اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

4 درخواست ترکیه از یونان برای آب شدن یخ روابط

منابع آگاه فاش ساختند که ترکیه به تازگی چهار درخواست از یونان برای کنار گذاشتن اختلافات دیرینه مطرح کرده است.

4 درخواست ترکیه از یونان برای آب شدن یخ روابط

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع آگاه روز دوشنبه فاش ساختند که ترکیه چهار درخواست برای بهبود روابط با یونان اعلام کرده است.

منابع یونانی و ترکیه‌ای به وبگاه «میدل ایست آی» گفتند، «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه چهار درخواست را به «نوتیس میتاراچی» وزیر مهاجرت و پناهندگی یونان، هنگام ملاقات در آنکارا درهفته گذشته ارائه داده است.

ترکیه و یونان پس از برخورد کشتی‌های نیروی دریایی ترکیه و یونان در سال گذشته در شرق مدیترانه، جایی که دو کشور ادعاهای مشترکی در مورد آب‌های سرزمینی و مناطق اقتصادی انحصاری دارند، تلاش می‌کنند تا اختلافات دوجانبه خود را از طریق دیپلماتیک حل کنند. با این حال، آنکارا همچنان یونان را به عقب راندن پناهجویان از طریق دریای اژه متهم می‌کند.

به گفته منابع مطلع، سویلو چهار خواسته از مقامات یونانی را مطرح کرده است.  نخستین درخواست پایان دادن به اعزام مهاجران از یونان به ترکیه است. با این حال، مقام‌های یونانی پاسخ داده‌اند که آنکارا نیز متهم به عقب راندن مهاجران در امتداد مرز سوریه و ایران و حتی مرز زمینی با یونان است.

یکی از منابع مطلع گفت: «من فکر می‌کنم هر دو طرف به مهاجران فشار می‌آورند. ما باید به  این بازی پایان دهیم و سعی کنیم راه حلی برای این مشکل پیدا کنیم.»

سویلو در تقاضای دوم گفته که اگر آتن عقب‌نشینی‌ها را متوقف کند، ترکیه بیش از ۱۰۰۰ مهاجر را که از خاک ترکیه به یونان سفر کرده‌اند، می‌پذیرد، همانطور که در توافقنامه اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ توافق شده و آنکارا را ملزم می‌کند همه پناهجویان سوری را که از دریای اژه عبور کرده‌اند، بازگرداند.

سومین خواسته سویلو، باز کردن یک خط ارتباطی جدید بین گارد ساحلی یونان و ترکیه از طریق افسران مربوطه برای هماهنگی بهتر تلاش‌ها علیه مهاجرت بود.

در نهایت، منابع گفتند سویلو درخواست استرداد شهروندان ترک مقیم یونان را به اتهام ارتباط با «فتح الله گولن» واعظ مستقر در پنسیلوانیای آمریکا و جنبش او که به دلیل فعالیت‌های ادعایی از جمله کودتای نظامی در سال ۲۰۱۶ در ترکیه به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده است، را دارد.

این تقاضا مقام‌های یونان را در موقعیت سختی قرار می‌دهد. شهروندان ترکیه مورد نظر آنکارا در صورت استرداد تقریباً مطمئناً زندانی خواهند شد، همانطور که در اوایل سال جاری اتفاق افتاد.

روابط بین ترکیه و یونان، دو عضو ناتو که اغلب دچار تنش بوده به طوریکه سال گذشته  این روابط به شدت رو به وخامت گذاشت و کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه در نزاع بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی با هم روبرو شدند.

یونان و ترکیه سال گذشته دردرگیری بر سر اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند. ترکیه بارها اعلام کرده که از یونان می‌خواهد تا راه حل های سیاسی مسالمت آمیز را اتخاذ کند تا راه حل‌های تهاجمی.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول