اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«نورسلطان» میزبان هشتمین نشست کمیسیون دولتی قزاقستان و انگلیس

هشتمین دور نشست کمیسیون دولتی همکاری‌های تجاری و اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی قزاقستان و بریتانیا در نورسلطان، برگزار شد.

«نورسلطان» میزبان هشتمین نشست کمیسیون دولتی قزاقستان و انگلیس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، هشتمین دور نشست کمیسیون بین دولتی همکاری‌های تجاری و اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی قزاقستان و بریتانیا در «نورسلطان»، برگزار شد.

ریاست هیات قزاقستان در این نشست را «الماس آیدارف» معاون وزیر امور خارجه این کشور و طرف مقابل را «رانیل مالکوم جایواردنا » وزیر تجارت بین المللی بریتانیا بر عهده داشتند.

پیش از این، روزهای 21 اکتبر تا 2 نوامبر امسال، به صورت مجازی اجلاس 6 کار گروه کمیسیون بین دولتی همکاری‌های تجاری، اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی دو کشور برگزار شده بود.

طرفین نتایج فعالیت‌های کمیسیون مذکور در یک سال گذشته را بررسی و همچنین در مورد زمینه‌های جدید روابط دوجانبه تبادل نظر کردند.

در طول این نشست گزارش‌های گروه‌های کاری در زمینه‌های مالی، معدن، انرژی، آموزش، کشاورزی و دیجیتالی سازی ارائه شد.

معاون وزیر خارجه قزاقستان ضمن سخنانی تاکید کرد علیرغم بیماری همه گیر، در سال 2020 میلادی حجم سرمایه گذاری‌های بریتانیا در قزاقستان 36 درصد افزایش یافته و از 620 میلیون دلار به 849 میلیون دلار رسیده است.

وی در ادامه با ابراز خوشحالی از تداوم این روند مثبت در سال 2021، گفت: بنابر نتایج نیمه اول سال جاری سرمایه گذاری بریتانیا در اقتصاد قزاقستان با رشد 32 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 612 میلیون دلار رسید.

وزیر تجارت بین المللی بریتانیا به نوبه خود تلاش‌های قزاقستان در زمینه ایجاد شرایط مطلوب برای تجارت در منطقه را مثبت ارزیابی و علاقه مندی کشورش برای توسعه بیشتر همکاری در زمینه‌هایی مانند، دیجیتالی سازی، کشاورزی، انرژی سبز و بهداشت، تایید کرد.

در پایان این اجلاس، پروتکل هشتمین نشست کمیسیون بین دولتی همکاری‌های تجاری، اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی و همچنین یادداشت همکاری بین وزارت بهداشت قزاقستان و بزرگترین شرکت داروسازی بریتانیا «آسترازنکا» امضا شد که چشم اندازهای بیشتری را برای همکاری در زمینه درمان بیماری‌های تنفسی، سرطانی و سایر بیماری‌ها، از جمله از طریق معرفی فناوری‌های جدید، فراهم می‌کند.

طرفین در مورد برگزاری نهمین دور نشست کمیسیون بین دولتی همکاری‌های تجاری، اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی در سال 2022 در «لندن» و با جلب طیف وسیعی از محافل تجاری دو کشور توافق کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول