اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

ارز 4200 تومانی، به نام مردم به کام سودجویان/ ارزپاشی غیرکارشناسی چه بلایی بر سر اقتصاد آورد؟

کارشناس مسائل اقتصادی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به آسیب‌های ارز 4200 تومانی به اقتصاد کشور، گفت: به دلیل نبود ساز و کاری دقیق برای نظارت، عده‌ای سودجو برای کسب منفعت بیشتر و با تاسیس شرکت‌های صوری سود قابل توجهی به جیب زدند.

ارز 4200 تومانی، به نام مردم به کام سودجویان/ ارزپاشی غیرکارشناسی چه بلایی بر سر اقتصاد آورد؟

بهروز مردانی‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: ۲ نرخی و چند نرخی شدن قیمت ارز در جهت عرضه ارزان‌تر کالاهای اساسی و نیاز ضروری مردم صورت گرفت تا برخی از کالاهای مشخص شده با هزینه‌ای کمتر به دست مردم برسد اما متاسفانه محقق نشد.

کارشناس مسائل اقتصادی در چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به دلیل نبود ساز و کاری دقیق برای نظارت، عده‌ای سودجو برای کسب منفعت بیشتر اقدام به تاسیس شرکت‌های صوری صرفا جهت دریافت ارز دولتی کردند و درصد قابل توجهی در جیب چنین سودجویانی رفت در حالی که هیچ کالای اساسی وارد نشد.

وی اضافه کرد: پدیده‌ بعدی دریافت ارز به اسم ورود کالای اساسی خاصی بوده اما کالای دیگری وارد شده که اصلا در سبد کالاهای اصلی و ضروری نبوده است یا به صورت مخلوط واردات صورت گرفته یعنی ارز دولتی اختصاص یافته با میزان واردات کالای اساسی تناسب نداشته که به دلیل تعدد شرکت‌ها و نبود ساز و کار نظارتی شناسایی و برخورد با آن‌ها امری زمان‌بر و گاها دست‌نیافتنی شد.

مردانی‌نژاد اضافه کرد: این طرح متاسفانه حمایتی از مصرف‌کنندگان در پی نداشت و اضافه بر اینکه هدف تعیین شده محقق نشد این نوع ارزپاشی غیرکارشناسی باعث افزایش نقدینگی، تورم، کم شدن قدرت خرید و کوچک شدن سفره مردم شد.

وی اظهار داشت: باید سیاست‌گذار که دولت است ساز و کار دیگری برای حمایت از مصرف‌کنندگان تعیین کند که از جمله طرح‌هایی که مطرح شد به جای تخصیص ارز ارزان‌تر، معادل ریالی هزینه مابه‌تفاوت به دهک‌های توزیع کالای اساسی و یا از طریق یارانه به دست خود مردم برسد که هر کدام باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

مردانی‌نژاد ادامه داد: سیاست‌های اقتصادی در صورتی که به همه جوانب آن نگاه نشود و نقصانی در طرح وجود داشته باشد قطعا همانند همین طرح به جای حمایت به ضدحمایت تبدیل خواهد شد و نرخ تورم را افزایش خواهد داد لذا انتظار از دولت و مجلس بررسی و تنظیم طرح جایگزین با نگاه دقیق و کارشناسی به همه جوانب است.

انتهای پیام/68033

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول