اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

گرفتاری بندرعباس با نخاله‌ها/ توقیف 13 کامیون متخلف

طی یک ماه گذشته ۱۳ دستگاه خودرو متخلف تخلیه کننده خاک و نخاله در بندرعباس توقیف و روانه پارکینگ شد.

گرفتاری بندرعباس با نخاله‌ها/ توقیف 13 کامیون متخلف

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، تخلیه نخاله‌های ساختمانی در گوشه گوشه شهر بندرعباس بخصوص در برخی محورهای ورودی شهر بندرعباس و حتی در مجاوورت بلوارهای تازه‌ساخته شده در شهر سبب شده تا چهره بسیار اسفناکی برای شهر خلق شود و گاهی کامیون‌های تخلیه نخاله حتی مقداری از نخاله‌ها را در زمان تخلیه در مجاور بلوارها تا روی آسفالت نیز می‌کشانند که گاه تصادفاتی را نیز به دنبال داشته است.

از سوی دیگر شهری که پایتخت تجاری و بندری ایران به شمار می‌رود، با چنین صحنه‌هایی عملا به شهری بی حساب و کتاب جلوه می‌کند که انگار هیچ نظارتی در آن جریان ندارد.

پوریا دروار رییس سازمان پسماند شهرداری بندرعباس در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: تخلیه هرگونه خاک و نخاله تنها باید در محل های مجاز انجام شود و طی یک ماه گذشته ۱۳ خودرو متخلف که اقدام به تخلیه خاک و نخاله در خارج از سایت سازمان کرده بودند توقیف و روانه پارکینگ شدند.

 

وی با تاکید بر اینکه سایت تخلیه خاک و نخاله سازمان پسماند آماده پذیرش خودروهای حامل نخاله می باشد، تصریح کرد: تخلیه هرگونه خاک و نخاله ساختمانی تنها باید در محل های مجاز انجام شود و با خودروهای متخلفی که خارج از این سایت نسبت به تخلیه نخاله اقدام کنند برخورد و توقیف خواهند شد.

دروار، تخلیه خاک و نخاله های ساختمانی در حاشیه بلوار راه آهن و سایر خیابانهای شهری و برون شهری را باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی و نازیبایی شهری برشمرد و گفت: همکاری دادستان محترم و پلیس راهور در برخورد با متخلفان قابل تقدیر و ستودنی است و این عامل باعث خواهد شد تا در آینده شاهد کمتر شدن چنین تخلفاتی از سوی خودروها باشیم.

وی حضور نیروهای سازمان پسماند بصورت شبانه روزی در سطح شهر و بلوار و خیابانهای برون شهری را در جهت برخورد با چنین معضلاتی ضروری خواند و یادآور شد: حضور مستمر نیروهای گشت سازمان پسماند باعث شده تا بتوانیم طی یک ماه گذشته این میزان خودرو متخلف را توقیف کنیم.

برخورد جدی با تخلیه کنندگان پسماند در معابر و پیاده روها به دستور دادستان

رئیس سازمان پسماند گفت: با پیگیری این سازمان و دستور مستقیم دادستان محترم بندرعباس با صنوفی که نسبت به قراردادن پسماند در معابر و پیاده روها اقدام کرده اند برخورد جدی خواهد شد.

دراور خاطرنشان کرد: به دستور دادستان بندرعباس از این پس و در پی مهلت اولیه به صنوف در صورت رعایت نکردن، آن واحد صنفی پلمپ خواهد شد.

وی ادامه داد: طبق دستور دادستان، در مرحله اول با نصب بنر در سطح شهر، موضوع به صورت کامل اطلاع رسانی خواهد شد و پس از آن در صورت تخلیه مجدد پسماند در پیاده رو و معابر با متخلفین برخورد جدی و قانونی خواهد شد.

رییس سازمان پسماند یادآور شد: از این پس هیچ صنفی حق تخلیه بصورت غیر بهداشتی پسماند و در ساعات غیر مجاز در سطح معابر را ندارد و باید شهروندان بدون ایجاد مشکل بتوانند در معابر و پیاده روها رفت و آمد داشته باشند.

ضرورت جرم انگاری تخلفات ساختمانی

جلیل نمازی از حقوق‌دانان هرمزگان در این باره می‌گوید: تخلیه نخاله‌های ساختمانی جرم‌انگاری نشده و طبق ماده ۲۴ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، هرگونه سوزاندن و انباشتن زباله‌های شهری و خانگی و هرگونه نخاله در معابر عمومی و فضای باز ممنوع است.

وی افزود: ورود دادستانی در این زمینه به همین دلیل بوده تا به طور جدی وظایف شهرداری‌ها به آنان یادآوری و در صورت تمرد هر کدام از دو سوی این مسأله یعنی شهرداری و شهروندان، مجازات‌هایی در این زمینه به جریان بیفتد.

نمازی عنوان داشت: به موجب بند ۱ از بند "ب" ماده ۲ قانون مدیریت پسماند، نخاله‌های ساختمانی در گروه‌ پسماندهای عادی طبقه‌بندی شده و لذا جرایم مترتب بر رعایت نکردن مقررات راجع به این مواد در صورت گستردگی دامنه خسارات و اثبات ادله شاکی، مشمول موارد مشدده و یا صدور مجازات اشد است.

وی یادآور می‌شود: برخی استدلال می‌کنند که تنها مسئولیت دفع و دفن این مواد بر عهده شهرداری است در حالی که بخشی از این وظیفه به موجب تبصره ۴ بند ۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها بر عهده شهرداری و بخشی نیز طبق ماده ۹ آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند، بر عهده کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی است که مبادرت به عملیات ساختمانی و عمرانی می‌کنند و بنابراین تولیدکنندگان نخاله نیز خود در قبال آنچه تولید کرده‌اند مسؤولند و باید در زمینه دفع آن نیز بر اساس مسؤولیت خود عمل کنند.

انتهای پیام/ 88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول