اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

محله امام حسن قشم، نیازمند اقدامی جهادی

محله امام حسن قشم از جمله محلات محرومی است که در دوگانگی میان منطقه آزاد و شهرداری، هنوز فرصت دیده‌شدن نیافته است.

محله امام حسن قشم، نیازمند اقدامی جهادی

خبرگزاری فارس - قشم، نصیر عالیخانی: شناور کنار اسکله شهید ذاکری قشم پهلو می گیرد، گردشگران با کلاه‌های آفتابگیر و عینک‌های آفتابی در جستجوی خودرو تا مقابل اسکله چمدان‌های خود را غلت غلتان می‌کشانند. درختانی سر به فلک کشیده در آنسوی خیابان که نمایی زیبا را رقم زده و گردشگران بی‌خبر از همه جا، مسیر خود را با گذر از محله‌های «کووه‌ای»، «امام حسین(ع) و امام حسن (ع)» طی می‌کنند!

اما پشت همین درختان سبز تا میدان سپهبد سلیمانی و بلوار آزادگان سرافراز تا روبروی خیابان فرمانداری، کوهی از خانه‌های سست و فرسوده ایست که مردم آن از کمترین امکانات رفاهی بی‌بهره اند و با کشیده شدن یک خط درخت بلند قامت، بجای حل مشکلات بافت فرسوده و ایجاد زیرساخت های شهری و فنی عمرانی، عملا سعی شده تا با ظاهری خوش آب و رنگ، بزکی نامبارک بر چهره غم‌آلود محله «امام حسن مجتبی (ع)» بکشند.

چندی پیش مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم از نورپردازی یکسوی بلوار آزادگان سرافراز قشم خبر داده بود که این عملیات با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد ریال به پایان رسیده است.

گرچه اجرای این عملیات، به زیباسازی و افزایش امنیت در بخش غربی این بلوار انجامیده که بسیار قابل تقدیر است؛ اما به نظر می رسد برای یکسان سازی یا برقراری توازن بیشتر در این محدوده، در ضلع شرقی بلوار که همانا محله آسیب پذیر امام حسن (ع) است نیز باید اقداماتی انجام شود تا آحاد جامعه از آن بهره ببرند.

تمامی امکانات متوجه محله‌های اعیان نشین است

یکی از ساکنین از بی مهری‌های فراوان مسئولین به این محله می گوید و می افزاید: با اینکه این محله یکی از قدیمی ترین محله‌های شهر است؛ اما هیچگونه رسیدگی به اینجا نمی شود و تمامی امکانات شهری متوجه محله‌های اعیان نشین یا جدیدتر می شود.

«علی» بیان می کند: سال‌های سال در اینجا ساکن هستیم و نه توان آن را داریم که خانه استیجاری خود را اندکی مرمت کنیم و نه اینکه می توانیم جای دیگری را برای سکنی برگزینیم.

وی اعلام می‌کند: نوع مبلمان، آسفالت، رسیدگی به وضعیت ظاهری و همچنین ایجاد فضای سبز و نورپردازی در این محله نسبت به 20 متر آنسوتر که بخش اعیان نشین محسوب می شود، بسیار متفاوت است.

«فاطمه» یکی دیگر اهالی این محل می گوید: وجود سگ‌های ولگرد در تاریکی شب، بسیاری از زنان را می ترساند و بسیاری از بانوان از بیم مزاحمت، شب‌ها جرات بیرون رفتن از منزل را ندارند.

وی اضافه می کند: درست است که در قشم مشکل دومدیریتی وجود دارد اما به نظر ما این دومدیریتی هم اتفاقا می تواند همپوشانی کند و هرکدام از مجموعه‌های شهرداری و منطقه آزاد، بخشی از اقدامات کار کنند یا اینکه کارهای عمرانی در مناطق مختلف را تقسیم کنند تا جایی بدون آبادانی باقی نماند.

در همین خصوص پای صحبت های شهردار قشم نشستیم تا آخرین اقدامات شهرداری در حوزه این محله را بررسی کنیم.

شهردار قشم در خصوص محله امام حسن (ع) می گوید: شورای اسلامی شهر تازه روی کار آمده اما به جدیت مشکلات محله امام حسن (ع) را دنبال می کند و با توجه به درخواست مردم و مطالبه رسانه‌ها، این موضوع در اولویت کاری قرار می گیرد.

«میرداد میردادی» بیان‌می‌کند: سعی می‌کنیم تمامی کوچه‌ها و گذرهای این محله را آسفالت کنیم و در بخش دوم نیز با احصای مشکلات، برنامه‌ریزی برای از میان برچیدن مشکلات فراهم شود.

وی تاکید می‌کند: خواست مردم و رسانه‌ها خواست ما خواهد بود و همه باید برای مردم کار کنیم و این افتخاری است که ما برای آن به میدان آمده ایم.

فضای سبز در جوار محله امام حسن (ع) ایجاد می‌شود

با توجه به اهمیت موضوع، تعداد سکنه بالا و همچنین موقعیت خاص این محله، در نشستی ویژه با مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم، ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کردیم.

مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم می‌گوید: گرچه ساخت و سازهای محله امام حسن (ع) بدون رعایت اصول فنی، خارج از ضابطه، فاقد پروانه و هر گونه اسناد هویتی  است؛ اما عملیات خدمات و عمران شهری در این مناطق به طور کامل انجام می‌شود.

«شاهد ملازم» بیان می‌کند: رویکرد اولیه ما دراین مدیریت، رفع مشکلات عقب افتاده و اساسی در بخش‌های عمرانی، خدمات شهری، فضای سبز و ترافیکی است که در جوار خیابان‌ها و بلوارهای اصلی شهر وجود دارد و در کنار آن به توسعه خدمات شهری در محلات خواهیم پرداخت.

وی ضمن رد ایجاد تبعیض در خدمات رسانی به دوسوی خیابان ادامه می‌دهد: با توجه به درخواست مردم و اصحاب رسانه، یک فضای سبز در ضلع شرقی احداث و گلدان های بتنی نیز جهت کاشت گل‌های فصلی آویز و زیبا مهیا خواهد شد.

مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: پیش از این نیز رنگ آمیزی وسایل بازی و قرار دادن اکیپ‌های 60 نفره برای پاکسازی، بهسازی فضای سبز، عمران و رفع نواقص و تاسیسات علاوه بر نگهداری روزانه این محله انجام شده است؛ اما همچنان جای کار وجود دارد و می توان اقدامات را در این محل توسعه داد.

وی می‌افزاید: کوچه‌های باریک و ساخت منازل خارج از اصول فنی، عملا اجازه اجرای عملیات عمرانی را نمی دهد و این در حالیست که مالکان این اراضی مشخص نشده‌اند و حتی بسیاری از منازل کنتورهای آب و برق ندارند وبه صورت مشاع و غیرقانونی از این انشعابات استفاده می‌کنند.

ملازم توضیح می‌دهد که با توجه به بافت فرسوده محله‌های «چاهتنگو» و «امام حسن(ع)»، نمی توان به سهولت سایر شهرک‌های جدید در آن جدول سازی و شهرسازی کرد اما سایر خدمات شهری در بخش نگهداشت، همپای شهرک های دیگر در این نقطه عملیاتی می‌شود.

این مقام مسئول تشکیل کمیته ای میان دستگاهی با حضور مسئولین سازمان منطقه آزاد، ثبت اسناد، آب، برق، شهرداری و شورای اسلامی شهر را راهکاری مناسب برای حل همیشگی مشکل زمین ها و اعطای کنتور و به تبع آن تسهیل در اجرای پروژه های عمرانی در این محله ذکر می کند.

انتهای پیام/88050

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول