اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ازبکستان و قرقیزستان 60 طرح مشترک اجرا می کنند

نخست‌وزیران ازبکستان و قرقیزستان در حاشیه همایش اقتصادی «اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی» در شهر «بیشکک» با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

ازبکستان و قرقیزستان 60 طرح مشترک اجرا می کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «عبدالله عارف‌اف» نخست وزیر ازبکستان و «آکیل بیک جباراف» نخست وزیر قرقیزستان در حاشیه همایش اقتصادی «اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی» در شهر «بیشکک» دیدار و گفت وگو کردند.

نخست وزیران ازبکستان و قرقیزستان در این دیدار همکاری‌های دوجانبه و فعالیت بنیاد توسعه ازبکستان و قرقیزستان را بررسی کردند.

جباراف اظهار داشت تاسیس بنیاد توسعه برای آغاز «نقشه راه» در گسترش همکاری‌های متقابل در زمینه تعاونی صنعتی تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارد. این «نقشه راه» شامل 60 طرح مشترک است.

وی گفت: جای خوشحالی است که طرف ازبکی تشریفات دولتی در تاسیس بنیاد توسعه ازبکستان و قرقیزستان را به پایان رساند.

نخست وزیران ازبکستان و قرقیزستان همچنین صادرات برق و گاز از طریق قلمرو ازبکی، ساخت خط ریلی «چین – قرقیزستان – ازبکستان»، جاده زمینی «ایرکشتام- داروت قرغان – قزل قیه»، مرکز لجستیکی در «قزل قیه» و همچنین نیروگاه برق آبی «قنبر آتا- 1» را مورد بررسی قرار دادند.

جباراف بابت کمک فنی در ساخت 2 باب مدرسه متوسطه در استان «باتکن» و بازسازی تئاتر درام به نام «بابور» در «اوش» از طرف ازبکی قدردانی کرد.

مبادلات بازرگانی بین ازبکستان و قرقیزستان در سال 2020 میلادی در سطح 903 میلیون و 100 هزار دلار قرار گرفته است.

در حال حاضر در ازبکستان 57 شرکت با مشارکت سرمایه گذاران قرقیزستانی در زمینه‌های تولید مصالح ساختمانی، تولید شیرینی جات و کفش، خرده فروشی، خدمات در زمینه تغذیه عمومی، فعالیت تبلیغاتی، خدمات حمل و نقلی فعالیت می‌کنند.

به نوبه خود در قلمرو قرقیزستان با مشارکت شهروندان ازبکستان 51 واحد شرکت مشترک ایجاد شده است.

قرقیزستان استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 29 سپتامبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 16 فوریه سال 1993 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول