اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

مشکل مدارس سنگی در آموزش و پرورش/ هزینه ساخت مدرسه 6.5 برابر شده است

معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش گفت: موضوع مدرسه‌سازی همچنان توجه ویژه دولت را می‌طلبد و وجود مدارس سنگی یکی از معضلات بزرگ این حوزه است.

مشکل مدارس سنگی در آموزش و پرورش/ هزینه ساخت مدرسه 6.5 برابر شده است

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در  بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسه ساز کشور که در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: مایه مباهات است در جهانی که به تعبیر حضرت حافظ چون غنچه پرپر از فروبستگی است در جمعی حاضر شده‌ایم که مانند باد بهاری گره‌گشا هستند و از بین همه کارهای خیر دل در گروی مدرسه سازی دارند.

وی با بیان اینکه دایره کار خیر بسیار گسترده است، افزود: خیرین کسانی هستند که می کوشند آلام مردم را کم کنند و رنج مردم را برطرف کنند و زندگی بهتری برای مردم رقم بزنند و این جزو ناب ترین حقایق ایمان است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه در میان همه کارهای خیر، مدرسه سازی متمایز است، اظهار داشت: چون مدرسه جایگاه متمایزی دارد چرا که از مدرسه، آینده یک سرزمین ساخته می شود و خیرین به عنوان معماران عطوفت و مهربانی که امروز به پاس تکریم و بزرگداشتشان جمع شده‌ایم به نسل امروز و فردا آموخته اند که بخشنده بودن بیش از آن که تمکن مالی بخواهد، قلبی بزرگ و دل عاشق می طلبد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور  با گرامیداشت و یاد بزرگان مدرسه سازی از جمله مرحومان حافظی و علیمرادی و همه خیرین فقید و همه آنها که رفتند شاد و وجود نازنین همه آنها که هستند سالم و تندرست باشد.

وی بیان کرد: باور ما این است که مدرسه نه تنها یک مکان، بلکه یک امکان و  بنایی رفیع با جایگاهی بلند است آینده چه خوب و چه بد در مدرسه شکل می‌گیرد و کسانی که مدرسه سازی را انتخاب کرده‌اند، آینده‌سازی را انتخاب کردند چرا که آینده انسان‌ها و زندگی آنها در آن ساخته می شود؛ خیرین کسانی هستند که در این امر سهیم هستند.

رخشانی‌مهر به حضور بیش از ۳۰ هزار خیریه نیک اندیش در عرصه مدرسه سازی اشاره کرد و افزود: جریان مدرسه‌سازی و مشارکت مردم در این عرصه به یک فرهنگ نوع‌دوستی و صدقه جاریه در کشور تبدیل شده و تاکنون بیش از ۳۰ درصد مدارس کشور با مشارکت خیرین ساخته شدند و طی یک سال گذشته ۳ هزار میلیارد تومان در این راه کمک کرده‌اند.

وی ادامه داد: امروز اما بیش از مدرسه و مدرسه سازی به توسعه فرهنگ مشارکت همدلی و همراهی و مسؤولیت پذیری اجتماعی نیازمندیم به همین منظور سال گذشته طرحی را به عنوان آجر به آجر آغاز کردیم
 تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مردم فرهنگ دوست و خیراندیش کشورمان در طرح آجر به آجر مشارکت کردند.

 معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در پویش به رنگ مدرسه روزانه بیش از ۵۰۰۰ نقاشی در سامانه ثبت شده است و این نشان از دغدغه همه مردم به این امر دارد. امید روزی که همه ایرانی‌ها حتی با یک آجر در حد  توان خودشان در ساخت مدرسه مشارکت کنند. وقتی سرشار از حس مدرسه سازی هستیم و وقتی همه ملت ایران درگیر این رسالت مقدس هستند، آینده درخشان‌تر، فرهنگ غنی تر و پربارتری خواهیم داشت.

 وی با برشمردن تجربیات خود در حوزه عمرانی وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش گفت: هر چند که تعداد بخاری های نفتی در مدارس به زیر ۳ درصد کاهش یافته و تعداد مدارس نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم سازی که ۳۰ درصد در سال ۱۳۹۵ بود به کمتر از ۲۰ درصد در سال جاری رسیده است و همه مدارس خشتی و گلی جمع آوری شدند اما موضوع مدرسه‌سازی همچنان توجه ویژه دولت را می‌طلبد و وجود مدارس سنگی یکی از معضلات بزرگ این حوزه است با وجود رشد اعتبارات عمرانی وزارت آموزش و پرورش که از ۱.۴ درصد در سال ۹۶ به  ۹.۲ درصد در سال ۱۴۰۰ رسید.

رخشانی مهر ادامه داد: هزینه تمام شده ساخت بنا از متری 1.5 میلیون تومان در طی همین مدت به متری ۱۰ میلیون تومان رسیده است و این نکته بیانگر این است که اعتبارات تخصیص یافته به مدرسه سازی با توجه به واقعیت‌های اقتصادی جامعه پاسخگوی نیازهای این بخش نیست؛ 
با حمایت دولت و خیرین شاهد مدیریت و افزایش سرعت ساخت مدارس در کشور هستیم اما کمبود فضای آموزشی در بعضی استان‌های محروم مانند سیستان و بلوچستان و خوزستان همچنین فرسودگی مدارس در کلانشهرهایی مثل تهران نیازمند تعیین تکلیف صراحت و شفافیت در استفاده از قانون تنظیم بخشی از مقررات اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول