اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

افق‌های جدید همکاری آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا؛ اقتصاد محور همگرایی

در مجمع اقتصادی اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی اعلام شد کشورهای منطقه روز به روز بیشتر به حوزه اقتصادی علاقه‌مند شده و پتانسیل‌های منطقه در این زمینه نیز بالا است.

افق‌های جدید همکاری آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا؛ اقتصاد محور همگرایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، اولین مجمع اقتصادی اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی در شهر بیشکک، با حضور نمایندگان سطح بالای کشورهای عضو اتحادیه اروپا، نمایندگان بخش خصوصی از آسیای مرکزی و اروپا، و موسسات مالی اروپایی با هدف تقویت روابط اقتصادی، گذار به اقتصاد سبز، دیجیتالی شدن و ایجاد فضای کسب و کار سالم برگزار شد.

در این نشست نمایندگان اتحادیه اروپا به عنوان شریک قابل اعتماد آسیای مرکزی، آمادگی خود را برای همکاری نزدیک در زمینه اهداف تعیین شده اعلام کرد.

رئیس جمهور قرقیزستان در سخنرانی خود در این مجمع به تمایل جهان برای بازسازی روابط خود اشاره کرد که فرصتی را برای ایجاد یک رابطه سازنده فراهم می‌کند.

وی بر استفاده از پتانسیل مجمع تاکید کرد و گفت: همه شرایط لازم برای دستیابی به این اهداف وجود دارد.

رئیس جمهور قرقیزستان خاطر نشان کرد: 28 سال پیش تولید ناخالص داخلی آسیای مرکزی 8 میلیارد دلار بود و در سال 2019 با 8 برابر افزایش به 347 میلیارد دلار رسید و قرار است این میزان تا سال 2030 دو برابر شود.

وی افزود: تا سال 2050، قرقیزستان برای دستیابی به بی‌طرفی کربن در پلت فرم توسعه سبز تلاش خواهد کرد. نیروگاه آبی لوکوموتیو سیاست بدون کربن در کشور خواهد بود، در این جهت کمیسیون اروپا بر لزوم همکاری در این زمینه تاکید کرد.

لازم به ذکر است که در مجمع اقتصادی اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی، امکان برگزاری سالانه این مجمع در پایتخت کشورهای آسیای مرکزی و در بروکسل پیشنهاد شد. همچنین تشکیل دبیرخانه مجمع اقتصادی که بر اجرای تصمیمات مجمع نظارت خواهد داشت، آغاز شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول