اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

سیاست‌های جمعیتی موافق با دغدغه‌ خانواده‌ها باشد/تجرد قطعی عامل موثر در کاهش جمعیت

استاد گروه علوم اجتماعی با تاکید بر فراهم کردن شرایط ازدواج برای جوانان، گفت: اگر شرایط ازدواج جوانان فراهم شود در مرحله دوم سراغ فرزندآوری برویم و سیاست‌هایی را دنبال کنیم که متناسب با دغدغه خانواده‌ها باشد.

سیاست‌های جمعیتی موافق با دغدغه‌ خانواده‌ها باشد/تجرد قطعی عامل موثر در کاهش جمعیت

حسین ملتفت امشب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با بیان اینکه رشد جمعیت ما یک حالت ثباتی را از دهه 70 به بعد داشته اظهار کرد: طبق آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵  داشتیم رشد جمعیت ما نسبت به دوره‌های قبل با روند کاهشی خیلی کمی مواجه بود و باروری ما به زیر حد جانشینی یا 2.1 رسیده است یعنی خانواده‌ها کمتر از این حد فرزند دارند.

وی افزود: اکنون در وضعیتی هستیم که اکثر جمعیت ما حوالی 35سال تا 45 و این گروه سنی بیشترین حجم جمعیت ما را در این دهه تشکیل می‌دهند که به نوعی در وضعیت میانسالی قرار دارند که این ظرفیت خوبی است که از این گروه سنی می‌توان با برنامه‌ریزی خوب استفاده کرد.

استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه گروه سنی ۴۵_۳۵ و یا ۵۰_۳۰ بیشترین حجم جمعیت کشور را به خودشان اختصاص داده‌اند، گفت: یکی از تهدید‌هایی که  این گروه سنی می‌تواند برای جامعه به دنبال داشته باشد افزایش تجرد قطعی است که در جامعه ما کمتر به این مساله پرداخته شده است.

تجرد قطعی عامل موثر در کاهش جمعیت

ملتفت با بیان اینکه بیشترین تاکید جامعه بر روی بالا رفتن سن ازدواج  و پیری جمعیت است اما به  نظر بنده  این موارد در اولولیت‌های بعدی قرار دارند، عنوان کرد: میزان تجرد قطعی در بین خانم‌ها در حال افزایش است و همین عامل زمینه کاهش باروری را به وجود می‌آورد.

وی افزود: اگر مسؤولان و دولتمردان دنبال افزایش باروری هستند باید با برنامه‌ریزی صحیح و بهینه از تجرد قطعی جلوگیری کنند چرا که یکی از عوامل کاهش باروری تجرد قطعی است.

ملتفت بیان کرد: در گذشته تجرد  قطعی در میان خانم‌ها بسیار پایین بوده است اما در دو دهه اخیر رو به افزایش و به تدریج بیشتر می‌شود و به نسبتی که تجرد قطعی می‌تواند روی باروری تاثیر بگذارد بالا رفتن سن ازدواج به آن اندازه تاثیر گذار نیست.

وی با اشاره با سیاست‌های موافق افزایش جمعیت در کشور، گفت: سیاست‌هایی که دولت و جامعه برای افزایش جمعیت دنبال می‌کنند باید در راستای مسائل و  عواملی باشد که سبب کاهش جمعیت و باروری شده باشد چرا که بدون بررسی عوامل کاهش جمعیت نمی‌توان برای جامعه نسخه بپیچیم.

ملتفت با تاکید بر اینکه بسیاری از سیاست‌هایی که دنبال می‌کنیم نمی‌تواند فرزند آوری را افزایش دهد چرا که این مسأله یک بحث کاملاً فرهنگی و اجتماعی است، عنوان کرد: یکی از مهمترین عواملی که در بحث فرزند آوری به آن توجه می‌شود مسأله اقتصادی است اما از نظر علمی  مسائل اقتصادی اگر چه مهم است اما در اولویت اول نیست.

وی افزود: آنچه خانواده‌ها را برای فرزندآوری نگران می‌کند بحث اجتماعی، تربیتی و آموزشی فرزندان است و مجموعه همین عوامل سبب می‌شود خانواده‌ها کمتر به سمت فرزندآوری بروند.

دغدغه خانواده‌های تک فرزندی

ملتفت گفت: طبق تحقیقی که روی خانواده‌های تک فرزندی در اهواز انجام دادم بحث اجتماعی، تربیتی و آموزشی فرزندان از عوامل  اصلی کاهش فرزندآوری بود.

وی  با تاکید بر فراهم کردن شرایط ازدواج برای جوانان، بیان کرد: اگر شرایط ازدواج جوانان فراهم شود در مرحله دوم سراغ فرزندآوری برویم و سیاست‌هایی را دنبال کنیم که متناسب با دغدغه خانواده‌ها باشد.

ملتفت  با بیان اینکه در بحث جمعیت مسائلی مهمتر از بحث سالخوردگی مطرح است، گفت:  در ایران از اوایل دهه ۶۰ تا اوایل ۷۰ به ویژه نیمه دهه ۶۰، بیشترین افزایش جمعیت را داشتیم در همان زمان می‌دانستیم این جمعیت تا ۶۰ سال دیگر سالخورده می‌شود بنابراین این بحث برای ما از همان ابتدا روشن بود.

ملتفت افزود: در جمعیت شناسی باید سراغ سیاست‌هایی برویم که امکانات مورد نیاز را برای همه گروه‌های سنی فراهم کند، صرفاً افزایش جمعیت مشکلی را حل نخواهد کرد.

وی بیان کرد: همانطور که برای باروری و ازدواج برنامه‌ریزی می‌کنیم باید امکانات و شرایط مورد نیاز برای این قشر را در دو، سه دهه آینده فراهم کنیم چرا که در این شرایط جمعیت قابل توجهی وارد سن سالخوردگی می‌شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول