اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

موافقت مجلس با 2 فوریت «اصلاح قانون انتخابات شوراها»/ تلاش برای جلوگیری از توقف آراء هیات‌های نظارت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح «الحاق یک تبصره به ماده 63 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و انتخاب شهرداران» موافقت کردند.

موافقت مجلس با 2 فوریت «اصلاح قانون انتخابات شوراها»/ تلاش برای جلوگیری از توقف آراء هیات‌های نظارت

 به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی فوریت طرح «الحاق یک تبصره به ماده 63 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و انتخاب شهرداران»، با دو فوریت این طرح موافقت کردند.

هدف از ارائه این طرح دوفوریتی، جلوگیری از توقف آراء نهایی هیأت‌های مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا توسط مراجع قضایی اعلام شده است.

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور به نمایندگی از طراحان این طرح دوفوریتی اظهار داشت:‌ در همه انتخابات، امر اجرا و نظارت مجزا از یکدیگر هستند و بر اساس اصل 99 قانون اساسی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری،‌ مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به عهده شورای نگهبان است و تصمیمات شورا نیز فصل‌الخطاب بوده و دستگاه‌های قضایی حق ورود به تصمیمات شورا را ندارند.

وی ادامه داد:‌ نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا طبق مواد 73 و 74 قانون انتخابات شوراها به عهده هیأت‌های نظارت است که در 4 سطح تشکیل می‌شوند و سطح عالی و نهایی آن هیأت‌های مرکزی نظارت است که با عضویت نمایندگان مجلس تشکیل می‌شود.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با بیان اینکه تاکنون ده‌ها مورد دستور توقف آراء هیأت‌ مرکزی نظارت صادر شده که بدون درخواست اصل پرونده بوده و این کار درست نیست، تصریح کرد: بر این اساس و به منظور جلوگیری از تضییع حق داوطلبان انتخابات شوراها و خدشه به وظایف قانونی هیأت‌ مرکزی نظارت، طرح دو فوریتی ابلاغ یک تبصره به ماده 63 قانون انتخابات شوراها ارائه شده و بر اساس آن، هیأت مرکزی نظارت در خصوص تأیید یا صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها یا تأیید و ابطال انتخابات رأی قطعی صادر می‌کند و این رأی قابل رسیدگی در مراجع قضایی و شبه قضایی نیست؛ همچنین، هرگونه توقف آراء صادر شده در انتخابات ششمین شوراهای شهر و روستا فاقد اثر است.

وی خواستار رأی نمایندگان به دوفوریت این طرح شد تا محتواهای آن در کمیسیون شوراها بررسی و به صحن مجلس ارائه شود.

نظرات مخالفان و موافقان

در ادامه، محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز و عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد به عنوان مخالف صحبت کردند؛ همچنین علی‌اکبر علیزاده برمی نماینده دامغان و علی‌اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار در موافقت با دو فوریت این طرح به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

مخالفان دو فوریت این طرح، به اشکال آن در تسری به گذشته، خدشه به اصل 90 قانون اساسی که امکان رسیدگی به شکایات مردم از قوای سه‌گانه را فراهم می‌کند و عدم وجود ضرورت برای ارائه طرح دو فوریتی اشاره کردند.

عباس گودرزی نماینده بروجرد در این رابطه گفت:‌ برخی‌ها به دلیل گرایش‌های سیاسی و با وجود رد صلاحیت توسط مراجع نظارتی، در هیأت مرکزی نظارت تأیید می‌شوند که در این رابطه پرونده‌هایی داشته‌ایم.

وی تأکید کرد:‌ اقتدار مجلس به این نیست که اگر حرفی زد نباید حرفش شکسته شود، اتفاقا اگر مجلس در رسیدگی دچار اشتباه شد، یک قاضی ذی‌صلاح می‌تواند به موضوع رسیدگی کرده و دادخواهی کند.

در نهایت دو فوریت این طرح به رأی گذاشته شد که نمایندگان با آن موافقت کردند.

بر اساس این «هیأت مرکزی نظارت در خصوص تأیید یا صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها یا تأیید و ابطال انتخابات، رأی قطعی صادر می‌کند و این رأی قابل رسیدگی در مراجع قضایی و شبه قضایی نیست؛ همچنین، هرگونه توقف آراء صادر شده در انتخابات ششمین شوراهای شهر و روستا فاقد اثر است».

جزئیات و کلیات این طرح، پس از بررسی در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در صحن مجلس تعیین تکلیف خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول