: اگر من را به عنوان حکم قبول داشته باشند حتماً برای رفع و رسیدگی این مشکل هر کاری بتوانم انجام می‌دهم تا دوباره این خانواده در کنار هم قرار گیرند.

این پیشکسوت جودوی خراسان جنوبی درباره توسعه این ورزش نیز اظهار کرد: با گسترش برگزاری کارگاه‌ها و مسابقات شاهد رشد و توسعه خواهیم بود.

استفاده از بستر فضای مجازی

«علی تهوری» رئیس هیئت جودو خراسان‌جنوبی هم در زمینه فعالیت‌های انجام شده هیئت، گفت: با شیوع کرونا از اسفند ۹۸ فعالیت‌های ورزشی محدود شد و از آنجایی که جودو جزو رشته‌های پربرخورد بود با محدودیت‌ها و تعطیلی‌های بیشتری مواجه شد.

وی با بیان اینکه سلامت جامعه به ویژه ورزشکاران برای ما اهمیت داشت، تصریح کرد: مسابقات و آموزش‌ها کاهش پیدا کرد ولی با همکاری فدراسیون به سوی فعالیت‌ها به صورت مجازی رفتیم و حتی ورزشکاران ما در پویش‌های فدراسیون به صورت مجازی شرکت و رتبه کسب کردند.

به گفته وی با استفاده از بستر فضای مجازی، دوره‌های آموزشی مربی‌گری، داوری و کوچینگ و ارتقای دان برگزار شد، همچنین در ماه گذشته به دلیل ثابت شدن شرایط، مسابقات نوجوان و جوانان برگزار شد که از استان ۴ تیم در بخش بانوان آقایان اعزام شدند و ۶ نفر به اردوی تیم ملی راه یافتند.

تهوری اضافه کرد: برنامه داریم که در مسابقات جایزه بزرگ بزرگسالان که پیش‌بینی شده در آذرماه برگزار شود، شرکت کنیم و مسابقه انتخابی تیم را برگزار خواهیم کرد.

راه‌اندازی جودوی ساحلی و روستایی

رئیس هیئت جودو خراسان جنوبی تبیین کرد: در سال ۹۹ طبق اعلام فدراسیون، خراسان‌جنوبی رتبه دوم را در عملکرد کسب کرد و بانوان استان نیز در بازه ۶ ماه ۱۴۰۰ توانستند رتبه اول کشوری  را به دست بیاورند.

تهوری در زمینه برنامه‌ریزی برای آینده هم اظهار داشت: در بخش قهرمانی و آموزشی برنامه‌ریزی داریم چرا که هر دو از اهمیت بالایی برخوردار هستند و میزبانی‌هایی نیز در استان خواهیم داشت.

به گفته وی در برنامه‌های فدراسیون حضور حداکثری خواهیم داشت که برگزاری مسابقات، دوره‌های مربی‌گری، داوری و افزایش سطح علمی است و اعزام ورزشکاران به اردوهای تیم ملی را برای آمادگی آن‌ها نیز خواهیم داشت.

وی درباره تعلیق جودو نیز گفت: با  دفاع خوب تیم حقوقی فدراسیون امیدوار هستیم اما برای ما حفظ تمام شعائر انقلاب اسلامی در اولویت قرار دارد و بر اعتقادات خود ایستاده‌ایم.

تهوری خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که جودوی روستایی  و جودوی ساحلی را هم فعال کنیم چرا که  با توجه به ظرفیت‌های استان آینده درخشانی خواهد داشت.

همه حمایت می‌شوند، سنگ‌اندازی‌ها اطلاع داده شود

رئیس هیئت جودو خراسان‌جنوبی در پاسخ به انتقادات در زمینه تک‌محوری بودن، عنوان کرد: این موضوع را قبول ندارم و تا زمانی که هستم تمام تصمیمات با خرد جمعی و نظرات شورای فنی خواهد بود و مشروط و وام‌دار کسی نیستیم و از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم.

به گفته وی اکنون از جوانان تحصیل کرده در هیئت و امور مختلف استفاده می‌شود و به همین سمت حرکت خواهیم کرد.

تهوری در پاسخ به این انتقاد که تعداد هنرجویان جودو اندک است، گفت: قبل از از کرونا اینگونه نبود ولی به دلیل شیوع کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کلاس‌ها محدود برگزار می‌شود.

وی در زمینه حضور و حذف برخی مربیان، پاسخ داد: در حیطه کاری من نیست و هیئت شهرستان بیرجند لازم است که جوابگو باشد ولی ما از همه درخواست می‌کنیم که بازگردند و حتماً در چارچوب قوانین فدراسیون و ورزش، حمایت خواهند شد و اکنون تعامل در هیئت وجود دارد و بیشتر هم خواهد شد.

رئیس هیئت جودو خراسان‌جنوبی درباره دان‌های تشویقی هم بیان داشت: دان تشویقی نداریم و اگر دانی داده شده برای پیشکسوتانی است که دان عقب افتاده داشته‌اند و به دلیل پاسداشت از آن‌ها این کار انجام شده است.

به گفته وی به افراد سنگ‌انداز در بخش توسعه جودو و قهرمانی به هیچ وجه فضا داده نمی‌شود و اگر مشکلی وجود دارد به صورت شفاهی یا کتبی به خود من اطلاع داده شود و پیگیری خواهد شد.

تهوری اظهار داشت: در بدنه هیئت و به صورت کلی تغییر یک اصل است که به صورت منطقی انجام می‌شود و ترکیبی از دانش و تجربه پیشکسوتان و استفاده از نیروی جوان برای پشتوانه‌سازی و نگاه به آینده داریم.

و اما...

نکته مهم اینجا است که با حاشیه‌ها نمی‌توان به سمت قهرمانی رفت به همین دلیل همدلی و همگرایی در هیئت بهترین خروجی را در پی خواهد داشت. حمایت از قهرمانان و مربیان با هر دید و نگرشی می‌تواند باعث رفع مسائل و مشکلات مختلف شود و اگر فردی سنگ‌اندزی می‌کند با تغییر سمت و جایگاه او می‌توان شاهد بازگشت افراد و امید به آینده و تلاش برای توسعه آن ورزش بود.

در هر صورت این رسانه براساس رسالتی که دارد در آینده نیز پیگیر مطالبات مختلف خواهد بود و اگر فردی توسط هیئت حمایت نشد و مستندات آن را در دست داشت، می‌تواند آن را مطرح کند، حتماً بر اساس قول‌های ریاست هیئت پیگری می‌شود.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول