به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانهای کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: مهر امسال، به دلیل مؤلفههای متعددی که پیش روی ما قرار داشت، بی تکرار بوده و ماندگار خواهد شد. در مهر امسال سامانه یکپارچهای در آموزش و پرورش راه اندازی شد و ما خرسندیم که با حداقل زمانی که در اختیار داشتیم، توانستیم به این موفقیت بزرگ دست یابیم.
وی ادامه داد: در دو ماه اخیر دو کار مهم «تدوین الگوی بازگشایی» و «تمهید اجرای این الگو» در عرصه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید انجام شد؛ اگر چه «تمهید مقدمات اجرای این الگو» بر عهده دولت و جلب رضایت مسؤولان دولتی و ستاد ملی مقابله با کرونا در این شرایط سخت بود.
وی گفت: نوع هماهنگی و انسجام و واکنشهایی که از طرف مدیران کل نشان داده شده، بیانگر این است که مدیران استانی با برنامهریزیهای دقیق پیگیر کارها هستند و در سختترین شرایط به دنبال آموزش و استمرار آموزش بودهاند. ما با حمایت مدیران کل توانستیم در مقابل همه چالشها مقاومت کرده و به جامعه ثابت کنیم آنچه برای ما مهم است آغاز سال تحصیلی و استمرار آموزش در هر شرایطی است.
کاظمی با اشاره به اینکه با شرایط کاملاً متفاوتی در دوران کرونا و پساکرونا روبهرو هستیم، ادامه داد: برای تجربههای جدیدی که در این دوران داشتهایم و هنوز هم در حال تجربه هستیم، حتماً باید رویکردها، تصمیمات و اقدامات متفاوتی را در نظر داشته باشیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که در آموزش و پرورش با چالشهای جدی روبرو هستیم، افزود: اگر بخواهیم در سطح کلان به این چالشها نگاه کنیم یکی از مهمترین چالشها ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل دانشآموزان در برخی مناطق است. در حال حاضر آمارها نشان می دهد حدود ۲۱۰ هزار دانش آموز دوره ابتدایی و در حدود ۷۶۰ هزار دانش آموز دوره متوسطه، تارک تحصیل داریم که این یک آسیب جدی است و باید برای آن برنامه داشته باشیم و بر آن تمرکز کنیم.
وی اضافه کرد: برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در حوزه معاونت پرورشی برنامهریزیهای خوبی شده و در مسیر اجرای این برنامهها برای رسیدن به نتیجه به حمایت و کمک شما نیاز داریم.
کاظمی افزود: در آموزش و پرورش، کوچکترین اختیارات را از مدیران کل اخذ کردهایم. اگر «مدرسه محوری» اصل است باید بتوانیم اختیارات را به مدیران استانی واگذار کنیم و تفویض اختیار داشته باشیم تا سیستم را چابک کنیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «ناکارآمدی برنامه درسی» در نظام تعلیم و تربیت یک چالش درسی است و ما هرگز نخواهیم توانست با این برنامه درسی به سمت انسان تراز سند برسیم. این بدین معنی نیست که محتواهای درسی اشکال دارد؛ خوشبختانه با تلاش همکاران سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی می توان ادعا کرد که محتواهای درسی عالی است ولی فرآیند آموزش برنامه های درسی، فرآیند «حافظه محور» است و نه تربیت محور و این چالش بسیار بزرگی است.
وی افزود: وقتی کنکور به عنوان یک آزمون دوساعته برای دانش آموزان و آینده آنها، بدون درنظر گرفتن گذشته دانشآموزان در دوران تحصیل، تصمیم گیری میکند، وقتی از دانش آموزان میخواهیم در کلاس درس، مطالب درسی را بیاموزند و مهارت آموزش را از یاد می بریم، چطور انتظار داریم دانشآموزان تربیت شوند؟ ما با طراحی آموزشی محور بودن برنامه درسی، متأسفانه «نقش پذیری دانشآموزان» و «تمرین مهارتهای اجتماعی، اقتصادی و آموزشی» را در مدارس کم رنگ کرده ایم و باید آن را تقویت کنیم.
کاظمی، چالش بعدی را افت کیفیت آموزشی دانست و گفت: در دوران کرونا همه دنیا با کاهش کیفیت آموزشی روبرو شدند ولی صحبت من در مورد کیفیت پایین آموزشی در دوران قبل از کروناست که مهارت خواندن، نوشتن و سواد مهارتی در آموزش و پرورش، حتی در آن دوران هم از کیفیت بالایی برخوردار نبود و باید برای ارتقای آن برنامهریزی کنیم.
وی، بخشی از این ارتقای کیفیت به ارتقای نیروی کیفی آموزشی بستگی دارد. نیروهای با مهارت بالا می توانند باعث ارتقای کیفیت آموزشی شوند و باید دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی را در این مورد تقویت کنیم و تنها این دو دانشگاه را مسیر ورودی به آموزش و پرورش قرار دهیم.
گفت: ما سعی کردیم در همین فرصت اندک برای تمام این چالشها برنامهریزی کنیم و تلاش کنیم که این چالشها مخصوصا جذب دانشآموزان تارک تحصیل را بالا ببریم در پس از کرونا هم باید به طور ویژه درصدد جبران افت تحصیلی باشیم.
انتهای پیام/