اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

تقدیر از مدیحه‌خوانان و نغمه‌سرایان در «هوای نو»/ به دنبال ارتقای کیفی هیأت‌ هستیم

مدیر بخش ستایشگری مهرواره هوای نو گفت: مهرواره هوای نو یکی حرکت ملی فرهنگی است که در راستای تقویت هیأت‌ها و تشکل‌های دینی و فرهنگی هیأت پایه شکل گرفته است که یکی از بخش‌های آن ستایشگری اهل‌بیت(ع) است.

تقدیر از مدیحه‌خوانان و نغمه‌سرایان در «هوای نو»/ به دنبال ارتقای کیفی هیأت‌ هستیم

حسین محمدی فام، مداح اهل بیت(ع) و مدیر بخش ستایشگری مهرواره هوای نو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس اظهارداشت: مهرواره هوای نو یکی حرکت ملی فرهنگی است که در راستای تقویت هیأت‌ها و تشکل‌های دینی و فرهنگی هیأت پایه شکل گرفته است که یکی از بخش‌های آن ستایشگری اهل‌بیت(ع) است.

هوای نو به دنبال ارتقای کیفی هیأت‌هاست

وی با اشاره به اینکه هدف برگزاری این مهرواره ارتقای کیفی هیأت‌هاست، گفت: سال گذشته این طرح در قالب یک مراسم تجلیل برگزار شد و در آن از برخی تشکل‌های فرهنگی هیأت پایه شاخص تقدیر شد و امسال در فضای گسترده‌تری شکل گرفته است.

محمدی فام با اشاره به اینکه اولین دوره مهرواره هوای نو در سه بخش ستایشگری، کتاب عاشورا و هیأت‌ها و تشکل‌های دینی برگزار می‌شود، گفت: بخش ستایشگری برای اولین بار در این طرح دیده شده است که هدف از آن، ارتقای کیفی مداحی و ستایشگری اهل بیت(ع) است. ذیل این هدف به دنبال معرفی شاخصه‌های مداحی صحیح و خوب از نظر اساتید این فن هستیم. امسال در بخش ستایشگری تنها رشته مدیحه‌خوانی مدنظر قرار گرفته است.

تجلیل از مدیحه‌خوانان و نغمه‌سرایان در بخش ستایشگری هوای نو

مدیر بخش ستایشگری مهرواره هوای نو گفت: در این حوزه به بررسی و ارزیابی مدیحه‌خوانی‌های ذاکرین اهل بیت(ع) در رده سنی ۲۰ تا ۳۵ سال و تنها آقایان پرداخته می‌شود. ان‌شاءالله در سال‌های بعدی گستره سنی و رشته‌های دیگر افزایش خواهد یافت. مدیحه‌خوانی به معنای ارائه مدح و منقبت اهل بیت(ع) متناسبت با مجالس عید و موالید اهل بیت(ع) مدنظر است.

وی تصریح کرد: در این بخش علاوه بر محور مدیحه‌خوانی، محور نغمه‌سرایی هم مطرح است که در بخش نغمه‌سرایی به تقدیر از چند نغمه پرداز برتر نیم قرن اخیر خواهیم پرداخت که یک تیم علمی و فنی به بررسی نغمه پردازان خواهند پرداخت.

اعضای شورای برنامه‌ریزی بخش ستایشگری مهرواره هوای نو

محمدی فام با اشاره به اینکه هر بخش از مهرواره هوای نو دارای یک شورای برنامه‌ریزی با حضور جمعی از اساتید هربخش است، گفت: این اساتید به بررسی علمی و تخصصی امور آن بخش می‌پردازند. در شورای برنامه‌ریزی بخش ستایشگری مهرواره هوای نو اساتید و مداحان مطرح و پیشکسوت، صاحب علم و تخصص همچون حاج احمد نیکبختیان، حاج حسین هوشیار، حاج جواد حیدری، حاج محمد فراهانی، حاج مصطفی روحانی، حمید غمخوار و حاج رحمان نوازنی هستیم. کار این شورا ارائه طریق برای برگزاری هرچه بهتر و دقیق‌تر مهرواره هوای نو است.

مدیر بخش ستایشگری مهرواره هوای نو با اشاره به اینکه اساتید و متخصصین این رشته شاخص‌ها و دستورالعمل‌های را مطرح کرده‌اند که مداحان کشور باید آثار خود را بر این اساس به دبیرخانه ارسال کنند، تصریح کرد: این آثار که باید یک فیلم ۵ تا ۷ دقیقه‌ای باشد یا از سوی مداحان ارسال می‌شود و یا ممکن است از سوی اعضای هیأت و نزدیکان هر فرد ارسال شود. این فیلم ترجیحاً باید در هیأت و با حضور جمعیت باشد.

شاخصه‌های مدیحه‌خوانی برای شرکت در این مهرواره

محمدی فام با اشاره به شاخصه‌های مدیحه‌خوانی که از سوی شورای برنامه‌ریزی انتخاب شده است، گفت: ۱ـ انتخاب شعر و محتوای) مناسب (ساختار قوی شعر، محتوای متناسب با عقائد و تاریخ اسلامی)، ۲ـ توانمندی صدا (قدرت، ظرافت و کیفیت صدا)، ۳ـ تسلط در اجرا (شروع، اوج و فرود مناسب و اداره جلسه)، ۴ـ رعایت آداب و شئون مداحی (آراستگی ظاهر، رعایت آداب مجلس) از شاخصه‌های مدیحه‌خوانی برای شرکت در این مهرواره است. مداحان می‌توانند درصورت داشتن سوال، به کانون مداحان استان خود مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه این مهرواره دو فراخوان خواهد داشت، گفت: یک فراخوان عمومی است که در رسانه‌ها مطرح می‌شود و مداحان و هیأتی‌ها می‌توانند آثار مدنظر خود را ارسال کنند و نوع دوم در میان کانون‌ها و یا بسیج مداحان یا نهادهای فعال دیگر در استان‌هاست که آنان نیز می‌توانند مداحی‌های شایسته را رصد و ارسال کنند. آثار در سه مرحله پیش‌داوری، داوری مقدماتی و داوری نهایی ارزیابی می‌شوند. در مرحله نهایی هیأت داوران با حضور اساتید این رشته تشکیل خواهد شد.

آموزش و توانمندسازی فعالان هدف برگزاری مهرواره هوای نو

محمد فام گفت: هدف از اجرای این مهرواره برگزاری یک مسابقه و اعلام افرادی به عنوان برتر نیست زیرا معتقدیم تمام افراد فعال در این حوزه ستایشگری اهل بیت(ع)، مطرح و مورد عنایت هستند و اگر بتوانیم باید همه را تقدیر کنیم. هدف ما جنبه آموزشی و توانمندسازی افراد فعال در این عرصه و معرفی شاخصه‌های یک مداحی استاندارد و قابل قبول است.

مدیر بخش ستایشگری مهرواره هوای نو با اشاره به اینکه این برنامه برای اولین‌بار در کشور اجرایی می‌شد، برنامه‌ریزی شد تا قبل از شروع کار با بزرگان این عرصه دیدار داشته باشیم و کسب مشورت کنیم، گفت: این دیدارها با حاج منصور ارضی، حاج سعید حدادیان، حاج ماشاء‌الله عابدی، حاج علی انسانی، حاج مرتضی طاهری و حاج محسن طاهری و حاج حسین سازور جلساتی داشتیم و دیدارهای دیگری نیز برگزار خواهد شد تا بتوانیم دغدغه‌ها، رویکردها و مطالب مدنظر این بزرگان در این مهرواره مدنظر قرار گیرد و براساس چارچوب آنان حرکت کنیم.

به دنبال صیانت از ستایشگری و ستایشگران اهل بیت(ع) هستیم

وی با اشاره به اینکه تاکنون تمام بزرگان عرصه مداحی نسبت به برگزاری این مهرواره و شورای برنامه‌ریزی نگاه مثبتی داشتند، تصریح کرد: صیانت ستایشگری و ستایشگران اهل بیت(ع) مدنظر تمامی این بزرگواران بود تا بتوانیم با خطاها و انحرافات سهوی یا عمدی که در این مسیر رخ می‌دهد، مبارزه کنیم تا گردی بر آینه شفاف ستایشگری اهل بیت(ع) ننشیند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول